11. desember 2008

Juleforberedelser

Jeg har som alle andre, en formening om hvordan julen og ikke minst juleforberedelsene skal være. Alt "arbeidet" som vasking, baking, innkjøp osv skal være ferdig til den 13. des. Tror det heter seg slik i følge gamle tradisjoner, og så skal huset pyntes på julaftenen. Jula ringes ikke inn før kl 17 på julaftenen, det er da jula begynner. Men det er selvfølgelig stor forskjell på teori og praksis ;-) Hver desember bestemmer jeg meg for at neste år skal jeg begynne tidlig med juleforberedelsene. Men hva skjer? Joda, jeg har store planer for hva som skal gjøres, vaskes, bakes, pyntes osv, men jeg begynner bare seinere og seinere og listen for hva som skal gjøres bare krympes i takt med dagene som går. Ikke fordi de er gjennomført, men fordi dagene bare forsvinner uten at ting blir gjort! Og listen blir snudd litt på hodet. Jeg har etter hvert fått en stor forståelse for dem som pynter huset allerede 1. desember og koser seg med jula i hele desember. Så jeg har begynt å småjukse litt med pyntingen jeg også. Advendtskalenderen kommer selvfølgelig på plass til 1. desember. Og selvfølgelig har den fjøsnisser som motiv ;-) Adventstjerner og adventstaker kommer som regel også fram den 1. søndagen i advent, men det er nå bare så vidt det da. Det er i hvert fall ingen selvfølge at vinduene er vaska før de blir hengt opp. Jeg pleier å lage en "julelandsby" og den syns jeg er veldig koselig der den står og lyser opp borti en krok som til vanlig er veldig mørk. Der er alltid stjerneklart og det lyser ut av vinduene i de fleste av husene. Så den er den neste på programmet. Den kom opp nå på søndag. Vi er alltid på utkikk etter nisser og hus som passer inn her. Og selv om orådet er utvidet noe så begynner den visst å bli noe overbefolket. jeg trenger ganske enkelt større plass. Og så savner jeg noen låver og stabbur. Sånn at jeg kunne fått laget litt mer tun og orden her.
I går kom jeg meg omsider av sted og fikk kjøpt noen julestjerner, så nå begynner det å bli litt julestemning hos oss også. Men det må kjøpes flere juleblomster. Jeg fikk også kjøpt de fleste julegavene. Det begynner å haste med dem, i og med at noen av dem skal sendes. Julegaver som kommer fram i romjula er ikke noe stas. Vi hører ikke med til dem som kjøper julegaver til alle og enhver, kun unger og de aller nærmeste. Det er jo håpløst og egentlig bare tull å skulle kjøpe gaver til voksne som har alt fra før, så det er jeg glad for at vi har kutta ut. Det er morsomt å kjøpe julegaver når jeg vet akkurat hva mottaker trenger eller blir glad for, men gaver som blir kjøpt bare for å kjøpe noe, er det ikke så mye stas med, bare pes. Men så er oppfinnsomheten min svært dårlig da.
Julevask - eeeeeh hva er det??? Som sagt så er det en del ting som blir nedprioritert og jeg er redd dette er den som kommer inn der. Kjøkkenet er vaska, men jeg har en mistanke om at det blir med det :-( Men det er da like fornuftig å vaske i januar? Det er bare det at da finner jeg ut at det egentlig er my bedre å vaske på våren en gang, og på våren finner jeg ut..... Julekort derimot, er viktig, selv i disse e-post tider. Julekort skal sendes i posten, i tillegg til alle e-postkortene. Men det tar tid det også. De skal skrives og det skal stå noe på dem, ikke bare 5 ord og så skal de være fine. Så jeg må ha "ånden over" meg for å skrive dem... Jeg sitter og venter på at den skal komme dalende nå snart. Kortene må skrives denne uka, og denne uka er snart over... Julebakst er nesten det aller viktigste. I motsetning til de fleste andre, så er jeg glad i julekaker! Så det er en del kakeslag som være på plass i kakeboksene til jul. Jeg har faktisk stått og baka det siste slaget på 2. juledag ;-) Mine favoritter er ikke nødvendigvis de som blir regnet som de tradisjonelle julekakene, men tørre er de. Bordstabelbakkels, krumkaker, kanelstjerner, julehavreflarn, napoleonshatter, pepperkaker og risboller og så kommer det an på tida om det blir bakt sirupssnipper. Junior må ha risboller. Det har blitt fast tradisjon at han får det til bursdagen sin og til jul. Så lenge de er på plass, så er det egentlig ikke så nøye med gaver. Irene spiser opp pepperkakene, resten av kakene får være i fred for henne. Ja og så venter hun på at pepperkakehuset kan knuses. Resten av kakene blir spist opp av meg, med litt hjelp av junior. Er det rart jeg har slutta å se meg i speilet? Og så hører julemusikken med til desember. Kassetter / cd'r med julesanger blir funnet fram og ikke minst Putti Plutti Pott er viktig for å få julestemninga på plass Nå er det bare det at jeg har fortsatt ikke begynt å bake og jeg har ikke en gang funnet fram julemusikken! Hjelp!! Er det rart jeg begynner å tvile på at det blir noe jul i år??!! Joda jeg skal ha ferie fra og med søndag og resten av desember og håper på å få gjort det meste da. Men jeg bør faktisk tilbringe opptil 24 timer i døgnet i grisehuset neste uke. Skal jeg flytte kjøkkenet ned dit eller skal jeg godsnakke med nissen å be han hjelpe meg med grisinga, sånn at jeg kan styre på inne? Har en mistanke om at det blir mye fram og tilbake og at jeg satser på at nissen er hjelpsom. Resten av pyntinga skjer på lillejulaftenen. I hvert fall så er målet alltid å være klar i løpet av kvelden sånn at jeg kan sitte å kose meg med "Snikker Andersen" og "Tre nøtter til Askepott" på dagen den 24. Selv om jeg alltid ønsker å nyte adventstida med disse juleforberedelsene, så ender det alltid opp med stressfaktoren. Ja,ja jeg har kommet fram til at det er nettopp dette som er jul, jeg ;-) Og bare juletreet er på plass, så blir det jul i år og. Og har ribba sprø svor så blir gubben fornøyd også :-) Men jeg er fortsatt litt i tvil..... I går kveld gikk jeg og Vina tur i skauen som vanlig. Det var nesten fullmåne, stjerneklart, 20-30 cm snø og fortsatt masse snø på trea. Det måtte jo bare bli en idyllisk tur det :-) Litt tungt å vasse i snøen, men det har vi bare godt av.

20 kommentarer:

  1. Å, så godt fortalt Tove. Det er vel slik det er for de fleste av oss.
    Adventstida og jula skal liksom være SÅ koselig, men oftere og oftere skjønner jeg ikke vitsen i det hele tatt. Gaver til folk som har alt, det gjelder jammen unger også.. Vaske hus når ikke sola skinner gjennom vindua engang.. Bake - vi liker ikke småkaker! Sjokolade og marsipan derimot..
    Det var noe anna da man var liten. De store forventningene, det å føle barndommens spenning igjen,har jeg kanskje i meg, men akk...
    Du er jo heldig som fortsatt har "unger" i huset,da. Da blir jula-tradisjonene litt meningsfulle likevel :o)

    SvarSlett
  2. Nei der ser du... det er bare jeg som liker julekaker ;-)

    Mye mas og kjas, jula er nå koselig likevel. Men jeg er litt snål. En dag i jula der jeg kan sitte i sofakroken med masse kaker og annet julegodt, rikelig med te og enten ei bok eller se på film(det ser jeg jo aldri lenger)og ingen som forventer at det snart blir servert mat, ryddet opp eller gå tur, kort sagt en dag som jeg kan gjøre akkurat det jeg vil, det er en perfekt juledag!! :-)

    SvarSlett
  3. Julen er nok mest for ungene ja, det å skape stemning og minner for dem, det er hele grunnen til at jeg styrer i desember. Men kakebaking er da ikke noe pes?, det må gjøres med hele kjøkkenet fullt av unger , bikkjer og stearinlys...det ER LOV å spise både deig og pynt, og vi MÅ spise opp minst halv parten med en gang de er stekt...mens de enda er varme og gode...Det er det som er jul..

    SvarSlett
  4. kakebaking er som sagt nødvendig og stort sett koselig sysselsetting med Puttiplott i bakgrunnen. Bortsett fra at jeg lurer veldig på om det er særlig lurt å bake lussekatter når jeg jobber i morgen ettermiddag/kveld og grytidlig på lørdag. Vet ikke helt hvordan jeg skal få til det...

    Pynting og sitte å kose seg i et julepyntet hus er også herlig. Det var bare det å sette igang å få gjort alt dette som er problemet. Jeg tror jeg gleder meg vel så mye over jula som ungene (de kan jo ikke kalles unger lenger). De er mest opptatt av fri fra skolen.

    Nå skal jeg hjem og se på handballkamp, det er også en viktig del av juleforberedelsene. Kanskje derfor det går så smått med det andre...

    SvarSlett
  5. Så fint du pynte, Tove. Den hylla med julebyen var fin. Jeg synes du får til mye. Dere som bor sammen med familen deres har vel litt andre tradisjoner. Jeg er litt mer som Nøve. Sjokolade og noen typer marsipan. Er litt kresen på den. Gry er jo heldig som drar på hytta. Da reise man litt fra det. Julen er litt for barna. Men jeg hadde litt av det når nevøen min var mindre. Da styret jeg litt mer. Da hadde vi bakehelger og helger vi laget dekorasjoner og støpte lys. Da laget han julegaven. Jeg gleder meg til William blir større. Da skal vi ha noen hobbyhelger igjen.

    SvarSlett
  6. Du skriver innmari morsomt Tove, jeg sitter og ler mens jeg leser (og kjenner meg nok en gang igjen:o) Vi har også en sånn julelandsby, det rare er at her i gården er det ste-sønnen min på 19 som er ivrigst på å få den på plass.

    Er det grising snart???? Ta med deg kameraet da. Jeg gleder meg til å lese nytt om dyra i fjøset!

    Du er jo flink til å bake da, så jul blir det jo! Jeg baker karamellbrownies også blir det med det i år tror jeg....(Ola liker bare sånne tørre kaker som deg, og gjærbakst stakkar;o)

    I dag har jeg handlet julepresanger. Jeg forstår meg ikke på folk som liker å shoppe. Jeg blir bare sur og grinete, men har lært leksa, og skriver huskelapp, sånn at jeg bare kan gå å plukke. I tillegg er Ola så grei å bli 50 år 4. juledag.....STØNN.

    Så deilig med ferie!! Selvom du sikkert har nok å gjøre, trenger du i allefall ikke gjøre det i tillegg til jobben.

    SvarSlett
  7. Ja ingen tvil om at jula er helt spesiell for "dessa som er små", men jul er nå kos uansett enten en gjør det på den eller den måten. Hyttetur høres ut som en smart ide.

    Jeg liker heller ikke å shoppe. Ikke i "ekte" butikker i hvert fall, der finner jeg jo "ingen ting" Mye bedre med det som kan kjøpes i nettbutikker :-) Når jeg har pønsket ut hva jeg skal kjøpe så fins jo ikke det i butikkene jeg går i. Shoppingen min begrenser seg til den lokale matbutikken. Steder med andre butikker besøkes ikke hvert kvartal engang. Det verste er at ungene er like håpløse, de har i deres øyne aldri bruk for nye klær eller sko.

    Joda du skal få oppdateringen din Gry - trur eg...

    SvarSlett
  8. Marianne og Camilla:
    Har der fått islandshunden? Hva syns dere? Vi tar gjerne imot ris/ros på dette bladet, tidligere utgaver og ideer til kommende blader :-)

    SvarSlett
  9. Handler du i nett-butikker?
    Det hørtes jo veldig morsomt ut, kanskje jeg skulle prøve det!

    Eller nei, da må man ha penger på konto - ikke i skuffen ;o)

    SvarSlett
  10. Det er mange fine nettbutikker,men noe er jo greit å se ordentlig før man kjøper. Har kjøpt litt til Charlie på nettet og fiskemat. Det er billigere.

    Tove, du har da noen fine juletradisjoner. Og så mye baking du får til.Er imponert.

    SvarSlett
  11. Jeg har fått bladet ja, ganske bra denne gangen. Men, er det ikke lov å oversette disse historiene?, jeg har lese og skrive vansker og når det kommer både 1 og 2 svenseke eller danske artikler i bladet, så må jeg glatt hoppe over de. Det synes jeg er litt trist.

    SvarSlett
  12. Lappevennen: Det med oversetting og dysleksi var nyttig info. Jeg fortsetter medlemsbladet på e-post

    SvarSlett
  13. Nøve:
    Kontanter - hva er det? ;-) Ikke noe problem, bare å ta det som postoppkrav det, så kan du finne fram det du har i skuffen :-)

    Bøker, filmer, musikk og broderi er ypperlig å kjøpe på nett. Jeg kjøper masse klær der også, av en eller annen grunn finner jeg aldri noe når jeg er på butikken. På nettet kan jeg bruke noen dager på å bestemme meg. men det hadde jo vært en stor fordel å prøvd dem på da... jeg har kjøpt sko på nettet en gang også, da var jeg litt skeptisk, men de passet :-)

    SvarSlett
  14. Modig gjort, Tove.
    Såg at du skreiv hos Lappevennen at du ikke var kreativ nok..og så har du DEN fine jule-landsbyen!!!
    Du har vært flink til å bake og handle og pynte. Jula er der!
    Jeg skal skjerpe meg,og planlegge bedre neste år... ;o)

    SvarSlett
  15. ja, men min store bekymring er jo at jeg IKKE har BEGYNT å bake enda.... Men det pleier jo å ordne seg til hvert år. Så da går det vel bra i år og.

    Jeg har faktisk laga lussekatter i formiddagen i dag, så har jeg noe å kose meg med på jobben :-) Ingen trenger å vite at jeg er en dag for tidlig ute ;-)

    men så var det julekorta da..

    SvarSlett
  16. Å, så herlig å lese beskrivelsen om julforberedelser, Tove. Det er omtrent sånn jeg har det - bestemmer at jeg skal være tidligere ute neste år, og iallefall til bursdagen til sønnen min den. 14. desmber. Men - jeg blir bare tregere og tregere...Baking ble det mest når ungene var små. Nå er det jo 7 slag i butikken å få kjøpt..Kromkake-jernet jeg ønsket meg så veldig har blitt brukt 4 ganger, men i år - ja, i år SKAL det bli kromkake-bake-dag! Tror jeg.:)Er fortsatt i syden-modus, derfor hjalp det på stemningen å lese litt her i bloggen. Å, som jeg har savnet den..

    SvarSlett
  17. Kjekt å ha deg tilbake igjen snorredimma :-) Kan tenke meg det var stooor gjensynsglede hos de firbeinte også? Som du ser så er det bare å sette igang å blogge om jul /advent;-) og du må jo ta med litt om sydenturen også da...

    SvarSlett
  18. NÅ HAR DU PYNTA FERDIG BLOGGEN OGSÅ :o)
    gud så små og rosa de er..Vina ser jo stolt ut!

    SvarSlett
  19. Ja vi tok med noe stæsj ut i grisehuset i håp om å få til et fint julekortbilde. Men som vanlig så er det alltid noe som ikke er bra. Mange bilder fortsatt ikke noe som utpeker seg.
    Vina er redd for disse små krypene, så det er vanskelig å få henne til å sitte der. Tror nok heller hun tenker; hjelp nå kommer de og spiser meg opp!

    SvarSlett
  20. Nå måtte jeg le litt av Vina..
    Stakkars liten, utrolig at ho sitter der i hele tatt!

    SvarSlett