5. juni 2010

litt AG

ååååå så morsomt det var å være i nærheten av en “ag-bane” igjen :-)))))) Barfi og jeg har vært på nybegynnerkurs i agility i dag. Vi var kun 2 hunder, puddelen Cico (tror jeg hun het) og Barfi. Synd det ikke var 2-3 til, men da ble det jo mye trening på oss.  Vi tok pauser innimellom for at det ikke skulle bli rovdrift på bikkjene.  Denne gangen deltok vi på kurset til en hundeskole. Og jeg må si det virket veldig lovende. Det er et par fra Voss som har slått seg ned i nabokommunen. De er veldig aktive i agility og hadde mye erfaring på andre ting også. Fikk ikke helt med meg hva han sa, men han hadde en utdanning innen hund som det var få som kunne måle seg med.  Og da jeg nevnte at jeg hadde pensjonert Vina så lyste det i øya hans,” pensjonist på 6 år? den har vi lyst til å prøve oss på, både med tanke på fart og slanking. Det er slike utfordringer vi elsker”  Hmmm vi får nå se…

Kurset går over to helger, denne helgen er det innlæring av hindre. Og så skal vi i teorien drive med egentrening i tre uker før siste helg som går på handling.  Nå ble vi enige om at vi venter med den 2. helgen til høsten, da blir det flere med og vi får bedre tid til å trene. Jeg trenger det.

Innlæringen var selvfølgelig mye av det samme som jeg har vært med på før, men noen nye vinklinger var det og det syns jeg er morsomt. Det var vel spesielt slalomen som var litt annerledes. Men ellers var det småting det gikk på og det at vi var så få ga oss jo ekstra god veiledning. Vi kom oss faktisk igjennom alle hindrene i dag. Men det betyr IKKE at vi kan dem. Vi har jo trent noe hjemme og det er både bra og dumt. En kan ødelegge MYE ved å gjøre feil og det har jeg vel nevnt resultatet av før. Derfor var det viktig å komme seg på kurs og få hjelp før vi rota det enda mere til.

Pølsa og tunnellen var ikke noe problem, de kan vi og de er morsomme :-) Møne gikk også bra, bortsett fra at vi sleit veldig med å lære sitt på feltet. Der er vi ikke ferdig. Bommen syns Barfi er litt skummel enda, kanskje fordi den er smal? Det gikk bedre og bedre der også, både med tanke på skummelt og sitt på feltet. Slalomen gikk også bedre pga treningen hjemme. Og det samme med lengde. Ikke noe problem å hoppe langt heller der etter noen forsøk. Vippa sleit vi derimot mye mere med og her har nok et par forsøk hjemme mye av skylda :-( Her må vi trene mye mer før vi er trygge. Hoppet er vi heller ikke i mål med. Det går greit på mellomhøyde, men litt ymse på stor. Bordet prøvde vi også på. Hjulet var det eneste hindret vi ikke fikk til. Det gikk etterhvert greit på mellomhøyde, men stor har vi ikke kommet oss igjennom uten å jukse masse. Det er bare å jobbe videre i morgen :-)

Alt dette foregikk jo med Barfi i band og masse godbiter foran nesa. Det er STOR forskjell på å få det til da og  at bikkja går helt “av seg selv” Men som sagt så var det morsomt og jeg gleder meg til fortsettelsen. Og jeg krysser fingre for at Barfi skal bli trygg på alle hindrene, syns det er morsomt at fokuste blir på banen. Og at jeg skal bli trygg på at dette får vi til. Da tror jeg vi kommer til å få det moro. Vi blir nok aldri noen stjerner, men om vi får til noen feilfrie løp og standardtid så er jeg kjempefornøyd. Det er jo lov å drømme :-))))) Jeg har funnet ut at det gir de største gleden, resultatet blir nemlig sjelden slik jeg drømmer om ;) men da har jeg i hvert fall hatt gleden av drømmen. Og det er ingen tvil om at jeg syns agility er MYE morsommere enn utstilling. Barfi var veldig flink og lå i buret sitt mellom øktene sine og laget ikke en lyd :-)) Det var en veeeeldig sliten Barfi som ble med hjem i dag. En stor fordel, tror jeg, ved å gå på dette kurset er at vi når som helst dra opp dit og trene på banen deres. Den står framme og det er bare å trene i vei. Så var det å gjøre det da….

planting 008

Til dem som lurte litt på pakken fra Island. Det var ikke noe mer spennende enn ei bok ( eller 3). Men det er ei veldig fin bok, i hvert fall for dem som liker bilder av islands fårehund og Island :-) Dette er ei bok som to oppdrettere på Island har laget og det er vel nesten som et fotoalbum. Boka er på 240 sider og proppfull av flotte bilder av islandshunden i  Islandsk natur + noen sider som beskriver islandshunden. Som damen som fikk den ene boka av meg sa: “nå forstår du vel hva jeg mener med alle fargene på Island?” Og som jeg skreiv i forrige innlegg, jeg blir bare mer og mer sikker på at vi skal til Island snart :-) Det er ikke noe stort problem å bestille denne boka, men det er litt fram og tilbake med hvordan en skal få betalt. Noen islendinger har nemlig ikke så stor tillit til bankene på Island lenger. Jeg hadde så flaks at Helga som viste meg boka på frya-treffet skulle til Island ei uke og hun tok med seg penger fra meg bortover og bøkene tilbake. Vi møttes på Gardermoen. Noen ganger er det en fordel å jobbe der :-)

bok fra island-IMG_0955

Slik ser boka ut og dem som har laget den er:

Brynhildur Inga Einarsdóttir, borg1@centrum.is   www.reykjadals.is

Þorsteinn Thorsteinson, www.sunnusteinn.is

Omsider så har også jeg fått gjort litt i hagen. Det betyr ikke at det er en flott og fin hage sånn som folk flest har ;-) Men at blomsterbedene for en kort stund ser ut som at ugrasset er borte og er erstattet med planter. Staudebedet har jeg forsatt ikke gjort noe med da, det må alltid nøye seg med restene og jeg gikk lei før jeg kom så langt… Så gjenstår det å se hvem som får overtaket i år – ugrasset eller blomstene?? Det er jo lov og håpe….

planting 004

Klart til å plante og bikkjene passer på.

1 kommentar:

  1. Nina og Charlie6. juni 2010 kl. 10:25

    Så moro på kurs når dere bare er to. Da får dere ekstra mye ut av kurset. Og mye hjelp. Det må jo bare bli vellykket. Ta med Vina til dem. Det høres ut som det kan være moro for Vina også.

    Det så ut som et flott og spesiell bok du har fått tak i. En sånn er morsomt å ha. Skulle ønske det var en sånn med Finsk lapphund. Vet det finnes en på engelsk. Jeg er dårlig på engelsk så norsk eller svensk hadde vært bedre for meg.

    Det har nok kommet litt lenger i hagen her. Nå er det den beste tiden med mange blomster som kommer hver dag. Nå er alt bestilt til dammen så nå skal jeg begynne å grave på nytt.

    Lykke til med fortsettelsen på kurset. Dette kommer til å bli kjempebra, Tove!!!

    SvarSlett