1. august 2023

Bislingflaka og Åssjøbrenna

 

Lørdag var siste dagen med finvær på en stund, i følge Yr. Så da var det best å komme seg ut på tur. Nå ville jeg ha en tur som kombinerte trim og noen geocachefunn og jeg bestemte meg for å ta turen til enden av Mylla. Et idyllisk vann i enden av Nordmarka nord. Jeg syns jeg har vært i Normarka nord ganske mange ganger etter hvert, men jeg har faktisk gått herifra bare to ganger tidligere, den første gangen i oktober 2020

Jeg parkerte ved dammen og skulle opp på Bislingflaka. Turen dit begynner veldig bratt om du følger stien. Nå valgte jeg å gå veien isteden og trodde jeg skulle få en enklere tur. Vel, jeg fant raskt ut at veien var nesten like bratt. Jeg skulle tross alt opp de samme høydemeterne og veien var ikke så mye lenger enn om jeg hadde gått stien.

Jeg kom meg nå opp og fikk en litt mer behagelig tur igjen. Ved en av cachene var det denne utsikten. Vannet i midten av bildet er Store Klattertjern der jeg gikk tur forrige uke.
Det var en gang... Det har vært både hotell og alpinbakke på Bislingen, begge deler er historie. Nå skulle jeg finne en cache i bunnen av det som en gang var alpinbakken, noe som gikk greit. Verre var det at jeg skulle videre til toppen av bakken. Og kanskje ikke så overraskende, den bakken var bratt!
Det ser ut til at det har vært flere planer for å bygge noe nytt på Bislingen, men foreløpig har det ikke skjedd noe mer enn at det nå står et piano der! Visstnok et selvspillende piano som holder konserter i sommer. Jeg var tydeligvis litt for tidlig ute.
Jeg gikk litt fram og tilbake for å finne cachene og burde nok ha studert kartet litt grundigere. Jeg ble i hvert fall skeptisk da jeg etter å ha slitt meg opp alpinbakken oppdaget at jeg skulle bratt ned igjen! til neste cache. Den lå ved et lite tjern som heter Bonntjern. Det skal visstnok være bunnløst. Nå hadde jeg helt klart fortjent en pause. Jeg regnet med at dette var den mest idylliske plassen jeg skulle på denne turen.
NB! dette bildet er i fra turen i 2020. Bislingflaka

Så var det å komme seg oppover igjen, tilbake til pianoet for å begynne på det som liksom var der turen begynte på alvor. Bislingflaka. 


Nå ble det mye gåing i myr, som det jo er mye av på åsene rundt her. Og de tre neste cachene lå der skiløypa går og skiløyper går jo ofte over myr.

Det var heldigvis noen tørre og "landfaste" områder også

Det var mest kart å finne, men et par steder var det mye modne molter også. Mer enn det jeg orket å spise. Jeg har jo aldri med meg noe fornuftig å plukke i for jeg finner jo som regel ikke nok til at det er noen vits.
Jeg fulgte skiløypa / Formo-løypa en stund til fram til den nesten krysset den blåmerkede stien. Så fulgte jeg stien et stykke før jeg tok sats og kom meg opp nok en bakke. Nå skulle jeg endelig få tatt cachen som ligger på Åssjøbrenna. Jeg har hatt planer om det de to forrige gangene jeg har gått forbi her også, men jeg har vært for sliten eller det  har vært for seint på dag til at jeg har hatt tid til å gå opp.

Åssjøbrenna
Til min gledelige overraskelse så var det kortere og lettere enn det jeg hadde trodd å komme seg opp hit.
Og det var ganske bra utsikt også. Ned til Mylla bl.a. Heldigvis blåste litt her på toppen, sånn at jeg fikk litt fred for "turvennene" som hadde fulgt meg den siste tiden. De som elsker svett besøk og har 6 bein og vinger. Nå som 8 cacher var logget fortjente jeg ei ny pause.
Ålsjøen
Det gikk lett å komme seg ned fra åsen og når jeg først var på Åssjøsetra/Ålsjøsetra så måtte jeg bare gå ned til vannkanten og ta meg 5 min der og. Her syns jeg det er så fint. Nå klønet jeg det til på den første matpausa mi og tømte ut tekoppen, så det var ikke mer igjen til å ta ny pause her. Kan jo ikke ta pause uten en tekopp ;)
Det var bare å komme seg i gang med å gå de siste tre kilometerne tilbake til bilen. Det er nå fint her ved Mylla, syns jeg.
Det ble en tur på 12 km. Nå var det cachene som viste hvor jeg skulle gå så dette er ikke den fineste turen man kan finne i området. Men jeg fikk i hvert fall trim som jo også var poenget med turen. 

Det sørget høydemeterne for. Det ble ikke gått så mange flere skritt den dagen..


Hmmm 6 innlegg på ei uke, det er ikke vanlig fra min side. Nå blir det ikke flere på en stund 😂



4 kommentarer:

  1. Det beviser bare at du snart er tilbake i gamle tralter. Så spennende med selvspillende piano da.

    SvarSlett
  2. FOR en fin tur. Det går riktige veien dette Tove. Sprek er du. ❤️ Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, det er fint i Nordmarka og :)

      Slett