22. mars 2009

Barfis 2. rapport

En liten advarsel. Her kommer det til å bli en god del bla,bla,bla framover. Men det var derfor jeg opprettet denne bloggen, nettopp for å ha et sted der jeg kan jeg kan skrive ned episoder, utvikling og tanker i forbindelse med valpen. En slags minnebok/dagbok som det kanskje kan være morsomt å se litt i om 10 år ;-)

IMG_2204

Jeg hører med til dem som ikke liker tanken på å stappe hunden i bur, bortsett fra på biltur. Joda, jeg skal gå med på at bikkja ikke tar noen skade av det og jeg tviler ikke på at det er mange praktiske fordeler med å ha en hund som ligger i bur både om natta og mens jeg er på jobb. Men for meg så er dette en løsning som først tas i bruk som en kriseløsning. Jeg setter f.eks ikke purkene på bås rundt grising heller, selv om vi ganske sikkert hadde tjent en del penger på å gjøre det. Og bare så det er sagt, jeg ønsker ikke å starte en diskusjon om bruk av bur. Jeg var en del på hundeforumet Canis der dette stadig ble diskutert og jeg føler meg ferdig med den diskusjonen.

Men siden jeg fikk rådet om å plassere Barfi i bur og jeg var trøtt så fant jeg ut at jeg skulle slutte å være så trassig og prøve dette likevel den andre natta med Barfi og P E var borte så da var det greit med litt bråk. Så her kommer litt om hvordan det gikk: På onsdagskveld la jeg Barfi i buret og lukket igjen døra. Så gikk jeg på badet (ikke helt etter oppskriften) 4 m unna. Og Barfi sa klart ifra: "det er synd på meg, det er veldig, veldig synd på meg. DET ER VELDIG SYND PÅ MEG!!!" Og Vina sa seg helt enig. Jeg la meg med hodet nesten inntil buret og tok handa inn for å roe henne. Det tok ikke lang tid før det ble stille. Så vi sov en time, før Barfi fant ut at det var på tide med en tissepause. Ut en snartur og samme "maset" igjen, men nå tok det enda kortere før det ble ro. Enda en stund senere så kom P E hjem. Og da måtte jo alle hilse på. Jeg var i halvsøvne og gadd ikke å legge henne inn i buret igjen. Så resten av natta lå Barfi stille et eller annet sted i nærheten av hodet mitt og buret, men ikke inne i det tror jeg. Vina var også rolig hele natta. Lå litt hos Irene og noe i gangen der vi lå, men litt
unna.

Kvelden etter gikk jeg tur med Vina. Kom hjem i 22-tida. Da kom Barfi så vidt og hilste på meg, så bare skyggen av henne, så hun var rask. Før hun igjen lå på gulvet og sov. Hun hadde lagt seg til å sove mens vi var på tur. Vina hilste på P E før hun gikk opp i trappa på vaktposten sin. Barfi lå på gulvet i nærheten av buret sitt. Etter en stund så hørte Vina at P E begynte å spise, så da kom hun inn på kjøkkenet og åpnet dermed døra til vindfanget. Barfi gikk ut dit og la seg og sov videre. Så jeg slapp å gjøre noe som helst med tanke på Barfis soving :-) Men jeg hentet madrassen og la meg i gangen likevel. 1/2 3 var det ut for å tisse. Og så sov vi videre. Nå la Barfi seg inntil madrassen min. Vina lå i trappa fram til da og hos Irene resten av natta. Men Barfi våkner lett av katter som flytter på seg på morgenkvisten (veeeeeldig tidlig) så det blir litt korte netter.

Dette er noe helt annet enn med Vina. Vi begynte på samme måten med henne i gangen, men hun roet seg aldri. Mulig det var for varmt? Så flyttet hun inn
til Irene. Det gikk bedre. Men fortsatt hadde hun store problemer med å roe seg så lenge det var folk oppe. Så jeg begynte å ta med meg en tekopp og bok
og gikk og la meg tidlig. Tok med meg Vina og så la hun seg i buret sitt ved siden av senga mi. Da roet hun seg greit. Buret det er snakk om er et stoffbur der døra alltid er åpen og som nok virker som en trygg hule. Vina ble forresten tidlig reinslig på nattestid :-)

For meg så er det ikke så viktig hvor Barfi sover, så lenge det ikke er i sofan, senga, stoler eller på bord. Det som er viktig er hun roer seg om kvelden og sover hele natta. Det ser ut til at hun har funnet sin liggeplass i vindfanget. Ved litt ettertanke så er jeg ikke så sikker på om det er så lurt. Skal tenke litt på det tror jeg...

IMG_2216

IMG_2200

IMG_2199

Og så har vi vært på to sekketurer. Vina trenger jo turer som er lengre enn et kvarter. Så det har vi delvis løst med å ta med en sekk som jeg stapper Barfi oppi. Jeg har sekken på magen med Barfi oppi og holder rundt for å passe på at hun ikke faller/hopper ut. Hun er ikke enig når jeg stapper henne oppi, men roer seg veldig fort og ser ut til å trives der hun sitter og ser seg rundt :-) Etter en stund så slipper jeg henne løs sånn at hun kan springe løs på tur hun også. Dette gjør jeg to-tre ganger.

IMG_2188

IMG_2194

IMG_2195

IMG_2197

IMG_2193

 

Barfi er nå 9 uker, men tror du ikke hun allerede har begynt med å si " ædabæda, du greier ikke å ta meg!" Hun går jo løs ute og leker seg oppe i snøen på skaren. Den skaren holder ikke meg. Så det er ikke så lett å få tak i henne igjen. Må visst begynne å trene innkalling! ;-) Hun ser forresten ut til å være et matvrak, så det bør vare ganske enkelt å trene henne opp.

Jeg måtte bare le litt. Prikken satt på trappa og Barfi så nok en lekekamerat. Hun gikk bort og snuste og slikket katten i munnviken. Sto der og logret som bare det. Det var så herlig å se på. Prikken var nok ikke helt enig...

9 kommentarer:

  1. Å, nå er jeg såå misunelig Tove...er det ikke moro med valp!? Selv om det blir litt lite søvn..hehe..det er godt det er vår, og lange lyse dager..Synes det høres ut som Barfi slår seg godt til ro, og at det nok ikke tar mange dagene før hun sover trygt å godt gjennom hele natta...

    Hun er jo nydelig da...har hun hilst på grisene eller?

    SvarSlett
  2. Tove, vær så snill, fortsett med MASSE "BLA, BLA, BLA":o) Det er så gøy å lese om, og dette går jo helt fortreffelig synes jeg! Kan du ikke få noen til å ta et bilde av deg med Barfi i sekk på magen????? Vær så snill (jeg lover - jeg skal ALDRI kalle deg for Skippy;o)) Kjempeidè Tove, hun ligger jo tett inntil deg og er trygg, samtidig som hun kan utforske verden:o)

    Nå håper jeg du får sove noen hele (om korte netter), for det trenger man.

    Nå begynner jo moroa her snart, og neste helg er nok siste helgen vi kan sove ei hel natt på halvannen måned, det er slitsomt, men vi velger det jo selv da...:ko)

    SvarSlett
  3. Har tenkt på det samme som Gry, dette hadde vært festlig å sett Barfi i sekken :-)
    Kjenner meg sånn igjen på det med bur, jeg har den samme oppfatning som deg ang. bur men da vi fikk Maila tenkte jeg at dette skulle jeg prøve. Leia hadde ligget korga si inne på vårt rom siden vi fikk henne. Da vi fikk Maila sa jeg at to hunder på rommet, nei det er da grenser. Så jeg rigget meg til på gangen med madrassen ved siden av buret, lå der i tre netter så ga jeg opp. Maila roet seg ikke i det hele tatt, grein og sutra halve nettene.
    Gjett hvor de ligger nå begge to, jo i hver sin korg på vårt soverom.
    Det er ikke alltid det blir slik en planlegger.

    SvarSlett
  4. Det er virkelig flott lesestoff du leverer. Fortsett med bla,bla,bla. Helt enig med Gry. Også det med bilde av dere på tur med sekken. Men det var en kjempesmart løsning.

    Og bur, skal ikke begynne noen diskusjon, bare min opplevelse av det. Var ikke tilhenger før jeg ble anbefalt det til Charlie. Men gikk også med på å prøve. Resultatet var en våt natt og ikke noe tissing mer på nattetid. Charlie sov hele natten fra dag 2. Så jeg har bare positive erfaringer.

    Men vi er alle forskjellig og det er hundene også.

    Lille Barfi prøver å tøffe seg for mammaen sin og ikke komme? Det kan bli morsomt. Det er sånne hverdagshistorier som er moro. Ser det for meg og tenker tilbake på han jeg har når han var valp.

    SvarSlett
  5. JA, det er morsomt med valp :-) Hun er jo bare så søt og herlig. Leken og kosete. Men det er også litt slitsomt, akkurat som jeg forventet. Ikke ta alt skriveriet mitt som klaging. Noe må jeg jo ha å skrive om...

    Vi har vært innom grisehuset to ganger. Det er spennende og veldig skummelt. Hun sitter og ser og ser og skjelver så vi går fort ut igjen. Nå har hun sittet på armen begge gangene, det er kanskje ikke så lurt?

    SvarSlett
  6. Å, så herlig med bla,bla,bla...:-)
    Barfi har kommet til det rette stedet - det er jeg sikker på. Det er moro med valp, men husker også at jeg syns det var slitsomt. Det var egentlig værre med Snorre enn med Dimma. (Sier dem ikke at det går bedre med andremann??)
    Og bilde av deg med Barfi i en sekk på magen vil jeg gjerne se...

    P.s. Ingen av mine to sover i bur om natta - dem ligger i hver sin seng ved siden av min. Nøyaktig sånn jeg IKKE skulle ha det!!:-)

    SvarSlett
  7. GRATULERER SÅÅÅÅ MYE, TOVE OG VINA!

    Endelig er pc'n i orden, så jeg også fikk se den nydelige Barfi! Jeg har mye lesing tilgode ;o)

    Kos fra oss

    SvarSlett
  8. Venter spent på nye bilder og historier ;o) Håper dere har fine dager!

    SvarSlett
  9. Det kommer Nøve, men det skjer jo ikke så mye nytt og selv om det blir tatt veldig mange bilder så er de enten like dem jeg har tatt før eller mislykka.

    SvarSlett