1. januar 2009

01.01.2009

GODT NYTT ÅR til deg og de du er glad i! Et helt år som er full av muligheter. Bare begynn å gled deg :-) Ja,nå er det bare å trene på å skrive 2009 og ikke 2008. Det tar litt tid før det sitter. Vi har som du skjønner overlevd denne natta også, men jeg tror Vina var i sterk tvil en stund. Her vi bor er det mange som mener de tjener seg søkkrike på å dra på harry-tur. Og da blir det også kjøpt fyrverkeri. Dette må selvfølgelig testes. Så her smeller det allerede tidlig i jula. Ikke morsomt for oss som har hunder som ikke liker smell. Men jeg lurer jammen på om de nye reglene har virket, for jeg syns det har vært lite smelling i romjula i år . Og takk for det. Men på kvelden i går kan man trygt si det smalt - i ett!! Noen smell virket det som om Vina ikke hørte? andre var det tydelig at hun hørte og hun likte seg ikke og atter andre hørte hun altfor godt. Hun bjeffet, peip, skalv og fløy rundt i huset. Og tur ut var det i hvert fall ikke noe ønske om. Var ute bittelitt for at hun skulle få tømt seg om det var behov for det, men det var nå bare så vidt det og. Dette med at Vina ikke liker fyrverkeri, har kommet etter at hun blei voksen. Det 1. og 2. nyttåret tror jeg ikke det var noe problem. Mulig det kom sammen med Mico? Hun holdt seg i nærheten av oss og lå stort sett under et av borda. Og da hovedtyngden av rakettene blei skutt opp var det ei jente som skalv og peste noe voldsomt. Hun hadde det ikke godt :-( Jeg tok henne med ned i kjelleren, der høres det ikke så godt. Der dreiv jeg og la sammen klesvasken, så det burde jo virke som om jeg tok livet fullstendig med ro? Men ingen ting hjalp. Først nærmere halv to, da de fleste var ferdig med rakettene sine og Irene kom hjem, greide hun å roe seg. Og de siste smellene som kom etter dette tror jeg hun ikke orket å bry seg med. Dette var nok ei slitsom natt. Det er nesten fælt å tenke på hvor mye penger som blir sendt til himmels på denne måten. Rundt her holder de på ca 1 time rundt midnatt, de blir jo aldri ferdig + alt som blei skutt opp tidligere på kvelden. Det er neimen ikke lite som fyker til værs. Noen kjempefine og mange sånn passe. Etter at jeg var på kaia i Larvik for ca 100 år siden, den gang jeg var ung ;-) og så på at Larvik kommune sendte opp fyrverkeri på 17. mai, så er jeg ikke så veldig imponert over fyrverkeriet på nyttårsaften. Jeg må si jeg misunner dem som bor slik til at de kan se på organisert fyrverkeri. Det er mye finere å se på. Vi var hjemme i går og hadde en stille (kanskje ikke riktig ord) og rolig nyttårskveld. I fjor var jeg i Hedrum med Vina, i håp om at det skulle være mindre raketter der. Men det hjalp ingen ting for vi hørte og så raketter fra alle nabogrendene der også. Det er jammen bra at det er et år til neste gang.

Fikk et råd om at dette skulle hjelpe. Det gjorde det ikke, hun ser bare enda mere lei sei ut. Men det blei da et litt morsomt bilde da, i tillegg til å være trist.

Vina er forresten redd for en annen ting også. Bestikk. Sannsynligvis blei hun skremt en gang PE mistet en kniv mens hun satt og passa på om han søla mat eller ikke. Det tok en stund før vi skjønte hva det var. Hun ville plutselig ikke ha godbit/mat ved bordet? Og her en dag da PE skulle gi henne ribbebit han fant på kjøkkenbenken, ville hun ikke ha. Hun gikk på trygg avstand, han gikk nemlig å bar på en gaffel også! Men så fort gaffelen var plassert på bordet så tok hun selvfølgelig i mot :-)

Som vanlig er det kaldt på denne tiden. Og trærne er fulle av rim, vel de var det i hvert fall for 1 time siden, nå har det visst "snødd" av, med litt snø på bakken, sol og knallblå himmel så er det en nydelig dag. Kanskje jeg skal starte det nye året bra og gå en lang tur? Men så var det det med middag, nyttårsrenn og skirenn som også skal passe inn. Tror jeg må tenke på det...

5 kommentarer:

  1. Det er omtrent en sånn natt vi har hatt også. Det er vondt å se de er så redde. Trodde jeg hadde ordnet meg med piller, som da ikke virket som de skulle. Da var alt håp ute. Prøvde å oppføre meg normalt og gjøre daglige ting. Det virket ikke. Prøvde å leke med han, virket ikke. Må finne på noe lurt til neste år.

    Ellers et år full av muligheter. Må si jeg ikke har den store energien til å starte nå. Er sløv ennå. Men det skal være godt å komme i rutine igjen.

    SvarSlett
  2. Jeg er litt imponert over Vina. Hun jobbet virkelig med seg sjøl for å være rolig. Stakkars godjenta vår.

    Uff ja i morgen er det tilbake på jobb for meg også. Har vel aldri hatt så lang ferie noen gang. Gleder meg ikke...

    Vi har forøvrig vært på tur :-) Tok med kamera for å filme litt. Men hver gang det var framme så sto jo Vina bare og speidet. Og når hun fikk det travelt med å følge spor, så lå kameraet i sekken.

    SvarSlett
  3. Charlie og jeg har hatt besøk av Gry og Milli i dag. Både Gry og jeg kommer nok til å skrive i bloggen i kveld. En fin dag med flott vær.Og det ble jo tatt en del bilder.Har en hund som ligger rett ut.

    SvarSlett
  4. Stakkars, stakkars Vina og Charlie! Det er jo ikke godt å vite hvorfor disse naboene plutselig skal sende så mye lysende, smellende greier til himmels....

    Hell i uhellet er det i hvertfall at de har eiere som setter dem i fokus og forsøker så godt de kan å hjelpe dem gjennom det årlige marerittet... Det finnes sikkert mange redde hunder som sitter alene hjemme på nyttårsaften.... Huff og huff.

    Vi har storkost oss på besøk hos Nina og Charlie i dag, Milli har gått i koma og jeg har veldig god samvittighet:o)

    Morsomt å lese om Vina og bestikk Tove, av og til skjønner vi ikke hva de reagerer på, og langt mindre hvorfor....

    SvarSlett
  5. Håper dere fikk en fin dagen derpå!

    Du har skrivi så masse fint de siste dagene, jeg har ikke hatt tid til å kommenetere noe - men jeg har KOSA meg med gullkorna dine :o)

    GODT NYTT ÅR!

    Blir spennende å lese om Milli og Charlies stevnemøte!

    SvarSlett