6. juni 2010

2. dag av ag-kurs

En liten rapport fra dagens kurs. Det var varmt i dag også og Barfi var ikke spesielt medgjørlig. Hun hadde ganske enkelt ikke lyst til å drive med agility i dag. Og vi fikk ikke trent på det vi burde. Det var kun pølsa som gikk bra og som Barfi syns var morsom i dag. Hjulet så vi ikke en gang på. Den må vente til Barfi er litt mer motivert. Eller riktigere sagt, jeg greier å motivere henne og få henne til å syns at dette er GØY!! Men jeg tror nok været eller at de rett og slett var slitne etter i går fortsatt hadde en del å si, for puddelen sleit skikkelig den også. Vi prøvde med vanlig godbit-føring, leking som belønning og godbitskål. Alt var sånn passelig… Så det er bare å jobbe videre og for vår del  må vi tilbake der at det er morsomt. Barfi er ei lita pingle det blir jeg mer og mer sikker på. En liten feil, enten det er et hinder som velter eller andre ting som smeller, brå stemme osv.  så går hun i “dekning”, demper og demper og søker kos hos de andre: “jeg liker ikke dette jeg…” Vi avsluttet dagen med pølsa og da var både krøll på halen og farta på plass igjen :-)

Det som egentlig  sitter best igjen etter idag var noe av teorien. Vi hadde om dempende signaler. Og de er det jo som kjent en hel haug av og vi så mange av dem på Barfi både ved treningen og når puddelen hadde lyst til å leke like før vi dro hjem. Men det som jeg aldri hadde hørt før var at vi skal ROSE hunden vår hver gang den viser dempende signaler! Det har da aldri jeg tenkt på.En selvfølge at vi ikke straffer dem for å dempe, men å rose? Jeg tar det jo bare som en selvfølge, hvis jeg i det hele tatt registrerer det. Poenget med å rose var å få bikkja til å være flink til å bruke de dempende signalene. Dette var vel først og fremst i møte med andre bikkjer. Altså få/beholde eni bikkje med godt hundespråk. Når hun demper meg så skal jeg gå i meg selv og spørre hvorfor og så rette opp ” feilen” Men husker jeg å gjøre dette????

Det var en ting til også jeg tenkte på at jeg skulle skrive, men det har jeg glemt nå. Ja bortsett fra at han påsto at alle pattedyr har dempende signaler, til og med vi. Og med hans eksempler så joda, det har vi jo, men jeg kaller det noe annet.

Barfi ligger rett ut etter en varm og slitsom dag. Jeg har blitt enda mer solbrent og sliten er jeg også. Jeg har funnet ut at jeg tåler ikke frisk luft, i hvert fall ikke mer enn 2 timer. Hue mitt blir helt slått ut av mer. Så får vi se hvordan det går med treninga framover…

9 kommentarer:

  1. Rose dempende signaler det er nytt for meg også ;-) alltid noe nytt å lære !
    Varmen tar nok godt på disse pelskledde hundene være. Jeg er sikker på at Barfi vil like AG etter hvert, noen BC blir hun nok ikke på banen. Men de fleste hunder liker jo denne sporten veldig godt. Maila elsker tunneler og møne men hoppingen den er for slitsom ;) dersom de litt høye springer hun heller under dem enn over ;o))
    Lykke til videre !!

    SvarSlett
  2. Et kurs med "bare" to deltagere er jo supert, det gir jo mulighet for at dere får god oppfølging. Blir jo selvsagt også mye trening som gjør hund og fører sliten, men det er jo så morro.
    Virker som om dere har vært heldige med kurset, nå blir det vel endel treningsblogg fremover??? Skal bli gøy å følge dere, og kanskje snart treffe dere på et eller annet stevne?
    Lykke til videre, kanskje Vina får en mulighet til også?

    SvarSlett
  3. Vi tok ei kort økt her hjemme i gårkveld og i dag, hopp, hopp, lengde og tunell. Og det gikk stort sett veldig bra. Litt utenom her og der, men det er jo som vanlig ALLTID førers feil :-/ Vina hadde også "god" fart. Vaffel, DET er GODT det :-) Det var så artig å se. Vina tok hoppene, men juksa på lengde. Jeg ba Irene ta henne tilbake for å ta et hopp og lengde. Da tok Vina lengde og bråsnudde seg mot meg for NÅ hadde hun tatt lengden og skulle ha vaffel!!

    SvarSlett
  4. Vaffel er tingen, det har vi også sett. Stolte helt og fullt på det, kjøpte vaffel på utstilling en gang og skulle bruke det i ringen. Men neida! Den vaffelen var ikke god nok. Vi smakte på den etterpå, og den var ikke av beste sort.
    Virker som om dere har kommet skikkelig igang igjen. BRA! Tipper det blir mye vaffelsteking i sommer.

    SvarSlett
  5. Vaffel, pannekaker og en spesiell bolle som jeg baker er topp belønning. Men Barfi spytter ut alt når hun ikke vil / er usikker :-(
    Glemte å si at alt var på str M, må få laget str. S på hindrene mine.

    SvarSlett
  6. Har lest om din/deres begivenhetsrike helg! (Det ble bare med ett så veldig mange blogger å kommentere, og ting tar tid!!)
    Lærte av deg og Vina engang tidligere, det der med vaffel som belønning. Helt topp her i gården også. På Biri fikk vi forresten noe de kalte hundevafler da vi skulle i ringen...det var brente eller mislykka vafler - herregud, det dugde jo ikke!!

    Heldige dere som har så mange hinder å trene på 'bak låven'. Men jeg forsto av Nina at du var flink til å finne hinder ute i skogen også. Det er jo kjempelurt å la dem balansere over utvalgte stokk og steiner, krype over og under busker osv.. Det er visst bare å komme seg ut...
    Men du, er Barfi en skvettlapp???

    SvarSlett
  7. Hei, jeg har glemt å skrive her. Men har jo leste det TO ganger. Fy, Nina!!!!

    Jeg er enig med Hans, en drøm å være bare to deltagere. Og jeg tror nok Barfi var supersliten på søndag. Jeg trodde aldri at Barfi var pysete. Det har aldri jeg sett. Tipper hun er blitt like kresen på godbiter som Charlie. Han må lukte først før han velger om han vil ha dem. Ikke lett å finne noe som smaker godt.

    SvarSlett
  8. Så morro å bare være 2 på kurset da. Blir jo masse tid med indtruktør og masse trening!!
    Barfi blir nok kjempe flink!!
    Tror nok at jeg må prøve vaffel på frk her nå. Hun var ganske uintresert i kyllingen.
    Ha en fin uke!!

    SvarSlett
  9. Om vi hadde vært 2 eller 6 bikkjer så hadde vi nok fått akkurat like god oppfølging :-) Forskjellen er at det ble kortere tid mellom hver økt for bikkjene. Og vi måtte ta pauser for at det ikke ble for mye for dem. Agility er sloitsomt for bikkjene og ekstra mye når alt er nytt.

    Nå skal jeg bake Mine fineste boller (de som jeg hadde med på Glenne i fjor) - DE er TOPP belønning for Vina :-) Så får vi se om de greier å lokke Barfi over de vanskligste hindrene også :-)

    SvarSlett