4. november 2020

Stolpejakt

 

Stolpejakt er ikke min favorittsyssel, men jeg har lastet ned app'n og jeg scanner stort sett stolpene jeg går forbi. Så jeg har registrert mange flere stolper utenfor kommunen jeg bor i.

Her i Nannestad står de fleste av stolpene i boligfeltene. Bortsett fra en tur i desember for å få litt julestemning, er det ikke gatelangs jeg liker å gå tur.

Nå ble jeg litt inspirert av Nøve og siden jeg har vært "privatsjåfør" de siste ukene så jeg fant ut at istedenfor å sitte å strikke mens jeg venter på at timen skal bli ferdig kunne jeg jo gå rundt å samle stolper. Så da begynte jeg å gå rundt i Nannestad sentrum.

Til minnesmerke utenfor kommunehuset.

Til baksiden av fotballbanen. Jeg er ikke godt kjent i Midtbygda utenfor der butikkene ligger. Ikke visste jeg at det var en frisbeegolfbane der og et fint stinett innimellom ravinene.

Man får litt bedre tid til å se seg om når en går rundt sånn. Legg merke til geitene på taket her


På en lekeplass hadde de forberedt seg til Halloween. Etter tre helsetimer i Midtbygda (Nannestad sentrum) var stolpene der logget.



Jeg begynte med dette prosjektet ca. 10 dager før stolpejakten var over for i år så jeg hadde det litt travelt. Men noe skal jeg jo bruke alle disse "fridagene" mine til, så en grå dag gikk meg en runde i Maura. Det var opphold da jeg bestemte meg for å gå ut, men innen jeg hadde kommet meg ut begynte det å regne ( som Yr hadde sagt) Jaja jeg fikk i hvert fall testet den nye turjakka mi, den er ikke noen regnjakke...

 I år er heldigvis en del av stolpene plassert ut langs stier i nærområdet. Skoler og barnehager er flinke til å bruke dette området og det syns. 

Mye morsom og fargerik kunst dukker opp på steder i skauen.

Jeg har logget noen få stolper på et par turer med Barfi tidligere i høst.


Men det måtte tre nye turer til den siste uka for å få scannet alle stolpene i Maura. 

Den siste uken var jeg stolpejakt  nesten hver dag. 



Og to dager før fristen gikk ut var 40 stolper scannet og stolpekartet for Midtbygda og Maura fullført.










2 kommentarer:

  1. Jeg startet med denne stolpejakta for flere år siden, men den har liksom aldri tatt helt av på en måte. I år har jeg rekt bare 17 stykker, men har bestemt meg at til neste år. Neste år, da skal jeg gjøre en innsats. Men det er som du sier, det er ikke akkurat gatelangs en trives med å gå tur. Leste i lokalavisa, at det er tilgjengelige stolper ut desember i Hole. Så kanskje jeg skulle huke av et par til på kartet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo greit å ha et mål med turene våre, så innimellom kan det være greit å gå på stolpejakt. Ble jo litt kjent i kommunen min. Men stolpene må ut i skauen for at jeg blir fristet.

      Slett