25. desember 2008

Julefred..

Ja, nå har endelig julefreden senket seg her hos oss også. Julaften blir alltid litt kjas og mas og stress for å bli ferdig. Jeg så en del på "Kvelden før kvelden" på NRK der Hilde Hummelvold sa at "hør her, alle kjerringer har da full kontroll nå i kveld" mens Bodil Nordjore svarte at "nei hos dem brukte de joleftan til å bli ferdig" Takk Bodil, da følte jeg meg ikke så helt utafor lenger :-) "Turbo-budeia" kan høres på Nitimen der hun har sin egen matspalte og også litt opplæring i vinjemål. Det er alltid så morsomt å høre på engasjerte folk, det er jo nesten så jeg blir bilinteressert av å se på autofil-Larsen f.eks. "Turbo-budeia" er ekstra morsom å høre på siden "ho rør på vinjemål". Jeg syns vinjemålet er ei så fin dialekt, det er nesten som om de synger når de prater. Mulig min beundring har noe med mine røtter å gjøre... Tilbake til jula. Julaften gikk i ett med å bli ferdig med å pynte, rydde, vasking ble bytta ut med støvsuging som Irene måtte ta seg av, fullstendig bortkasta så lenge Vina har et overflødighetshorn med pels som legges igjen både her og der, bake kake til kvelden, julegrøt, oppvask og mere rydding, middag som skal lages, bord som skal dekkes. Hvor mye poteter skal skrelles, når skal ribba i ovnen, blir svoren sprø? Jeg begynner å få tak på dette med sprø svor, til gubbens elleville glede, men i år - gikk det ikke så bra, det som var sprøtt blei brent og det som etterhvert blei sprøtt, blei det litt for lite av, jaja, de fikk da en smak hver seg. For meg som har null talent og interesse for kokkelering så blir det lett bare stress med denne familiemiddagen. Noe som de jeg deler hus med får merke etterhvert som tid for gjestenes ankomst begynner å nærme seg og potetene ikke har begynt å koke en gang. Dette tar jo mye lenger tid når mengden av poteter dobles, jeg lærer visst aldri!! ribba ikke bobler som den skal og jeg har for få kokeplater og hender. Men så er alt klart, :-) På med finstasen, freden senker seg og julemiddagen kan nytes i godt lag. Det er nå koselig og samles rundt ribba da :-) Ungene er blitt så store at dette maset med å bli ferdig med middagen eksisterer ikke. Nå har blitt sånn at det er vi voksne som må mase på de om de ikke skal begynne å åpne pakkene snart? Og stakkars Vina, hun fikk ikke en eneste pakke. Vi blir vel meldt til dyrevernet for slik slett behandling? Men hun brukte mye av kvelden til å kose seg med en syltelabb som hun fikk. Namnam - tror hun var fornøyd med kvelden jeg. 1. juledag - da er det jeg føler at jula virkelig begynner å bli kos. Stå opp seint, bruke lang tid på frokosten, ut å se etter om grisene har det bra. Og jammen tror jeg nissen hadde prøvesmakt på grøten. Så inn for å rydde opp etter gårsdagen, det er ikke så moro, men når ribbefettet er vaska bort, ja da kan jeg sette meg ned. Eller..? en titt på klokka sier at det er nå jammen på tide med å lage middag. Det er straffa for å somle på morgenen. Men så når middagen er fortært og oppvaskmaskinen durer og går, ja da senker julefreden seg :-) Da finnes det ikke andre bekymringer enn hva skal jeg velge av alt det som er på tv, eller hvilken dvd skal jeg se på eller skal jeg lese ei bok, eller kanskje gå en tur?? Ja, i tillegg til det å være så altfor mett da. Det er jo så mye god mat, desserter, kaker og julesnadder som bare må smakes på, og enda så stor magen etterhvert har blitt så føles den for liten. Og at tida går altfor fort. Snart er det noen firbeinte med krøll på halen som har lyst på stell igjen. Og ei annen med krøll på halen som venter på en langtur. Vina gikk løs på tunet i dag og jammen kom det ikke ei bikkje på veien (med følge). Jeg gikk ut og ropte på henne, men da virker det som om hun blir trygg og tør å gå helt opp på veien. Så jeg gikk inn for å kle på meg og blei stående og se litt på henne i vinduet. Hun gikk opp til veien. logret med halen og hilste på hunden, og inviterte til lek. Den andre hunden sa: "beklager, jeg må videre". Så da jeg gikk ut for å gå og hente Vina så kom hun løpende hjemover glad og fornøyd.

De neste dagene skal det "koses"= slappe av, nyte kaker og godis, famile- og vennetreff. Jula er kos dere :-) Og så kan jeg jo drømme om at det kommer en "engel" som sier: "bare kos deg i sofaen du, jeg skal ta meg av middagen/opppvasken/grisene. Det er jo lov å håpe...

Fortsatt god jul!

8 kommentarer:

  1. Så fint fortalt om julemas. Jeg jobbet og hadde derfor ikke ansvar for maten hos oss. Og ikke var jeg hjemme. Veldig lettvindt.

    Jeg tenker Vina koser seg vel så mye med labben sin. Jeg skal ikke melde deg. Hovedsaken er jo at de koser seg og har det godt. Litt snadder er julegave godt nok.

    SvarSlett
  2. Ja det er ekstra travelt når julemiddagen skal serveres i eget hus, og ja Tove jeg lærer heller aldri at potetene bruker dobbelt så lang tid når man trør gryta full. Vi må vel bare leve med det. Men i år skal jeg skrive en lapp der all info om ting som gikk galt skal noteres, så skal jeg ta den frem til neste jul...Feks at 3 kålrabi hoder absolutt ikke er nok til 13 pinnekjøtt gjester, så neste år, da skal jeg ha minst 6!

    SvarSlett
  3. Det hørtes ut som en kjempekoselig julaften Tove, selvom det høres ut som det er meg som står bak grytene;o) Jul blir det "åkke som" og det er deilig når freden senker seg! Det hørtes ut som det ble hektisk på slutten, og da er det ekstra godt å sette seg ned!

    Flinke, flinke Vina, som inviterte til lek, og tok avslaget med godt humør:o)

    Nå håper jeg virkelig at du får besøk av en engel (kanskje nissen vil takke for grøten?) og at du slapper av og koser deg resten av julen!

    SvarSlett
  4. Koselig å lese om riktig tradisjonell julefeiring!

    Vina har nok snakka med nissefar, og blitt enige om ett eller anna lurt ;o)

    SvarSlett
  5. Ja, jeg ser ganske lyst på tilstanden her på gården det neste året ;-) Føler meg trygg på at nissen kommer til å passe godt på alle firbeinte :-)

    Men Vina er blitt veldig masete i jula, tror hun syns det lukter mye god mat ...

    SvarSlett
  6. Kanskje Vina savner en hunde-venn..? Ho ba pent den hunden som gikk forbi. Snart nytt år og nye muligheter ;o)

    Ho Bodil Nordjore er ei artig dame. Har hørt henne ofte på radioen siste året, i Norgesglasset også. Her står jo radioen på hele dagen. Jaco liker det selskapet.

    SvarSlett
  7. Hei på deg!

    Vet du, nå kom julestemningen tilbake for fult etter å ha lest det koselige innlegget ditt. Du skriver så levende og fint :-)

    Vina høres ut som hun har fått en smule bedre oppdragelse enn vår kjære Balder. Han var forøvrig et syn på julaften da han skulle åpne pakken sin. Bilder kommer :-)

    Fortsatt god romjul!

    SvarSlett
  8. Takk, Irén :-) Vel, det med Vinas oppdragelse kan nok diskuteres ;-)

    SvarSlett