27. juli 2023

Blomsterbedet 2023

 Joda det ble blomster iår og, men som vanlig er jeg veldig sein. Jeg plantet ikke ut før den første uken i juni. Og i tillegg så var plantene fortsatt små.

Men det varme været fik i gang både veksten og blomstringen overraskende raskt.

Jeg planter ganske tett for å "gjemme" alt ugrasset

Det begynner å bli en del stauder og dermed trengs det ikke så mange sommerblomster for å fylle bedet. Og så er det greit at noen av staudene blomstrer tidlig. Pionene er vakre planter og minner meg om hagen til bestemor. Men de tapte seg fort etter den ene dagen med regn..

Jeg kjøper noen planter og disse to petuniaene har vært flotte og blomstret villig så langt i sommer.


Som sagt så planter jeg tett

Disse California-valmuene sår seg selv hvert år. Det er ikke uten grunn at valmuer er ugrass i Danmark. Men her fungerer det helt fint med sånn som kommer av seg selv. 

Tagetes er en enkel plante å få til og blomstrer bra så lenge det ikke er frost.

Puslingkrage likeså, men den taper seg litt for tidlig.

Snøsløyfe / Iberis Hvit og lilla

Snøsløyfe / Iberis

Blåøye / Nemophila maculata er årets nye bekjentskap. Den syns jeg ble fin, så den skal jeg nok ha neste år også.

Nemesia strumosa i forskjellige farger

Nemesia. De var i hvert fall fine fram til regnværet ble for heftig.

Det var bra det endelig kom regnvær, ellers hadde det meste godt dukken. Det var nemlig henstilt til å ikke vanne. Men med regnskyllene som har kommet nå den siste tiden så har en del av blomstene sagt takk for seg.

Ringblomster er også en takknemlig plante å ha. 

I år sådde jeg en pose, men det er også mange planter som har kommet av seg selv etter frø som ligger i jorda etter i fjor.

Pyntekurv/Cosmos er en blomst jeg har blitt glad i, selv om jeg sliter med å ikke få toppet den.

Det dukket opp noen Salvie som har sådd seg selv.

Hagepoppelrose / Lavatera trimestris er en plante jeg brukte mye tidligere. Jeg har ikke så mange steder den passer inn lenger.

Solhatten har så vidt begynt å blomstre

Det var i hvert fall ganske frodig ei stund


Joda det er et villniss i år og, men det er ganske fargerikt da ;)
























6 kommentarer:

  1. Om du kniper av ringblomstene før de setter frø blomstrer de mer og lenger. Blomstene kan du tørke og bruke som te. Eller legge i olje og lage helsebringende salve.

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, jeg kniper av frøstander / blomster på hell innimellom, men jeg bruker ikke så mye tid i hagen så det blir bare sporadisk og på noen planter.

      Slett
  2. Villniss er det vi har der det skulle vært plen, nemlig lupiner og eng og bringebær og alt annet som ikke skal være der det er plen. Det du har er frodige blomsterbed som det er en fryd å se på!

    SvarSlett
  3. Så fantastiske blomster og hage du hat Tove. Lise

    SvarSlett