25. august 2023

Veslefjell, Venabygdsfjell

 

Jeg har ferie og begynner å bli litt lei ustabilt vær, eller kanskje mer korrekt, lei stabilt vær med regn hver dag. Nå var det faktisk utsikter til to dager uten regn og jeg ville på tur!

Etter litt fram og tilbake så fant jeg fram til at Venabygdsfjellet var innen passende rekkevidde og med passende terreng.

Det var enkelt å finne fram til Spidsbergseter, der jeg skulle bo i tre netter. Melkerampe på den ene siden og denne knallblå Gråtassen på den andre siden av veien.
Vi har kjørt over Venabygdsfjellet to-tre ganger og alltid har det vært regn eller tåke. Endelig fikk jeg se hvordan det faktisk ser ut her.
Heldigvis var veien åpen hele veien, bortsett fra en liten omkjøring i Ringebu sentrum. Men det var mange spor etter Hans og både Mjøsa og G.Lågen var svær. 

Jeg kom opp tidlig onsdag-ettermiddag og fikk tid til en kort tur før jeg kunne sjekke inn. Jeg var ikke helt forberedt på at det var såå sølete.

Fin bru over Mya. 
Det var fint vær og god temperatur.

Jeg fikk logget noen cacher og stolper på denne turen. Det var selvfølgelig noen cacher som var "veiviser" til denne turen

Det var mye reinmose over alt. Vakker og god å gå på. Nå var den jo fuktig så jeg slapp knasing og knuste spor etter meg.

For øyeblikket så passer dette terrenget meg bra.

Det var veldig flatt, til og med opp til fjelltoppen. Ikke så rart den het Veslefjell.

Den hadde en solid varde i det minste. Ikke ofte de er firkantet? Stolpen ble scannet, men jeg droppet signatur i boka.

Planen var å gå bort til Dørfallet/Dørjuvet som er foss og canyon, midt ute på denne flata her, men jeg var redd det ville bli for seint. Det var ganske bratt ned fra toppen og ned på myra herfra. Så jeg snudde her og gikk samme vei tilbake. Jeg angret etterpå, men kanskje det kan bli en annen gang.

Fordelen med at det er så flatt er jo at det som stikker opp syns godt. Denne "sukkertoppen" var synlig nesten uansett hvor man var, virket det som.
Tre cachefunn og fem stolper ble dagens fangst.

Fra rommet hadde jeg utsikt til Dynjafjelle eller er det Svartfjellet? 
En grei start på husmor-ferien min :)


8 kommentarer:

  1. Du har nok funnet noen av våre cacher i området, hyggelig.😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det dere jeg kan takke for tipset om turen til Veslefjell :)

      Slett
  2. Alltid hyggelig med tur i nye omgivelser, særlig på fjellet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å komme seg ut på tur igjen

      Slett
  3. Enig med Lillian! Skulle ønske jeg var like flink som deg til å oppsøke nye steder

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har jo så enormt mange fine turmuligheter rundt deg

      Slett
  4. Du er så flink til å komme deg ut på tur Tove. Og husmorferie burde vært på blå resept. Du er kjempeflink og sprek og tøff. Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Lise. Måtte passe på nå som det endelig var noen dager med finvær. Det har ikke vært mange av dem i det siste.

      Slett