1. november 2020

Cacheturer i Hurdal.

Jeg har vært på noen cacheturer i "nærområdet". Nåja nærområdet er kanskje å ta hardt i, men hvis jeg sier nabokommunen så er det innafor.

Fjellsjøkampen

14. september satte vi kursen mot Hurdal og kjørte opp til  Gjødingseter. Jeg har logget cachen på Fjellsjøkampen for en del år siden, men sist vinter ble det lagt ut en serie cacher på vei opp til toppen.

Nå var det på tide å få logget disse. Det er en godt merket og brukt sti opp til Fjellsjøkampen og den begynner ganske bratt.

Det er flere stier som fører til Fjellsjøkampen. Dette er tredje gangen jeg går turen og jeg bruker den samme stien hver gang. I april i år gikk jeg til Bjørnåsen som du ser oppe i venstre hjørne på dette kartet, da gikk jeg fra en annen kant.

En del av stien oppover ser slik ut, Tydelig at jord vaskes ut av regnværet. Jeg husker turen som veldig bratt, men etter at jeg nå nettopp hadde gått i de bratte liene i Vassfaret så var den ikke så bratt likevel. Kanskje jeg har blitt litt sprekere på de siste 10 årene :) Min første tur opp hit var da PE og jeg gikk til Fjellsjøkampen sommeren 2010

Når vi nærmer oss toppen åpner det seg litt opp og vi får litt utsikt over deler av bygda. Her oppe lå det tidligere ei brannvakthytte.

Fjellsjøkampen er den høyeste toppen i Akershus 812 moh, noen cm høyere enn Lushaugen. Cachen som ligger her på toppen logget jeg på st.hansaftenen 2014

Som på de fleste utsiktstopper i vårt område så er utsikten gjemt bak grantrærne. Da er det fint med utsiktstårn. Det er det selvfølgelig her på Fjellsjøkampen også.

Oppe i tårnet er det utsikt til alle kanter og mye som kan ses.

Nåja, med mine øyne og kikkerten som jeg aldri husker å ta med, så ser jeg vel ærlig talt bare masse grankledde åser og blåne på blåne.
Etter å ha logget cachene langs stien fra Gjødingseter og opp til toppen, inkludert en nyutlagt cache som jeg fikk en FTF på, så bedrev jeg bilcaching langs veien ned til hovedveien og fikk 16 funn i alt.

Steinsoffa'n og Gamle Skrukkelivegen

Siste dagen i september dro vi nok en gang til Hurdal. Også denne gang til et sted der jeg har logget en cache tidligere. Den er arkivert og nå er det lagt ut en serie langs veien opp til denne ganske spesielle steinen

Jeg aner ikke hva historien til denne steinen er, men den ser ut som en sofa der det er hugget inn 14. november 1957 i romertall.

Vi trasket oppover langs skogsbilveien og logget cacher underveis. Jeg bruker mobilen og det er litt opp og ned hvor godt det fungerer. Så en del av cachene måtte jeg bruke to forsøk på før jeg fant cachen. Da er det jo greit å gå samme veien både opp og ned. Den ene fant jeg ikke, har en mistanke om at den er borte siden det var flere som ikke hadde funnet den og det var lenge siden siste funn.

Været var ikke så mye å skryte av så utsikten det skal være fra denne sofaen så vi ikke noe til.

Litt nærmere bygda var det lagt ut noen cacher langs den gamle kjerkevegen. Så jeg parkerte bilen i veikanten på veien med det litt spesielle navnet Sivifuturumvegen og gikk en liten stubb av Gamle Skrukkelivegen. Også her fikk jeg en dnf, men det var fordi det var en cache som var godt gjemt og med en mobil som ikke greide å bestemme seg for for gz var, ga jeg opp den. Jeg får prøve igjen en gang jeg har med gps'n. Det ble til slutt 9 funn og 2 dnf.