18. mars 2009

Barfis 1. rapport

Tusen takk for alle gratulasjoner. Dette var ikke akkurat noen hemmelighet, da hadde jeg ikke skrevet om besøket hos Fjelldronningen. Men som jeg skrev et annet sted så jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle bekrefte eller kommentere noe valpekjøp før valpen var i hus. Greide det ikke helt, men... Og Gry hadde fått tillatelse til å prate om dette på hundetreffet. At dere ikke "gadd å høre etter" er ikke min feil ;-) Gry har måttet fungere som "sjelesørger". Vi var ikke helt enige om hvilken valp jeg skulle velge, men ellers har hun vært god å ha :-) Så en liten rapport om Barfi. Beklager at det blir litt rotete, norsk har aldri vært min sterke side.

Vi ble møtt av en herlig velkomst av Barfi da vi ankom Kennel Fjelldronningen i går kveld. Og det fortsatte med de andre på 4 bein og ikke minst de to med 2 bein. Etter å ha fått både mat og informasjon og gode tips og enda mere prat med de andre hundene så var det på tide å vende nesa mot Romerike. Irene og Barfi ble plassert i baksete. Barfi var litt urolig til å begynne med på hjemturen, men krøyp fort inn i buret/hulen sin der teppet som Sissel har strikket og sørget for at luktet godt av mamma Asca lå. Og der sov hun resten av turen :-) Da vi kom hjem var det mye spennende å lukte på. Vina og Per Even kom hjem fra tur mens vi snuste rundt på tunet. Vina var veldig nysgjerrig. Og snuste og snuste og snuste. Og hun hadde ikke tid til å prate med oss. Inne så føyk Barfi rundt i huset for å undersøke og leite etter mat?
Vina gikk bak og snuste. Ingen tegn til ei sur husfrue, men hun skulle ha kontroll på hva Barfi holdt på med. Og hun sa ifra, bjeffe, hver gang hun syns hun gjorde noe hun ikke burde. Men at Barfi kom i nærheten av juret eller rompa hennes, det godtok hun ikke.
Jeg syns egentlig dette gikk greit. Derimot så fikk ikke Barfi leke med noe i huset. ALLE leker er Vinas!! i følge Vina, selv en helt ny biteleke som jeg fant fram. I dag gikk Vina og bar på denne leka og Barfi hadde lyst til å ta tak i den, da satte Vina Barfi på plass! Så her har vi noe å jobbe med :-( Og alle leker ligger gjemt. I tillegg så må vi få vekk at Vina skal bjeffe/ si ifra om alt Barfi gjør. Det var litt bråkete en stund, Vina bjeffet på alt Barfi gjorde og Barfi bjeffet for å få Vina til å leke. Barfi hadde veldig lyst til å gå opp i senga til Irene (hun har soverom i første etasje). Om det var fordi katten hadde ligget der eller at hun liker å ligge i senga vet jeg ikke.

Natta ble slitsom. Buret/hulen ble plassert på et aktuelt sovested. Jeg la meg på en madrass ved siden av. Barfi var IKKE trøtt. Hun føyk rundt og lekte, snuste og lekte mer. Vina satt/ lå og passet på. Etterhvert så ble Vina veldig trøtt, men hun måtte jo følge med... Og hører godt gjør hun også. For hun gikk til slutt og la seg i trappa (et av hennes sovesteder) men så hørte hun at Barfi lekte og det måtte hun jo ha kontroll på. Vi sovnet til slutt alle sammen. Barfi i nærheten av hodet mitt, Vina er jeg ikke sikker på hvor lå, hun ligger så mange steder.

Barfi prøvde å få den ene katten til å leke. Men katten sto bare på vakt og sanei takk til invitasjonen.

Maten gikk ned på høykant og Barfi har drukket litt vann stadig vekk. Tisset på avis ved døra og ute. Og bæsjet både inne (går kveld) og ute (i dag morges) Viss jeg bare følger med og jobber litt så tror jeg det skal gå ganske greit å få henne reinslig i rimelig tid. Med Vina lærte vi det vel egntlig aldri.

Dagen i dag har vært aktiv. Huset som skal undersøkes litt mer. Mat som skal spises. Lufteturer og nærområde som skal undersøkes. Masse fin snø med skare på (som ihvert fall holder Barfi) og snøhauger som skal forseres, fin utsikt fra toppen vet du. Vina og jeg tok en kjapp runde i grisehuset, mens svigermor var og passet på Barfi. Da vi var ferdig (tar resten i kveld) var sola kommet på plass og det var det knallværet. Så da slapp jeg begge hundene ut igjen mens jeg satt med tekoppen og så på dem. Morsomt å se på at Vina og Barfi prøvde å leke litt sisten eller kattogmus. Og Barfi som satte seg ned og studerte omgivelsene med bl.a biler, hunder og folk borte på hovedveien (vet ikke hvor langt det er 1/2-1 km) Nå er vi trøtte alle tre. Vina ligger ute, hun har løpetid og er veldig glad i å ligge ute for tida. Satser på at andre bikkjer holder seg unna... Barfi sover og jeg prøvde å sove, men sovnet ikke. Så derfor sitter jeg foran pc'n og halvsover.

Snart er det mattid igjen og etterpå går vi ut i sola. Jeg få sådd de første blomstene mine i dag. Hvert år sier jeg at neste år skal jeg begynne tidligere. Og hvert år så begynner jeg bare enda seinere :-( Men i år.....

Må jo bare skryte av Kennel Fjelldronningen. De er vennligheten selv, har så trygge, rolige og herlige hunder. Barfi har vært med på så mye allerede og er bare så tillitsfull og trygg. Her har Sissel og Per gjort en kjempejobb :-) Dette må jo bare bli morsomt!!

En av grunnene til at jeg har vært i tvil om vi skulle ha en hund til, er Vina. På den ene siden så ønsket jeg en lekekamerat til henne, på den annen side så var jeg litt skeptisk til om hun kom til å godta en "inntrenger". Så langt så syns jeg det ser veldig lovende ut. Bare vi får gjort noe med forsvar av leker. Barfi må jo få ha noe å bite på bl.a ellers går det kanskje dårlig med huset. Og politifaktene til Vina må vi også få dempet. Dette var et problem vi visste kom og Per Even har hele tiden vært veldig skeptisk. Viss ikke bjeffinga inne forsvinner så er jeg redd for at både jeg og bikkjene blir kasta ut. Men selv om jeg ikke har peiling på hund så syns jeg som sagt det ikke ser så galt ut :-) Det blir en spennede tid framover.

IMG_2169

IMG_2165

IMG_2170

IMG_2182

IMG_2179

IMG_2173

IMG_2180

IMG_2183

IMG_2184

 


 


     

21 kommentarer:

  1. Så stor og vakker og flott hun har blitt Tove, du må være verdens stolteste:o)

    Det er jo mange som har flere hunder som leser dette, og det må jo være noen som har noen tips til deg, nå i innkjøringsfasen?! Dette går jo aldeles glimrende synes jeg. De har jo ikke vært sammen mer enn noen timer... Jeg er imponert over at de har begynt å leke så smått sammen alt jeg.

    Jeg gleder meg sånn til å få hund nummer 2!!!!!

    Sjelesørger var å ta hardt i.... Jeg har jo levd meg inn i dette som om det var til oss lille Barfi skulle flytte..... Kjempegøy!!

    SvarSlett
  2. Jeg glemte noe viktig: Nøve og Nalle GRATULERER MASSE!! De har pc'n på reparasjon, og føler seg helt utenfor, så jeg må jo oppdatere henne.... Nøve gleder seg vilt og hemningsløst til å "hilse" på Barfi på bloggen deres!

    SvarSlett
  3. Barfi ser søt ut ja, skikkelig kraftig og bamsete jente:-)En glad og stødig valp:-)

    Det går seg nok til. hjemme har vi en 13 år gammel dachs, han skal også passe på ALT! Om jeg synes han blir for sjefete med Toivo(Toivo synes han er litt skummel), så går jeg bestemt imellom dem. Så bestemmer jeg hvem som skal ha leken eller maten... Etterhvert så er det nok at jeg bare sier ifra, for da skjønner den gamle surpompen at han må dempe seg litt:-9

    SvarSlett
  4. Gratulere så mye med ny valp i huset, såååå fiiin hun er.
    Det høres ut som det går veldig bra, at Vina allerede etter en dag leker med valpen.

    Når vi fikk Maila så ville ikke Leia se på henne en gang og alle lekene skulle Leia ha for seg selv. Maila fikk heller ikke komme å legge seg under bordet i stua, der voktet Leia. Jeg husker jeg bar Maila bort og la meg under bordet med dem for å vise at dette var helt greit. Etter tre-fire dager aksepterte Leia henne som en av flokken, og siden har de vært venner. De har så mye selskap i hverandre vi har aldri angret på at vi fikk hund nr. 2.

    SvarSlett
  5. Å, så kjekt det høres ut (og litt travelt, he he ;) Det går seg nok til med både det ene og det andre. Du er jo heldig som har så mange bloggere her som har to hunder! Da kan du jo få mange gode råd. Jeg ønsker meg hund nr 2 en gang om et år eller to kanskje (hvis jeg får med meg gubben) så dette er nyttig lesning :)
    Barfi er jo så stor og flott da! Nydelig frøken. Kjempegøy å få følge henne helt fra starten :)

    SvarSlett
  6. Barfi ser ut til å være en robust liten krabat. Snorre aksepterte villig at Dimma stjal alle lekene hans og tyggebeina - om det var for at han var sjokkert eller ikke gadd å bry seg, vet jeg sannelig ikke. Men her stjeler dem fra hverandre om hverandre, og når det blir litt for urettferdig..ja, da ordner selvfølgelig matmor opp mellom dem.
    For å prøve å gjøre det enklest mulig, har jeg valgt å la dem spise på forskjellige plasserpå kjøkkenet - dem står ikke side om side og spiser. Og dem har blitt lært at de ikke skal ta maten til hverandre..(Snorre er jo ikke alltid enig i det!!) Ellers går det en kule varmt her innimellom -dem krangler så busta fyker og det er mye mas til tider. Men det virker som om dem bytter på å være sjef og bestemme....
    Du finner sikkert ut selv hva som er best å gjøre etterhvert, men alfa omega er nok å vise hvem som er overordnet sjef i huset (det bør jo være oss) og ha klare grenser. Der burde nok jeg ha vært klarere i min tale overfor mine to, men, men ....noe skal man jo ha å jobbe med!! LYKKE TIL VIDERE!

    SvarSlett
  7. Det ser sååå kjekt ut med valp! Og Barfi er jo bare helt nydelig! :) Helt enig i det du skriver om Sissel og Per, de er veldig flinke både med sine hunder og med valpekullene...

    Vina slutter vel å passe på lekene etter hvert, sånn at Barfi også kan få låne dem litt av og til... Ellers tror jeg nok Barfi hadde klart seg fint uten leker også, hvis det bare ikke hadde vært forbudt å tygge på møbler... :P

    Det blir kjekt å følge med på hva som skjer hos dere framover - også håper jeg på MASSE bilder! :)

    SvarSlett
  8. Det var kanskje en overdrivelse å si at de leker sammen, men begge to inviterer i hvert fall til lek og de følger med. Barfi var så smart at hun sto og bjeffa og terga en meter fra Vina, men Vina sto i band og kommer ikke lenger. Ellers er det mange øyeblikk som skulle vært tatt bilde av og filmet, men kameraet er jo aldri i nærheten akkurat da. Både "lekinga" og ikke minst Barfi som sklir nedover snøhaugen etter å ha vært konge en stund.
    Ja, det er jo det jeg ønsker å få til at Vina forstår at jeg bestemmer hva barfi skal få lov til ikke hun.

    SvarSlett
  9. Oj, Barfi er jo en skikkelig stor kose bamse. Har vel sagt det før og sier det igjen. Hun er sååå nydelig.

    Men jeg må si at jeg som er sååå nysgjerrig har ikke fått med meg noe på treffet om valpekjøp. Og fikk du velge? Det er ikke bestandig en får lov til det.

    Gleder meg til flere bilder, kan ikke få sett nok.

    SvarSlett
  10. Skjønne skjønne Barfi....nå gleder jeg meg stort til jeg får meg en liten valp! Så kjekt å høre at vina har tatt godt imot den lille. Det blir liv og røre i heimen nå....masse flere bilder ønskes av kosebamsen!! Og film!!!!

    SvarSlett
  11. Nina: Jeg sa ikke noe om det på treffet. Jeg spurte Tove hva jeg skulle si hvis Sissel eller Per snakket om det (de visste jo at Tove og jeg hadde litt kontakt): Ingen snakket om det, og da er det i aller høyeste grad Toves lille "hemmelighet":o)Men jeg har gledet meg veldig til hun skulle få Barfi hjem, og fortelle til hele verden om den nye "babyen" sin;o)

    SvarSlett
  12. Skjønner!:-)))Det er moro å holde på en sånn hemmelighet. Det er jo en gledelig overraskelse.

    Jeg synes dere var flinke jeg som greide å holde det hemmelig. Ikke dårlig når det er snakk om noe så søtt.

    SvarSlett
  13. Nina: Det ble skrevet litt spøkefullt (prøvde) at dere gikk glipp av valpepraten. Jeg var ikke der så jeg vet ikke hva som ble sagt. Men jeg mener at Gry sa at hun og Sissel og Per hadde prata om meg (og valpekjøp?, mens dere andre holdt på med deres ;-)

    SvarSlett
  14. Nei, ikke om valpekjøp Tove. Eller jo, kanskje du ble nevnt i forbindelse med at jeg er valpesjuk. Husker ikke helt jeg, samme kan det være. Nå er Prinsessa i hus. Går det fortsatt bra? Håper det går som hos Maila og Leia, at det går seg til om kort tid, og at de har stoooor glede av hverandre! Var det like mye lyd inne i går?

    SvarSlett
  15. Ny rapport: Noen små episoder på morgenkvisten som i hvert fall jeg syns var positive.
    1. Da jeg skulle gi dem mat i dag så satte jeg Vinas matskål på kjøkkenet og Barfis i vaskerommet. 1 1/2 m imellom og så sitter jeg på dørstokken og passer på. Vina fikk maten sin og så ropte jeg på Barfi. Vina slukte som vanlig sin, men kulturaskvetten lå fortsatt igjen. Barfi styrter bort til Vinas matskål isteden for inn på vaskerommet. Og Vina trekker seg tilbake! Knurrer litt, men bare ser på. Stakkar vina og fy Barfi ;)

    2. Jeg lot lekeanda til Vina ligge på gulvet i gangen. Vina er ikke så veldig opptatt av leker, men hun liker å filleriste og få denne til å pipe innimellom. Barfi fant denne og begynte å riste litt på den. Vina satt under kjøkkenbordet og fant seg i det! Det vanket en del ostebiter og godord på henne da :-) Og så jeg som ikke mater Vina med bordet. Men nå har Vina tatt tilbake herredømme over anda.

    3. Natta har godt svært så bra. Både Vina og jeg var trøtte så Vina lot Barfi være Barfi og holdt fred :-) Barfi var nok også trøtt.

    4. Ute så ga Vina kontant beskjed (bjeff) til Barfi at Barfi ikke skulle ta den pinnen som lå der. Og Barfi hoppet vekk.

    5. Jeg skjønte at Barfi skulle på do og fiksa det ute :-)hjelp, jeg skla slutte å legge ut slike kommentarer. Småbarnsforeldre som prater om tissing og bæsjing hos poden er ikke mine favoritter. ;-)
    osv.

    SvarSlett
  16. Flinke Gry :-) Hadde du ikke lyst til å prate om meg og valpekjøp!!!! Fy skam ;-) (glimt i øyet /spøk)

    Nå ligger både Vina og Barfi og sover like ved meg. Vina nesten under stolen og barfi på den andre siden 1 1/2 m unna.

    SvarSlett
  17. Såå kjekt for dere alle i huset at ting falt sååå raskt på plass:)
    De kommer til å bli kjempe gode venner:D
    Barfi er jo så søt og god, robust og trygg virker hun, og har allerde funnet seg en plass på trappa... så søt hu er.. sukk...valp... får lyst på en til

    SvarSlett
  18. Ååååå, GRATTIS!!!! Så moro!! Ei virkelig vakker jente !!

    Skjønner at det er strevsomt, men jeg er sikker på at "det går seg til". Her i huset har vi strevd med et nyankommet dverghamster. Bienna var helt vill i starten, men har nå avfunnet seg med det nye "familiemedlemmet". Ikke at det kan sammelignes med en valp, men min erfaring er at meste ordner seg over tid.

    Lykke til!!!!

    SvarSlett
  19. Dette går jo framover med stormskritt Tove. Flinke, flinke Vina, flinke Tove og flinke Barfi:o)

    OM JEG HADDE LYST TIL Å SNAKKE OM DEG OG BARFI!!!!???? Jeg brant inne med mye den dagen Tove:o)) Jeg har liksom forsøkt å tenke at dette er din glede, og ikke noe jeg skal blande meg FOR mye i, i hvertfall ikke å få deg "ut av skapet";o) Jeg sleit litt med å være rolig når vi var på Fjelldronningen, skravla gikk på meg ustanselig (hørte jeg;o))

    SvarSlett
  20. Det går jo virkelig framover, Tove! Vina er gør-flink, syns jeg - ho har jo vært enebarn en liten stund nå...:-)
    Hemmeligheten ble vel bevart den, men jeg må jo si at jeg tenkte mitt da du henta Gry og dro til Fjelldronningen....!!
    Noen ganger er det litt ok å ha noe for seg selv fram til det er greit å fortelle det, og nå skal vi alle kose oss med bilder og filmer og oppdateringer om Barfi og Vina!!
    Gjett om jeg gleder meg til sommer'n og "grise-hunde-treffet!"

    SvarSlett
  21. Vina og Barfi, det går jo storartet. Det må være moro å se det går fram over og se hvordan de ser på hverandre. Moro å lese at Barfi ertet Vina som sto i tauet sitt. Stakkar!!!

    Og bare kom med sånne kommentarer, alt er moro å lese. :-)

    SvarSlett