30. juli 2023

I eventyr-land

 

På den andre siden av Krøderen ligger det en helt spesiel bygning

Villa Fridheim.
 Jeg har lenge lurt på hva det er for et slags sted. Det ser jo helt magisk ut.

På onsdag gjorde vi endelig alvor av å ta turen hit til dette stedet som liger så fint til.

Villa Fridheim ble bygget som et landsted for trelasthandler Sved Haug.

Huset ble bygget som et prefabrikert hus og tok derfor bare to år å bygge. Et av Norges største og best bevarte hus bygget i sveitser-stil.

Huset sto ferdig i 1892. Svend Haug døde før det sto ferdig. Hans kone Thea og eldste datter Rilda bodde her permanent i noen år. 

Det er virkelig et eventyrslott med en flott utsikt fra tårnværelset.

Et skikkelig Soria Moria slott

Spesielt trappegangen/hallen var fantastisk i seg selv. Bare se hvordan takket og veggene er utsmykket med treverk i alle mulige mønstre.

Etter at huset ble reddet fra riving/forfall og fredet så har det blitt til et eventyrmusem

Veggene er nå dekket med eventyr-malerier av Egil Thorin Næsheim

Flotte eventyrbilder med nisser og troll

Draugen var også på plass

Ganske søte vesener

Jeg virkelig sansen for hvordan Egil Thorin Næsheim maler.

Jørgen Moe under eika og Villa Fridheim i bakgrunnen.

Pannekaka
Andre steder i huset var det fullt av eventyr-tablåer.
Troll er en viktig del av folkeeventyra våre.

Reveenka

I tillegg til de norske eventyrene så var det i hvert fall noe fra Brødrene Grimm og HCAndersen

Dette hang i tårnværelset.

Også veggene i "konsert-salen" var dekket av eventyr-bilder.

Illustrasjoner til folkeeventyr, tror jeg

Og så var det noe hentet fra nåtiden. Husker ikke hvem dette er, men jeg mener hun hadde noen malerier hengendes for salg på kroa i Bromma tidligere.
Den lokale kunstforeningen hadde forøvrig utstilling i tårnet.



6 kommentarer:

  1. Jeg innbiller meg at jeg har vært der, men på skoletur på 80-tallet. Samtidig synes jeg nå at det kan virke som en altfor lang tur for en barneskoleklasse på dagstur, så jeg har kanskje vært et annet sted som har en lignende bygning med eventyrmalerier i? Eller så har jeg drømt.
    Nydelig er det ihvertfall! Både bygningen og maleriene, skjønner godt at det er lett å gå der noen timer og bare nyte 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel ikke så lange turen fra Oslo, så hvis dere var på dagsturer så er det ikke utenkelig, vil jeg si.
      Jeg har kun "vært der" via tv-skjermen. Husker jeg så på en tv-serie på NRK som foregikk der.

      Slett
  2. Jeg har vært der i to bryllup og på skoletur når ungene var små.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert flott å feire bryllup der

      Slett
  3. Har vært der noen ganger jeg også, faktisk - men det er lenge siden. Nydelig sted! Jeg var litt imponert over bestemora til min ungdomsvenninne, som hadde jobba på Villa Fridheim som tjenestepike. Lett å drømme seg bort i slik fordums prakt.
    Hilsen Nøve

    SvarSlett
    Svar
    1. Detmå ha vært litt av et praktbygg på den tiden og fint er det nå og :)

      Slett