27. august 2023

Ny ferie, nå med gode turvenner.

 

Jeg hadde knapt kommet hjem fra Venabygsdfjell før jeg dro på en ny ferie. Denne gangen sammen med venner. I februar hadde turkomiteen Boltiten sitt første planleggingsmøte. En av turene som ble planlagt var en overnattingstur i Vats. Nå har jeg stort sett utsatt alt av turer til neste år, da har jeg forhåpentligvis kommet meg i bedre form. Og jeg hadde bestemt meg for å melde avbud på denne turen også, men så fristet det så veldig å treffe igjen både Nøve og Lillian. Og det gikk tross alt bedre enn fryktet på Venabygdsfjellet. Så mandagsmorgen sendte jeg Nøve melding om at jeg var på vei.

Og noen timer seinere var vi på plass i Lille-hytta på Nørdre Vats grendaskule

Ei koselig hytte, med hyggelig vertskap og en fin plass der bikkjene kunne springe løse rundt i hagen.

Med tre personer og fem bikkjer, to av dem av den store sorten,  i ei hytte som var beregnet på to personer så gjaldt det å utnytte plassen. Og det greide vi fint.

Siden Nøve hadde med seg flest bikkjer så fikk hun lov til å okkupere gulvet.

Frokostene tok vi utendørs, der vi hadde litt mer luft rundt oss og kunne nyte finværet.

Snart klare for tur i ålings-fjella

Mandag: Bergsjøen rundt (kommer som eget innlegg)

Tirsdag: Tur til Iungsdalshytta (kommer som eget innlegg)

Etter to dager med nydelig turvær, meldte Yr om fare for regn og det viste seg å stemme. Så planen om en tur til med Bergsjøstølen som utgangspunkt ble skrinlagt  og kursen ble satt nedover dalen.
Nøve og jeg stoppet i Torpo og fikk med oss en omvisning i Torpo stavkyrkje. Jeg har alltid syns den ser så rar ut.

En gang i tiden så den slik ut og så ut slik ei stavkjerke skal se ut. På slutten av 1800-tallet begynte de å rive kjerka før noen fant ut at den måtte bevares for ettertiden, men da sto altså kun skipet igjen. Koret og svalgangene var borte. 
Men selv om kjerka ser rar ut utenifra så var den et imponerende syn så fort vi kom inn. Den var svær.

Den hadde dette spesielle baldakinen med de godt bevarte maleriene


Det var fine og spennende detaljer over alt og veldig høyt oppunder taket.
Smale og vakkert dekorerte inngangsparti

Ny og gammel kjerke

Kyrkjestugu. Kirkegjengerne trengte ei varmestue både før og etter at de hadde vært på messe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar