20. juli 2014

Sommerferie 2014 nordover

Vet egentlig ikke om det er så mye å si om årets sommerferie, den kan ganske enklet oppsummeres slik:

Norge er et vakkert land som også kan være skrekkelig varmt  Det dekker faktisk hele turen vår Smilefjes

Men jeg greier selvfølgelig ikke å være så kortfattet. Vi hadde ikke lagt noen planer for årets sommerferie. Bare konkludert med at den sansynligvis kom til å bli i Norge. Vi har i flere år pratet om å reise nordover. Et år laget vi til og med reiserute med forslag til overnatting, dagsetapper og ting vi måtte se. Nå har det ikke vært meldt så veldig bra vær disse årene så vi har latt det bli med tanken. Nå derimot så var det jo det kanllværet, ja vi ble isteden bekymret for varmen….  Men vi fant ut at vi fikk passe på og dra nordover nå. Vi bråbestemte at nå kjører vi nordover. Fant fram kart og turistinfo’n om Kystriksvei 17 og tok alt på sparket. Fylte opp bilen med litt av alt, vi visste ikke hva vi hadde behov for. Det var varmt da vi dro og en veldig fornærmet Barfi som lå igjen i bingen sin.

Første stopp var Strandtorget på Lillehammer og da vi kom ut derfra så bøttet da det ned fra oven. Seinere på dagen så hørte vi at veien vi hadde kjørt var stengt pga flom. Vi kjørte over Venabygdsfjellet. Tenkte vi skulle få se litt av fjellet der, men den gang ei. Det regnet jo.

Sommerferie-14-A 010

Det virker som det alltid regner eller er tåke når vi skal kjøre over fjellet. Da vi kom til Folldal så lettet det og over Dovrefjell var det opphold, men toppene var fortsatt gjemt i skyer og regnbyger.

Første overnatting tok vi i Oppdal. Før vi kjørte oppover til Trondheim, Steinkjer og til Snåsa. Jammen er Trøndelag langt! Nå begynte vi  å fundere på hvor vi skulle  ta neste overnatting. Det hadde jo betydning for hvilken vei vi skulle kjøre. Vi har jo hørt så mye om Nord-Norge, men at det ikke er flust med overnattingsplasser, i hvert fall ikke ledige plasser. Fram med kart, internett og sjekke hvor finner vi et ledig rom?

Sommerferie-14-A 079

Namsos var et opplagt alternativ, men vi hadde lyst til å dra lenger enn det. Hmm, fullt både her og der i følge booking.com. I Brønnøysund var det ledig, ok vi drar dit. Tja det var langt dit og, veldig langt dit. Vente i fergekø er jo også en naturlig del av ferier på Vestlandet og Nord-Norge.

Sommerferie-14-A 085

Bilen begynte å pipe og komme med en ulåt. Hmm, ikke noe moro. Vi hadde nettopp kjørt på nylagt asfalt med mye steinsprut, kunne det være en stein som lå på bremseskiva?  For oss som lurer på hvorfor det er så dårlig asfalt på veiene på Østlandet, nå vet vi svaret; den legges i Nordland! Det var heldigvis ikke så langt igjen til Brønnøysund så vi satset på at det gikk greit å kjøre dit. Dagen etter rinte PE til NAF. Alle mente at det var nok det med stein på bremseskiva, men bilen tok seg en tur på verkstedet. Der fant de ikke noe feil, men han sa at et tips for det problemet var å rygge og det hadde jo PE gjort ut av parkerineg. Bilen var med andre ord allerede fikset Smilefjes

Med bilen friskmeldt var det på tide å ta turen til Trollhatten. Det var skikkelig artig. Ganske annerledes enn det jeg hadde tenkt. Ganske bratt tur opp og i tillegg veldig varmt. Da var det godt å komme opp i hullet som var et litt kjøligere sted. Hullet var digert! Og med god utsikt ut over havet og øyene utenfor.

Om kvelden ble vi med Hurtigruten Brønnøysund – Rørvik - Brønnøysund. Turen kostet atskillig mer enn det vi hadde sett for oss, men det var artig å være med. Og ikke minst så så vi jo en del av strekningen vi ikke hadde kjørt med bil. Trollhatten ble sett fra både den ene og den andre siden. Artig da å ha vært inni hullet der tidligere på dagen.

Sommerferie-14-A 180

Denne Trollhatten skilte seg tydelig ut fra alle de andre øyene i området.

Dagen etter fortsatte vi videre nordover. Også nå var det store spørsmålet hvor vi skulle overnatte. Sandnessjøen ble liksom for nærme, men så var det ikke så mange andre aktuelle steder med ledige hotellrom…. Vi booket rom i Bodø. Ehhhh det er ganske langt dit…. og mange fergestrekninger. Vi fant ut at her måtte vi ta en “snarvei” og svingte av inn på E6. Da fikk vi jo kjørt over Saltfjellet også. Har aldri vært der heller jeg. Det lengste nord jeg har vært er Sparbu da vi hentet valpen Vina Smilefjes som blunker Har ellers aldri vært så langt nord som Trondheim engang.

I Bodø var vi 2 netter. Først et tur til Saltstraumen. Wow! Det var et fasinerende syn. Det kokte og bruste. Morsomt å se på en stor andefamilie som bare suste forbi.

Sommerferie-14-A 300

Etter å ha logget noe cacher i området  så skilte PE og jeg lag. Han dro på flymuseet, mens jeg begynte å gå litt i utmarka rundt Bodø. Selv om toppene ikke er så høye så var det en flott utsikt fra både det ene og andre stedet. Cacher lå det også gjemt her og der så etter å ha “besteget” Keiservarden så fortsatte jeg ned og opp til noen andre utsiktspunkt, med cacher som viste vei bortover åsen her.

Sommerferie-14-A 370

Begynte å bli litt usikker på om jeg fant veien tilbake til byen og hotellet, men det gikk bra det og. Ikke så fornøyd med at en grein dro av meg den ene øredobben og jeg at jeg ikke fant den igjen Gråtefjes Men ellers så hadde jeg en flott tur i det fine varme været. Dessverre så var været så fint at mye av utsikten forsvant i det disige været og “tåka” som kom sigende.

Bodø var så langt nord vi kom på denne turen, nå satte vi kursen sørover igjen. Nå fulgte vi igjen Kystriksveien. Hadde uflaks med fergene og kom som nr 2 av de som ikke fikk plass på to ferger. Ferger er greit, men 1 time venting er ikke så greit…. Det begynner å bli lenge siden ferger var en del av hverdagen vår nå. Men, men vi var jo på ferie.

Nå valgte vi å overnatte i Mo i Rana. Wow der hadde de pyntet med mye blomster i gatene. MYE blomster.

Sommerferie-14-A 454

Videre hjemover kjørte vi nå gamleveien over Korgfjellet. Vakkert, men noen skrekkelig innpåslitne stikkende innsekter gjorde at vi fortet oss inn i bilen etter å ha logget en cache der og.

Vi var inne på å kjøre helt hjem denne dagen, men valgte heldigvis å overnatte i Trondheim. Om kvelden gikk vi en liten runde i byen og fikk jo med både det ene og det andre av kjente steder. Nidarosdomen er stor og imponerende.

Hjemover så kjørte vi en del veier vi ikke har kjørt før. Stoppet i Røros og gikk litt rundt der, men så kom regnet og satte en stopper for det. Paraplyen lå jo igjen i bilen…. Men først spiste vi god mat i en bakgård.

Sommerferie-14-A 627

Her vet de tydeligvis å utnytte det de har. Dette er vårt 3. stopp i Røros, fortsatt har vi ikke vært inne i kirken, vært med på bergstadvandring eller overnattet der. Men vi har vært i gruva.  Har hørt at utendørsspelet de har også skal være flott. Må nok dra tilbake en gang

På Aukrustsenteret var det også en cache og så har det kommet noe nytt her. Så vi løste billett og tok Flåklypa- astronaut-sertifikat.

Sommerferie-14-A 644

Sommerferie-14-A 676

Helt utrolig fantasi den mannen hadde.

Vi gjorde nok et forsøk på å krysse fjellet mellom Østerdalen og Gudbrandsdalen. Denne gangen kjørte vi Friisveien. Tror du ikke regnet kom her også!

sommerferie-14-B 006

Og det innhentet oss mens jeg var en tur oppi lia på cachejakt. Ikke kledd for den slags, kan du trygt si. Ganske så våt var jeg da jeg kom ned igjen…

Sommerferie-14-A 393

Som sagt Norge er et VAKKERT land! Vi kjørte som vanlig mange mil. Så masse natur. Spennende å ha vært litt nordafor, selv om det er skrekkelig mye norge som befinner seg lenger nord enn dette. Om det er vakrere i Nord enn på Vestlandet er jeg ikke så sikker på, men  vakkert er det! Syns forøvrig det er vakkert mange andre steder også jeg. Litt vann, vegetasjon og litt høydedrag er også en flott kombinasjon Smilefjes Det var nok litt annerledes enn det vi hadde tenkt oss. MYE spisse fjell (som bildene bærer preg av) mye fjord og hav, men også mye flatere, åpnere og store gårdsbruk enn det vi hadde tenkt oss. Jeg syns vi har lyse kvelder og netter her på romerike, men det var nok ganske så mye lysere der opp ja. Midnattssola kom vi noen dager for seint til å få oppleve. Solnedgangen på Hurtigruten mistet jeg siden jeg ble sittende å se på VM-fotball-kamp. Så bare akkurat de siste minuttene av sola. PE fikk den derimot med seg.

V__F827

Men vi skal nok tilbake til landsdelen i nord en gang. Selv om vi bare logger noen cacher i ny og ne, så ble det logget hele 39 stk i løpet av denne turen. Det å være borte på ferie noe særlig mer enn 1 uke, det går fortsatt ikke. Denne turen var vi avsted i 8 dager. Det var godt å komme hjem igjen.  Borte bra, men hjemme best. Og Barfi syns vi hadde vært borte mer enn nok. Nå skal hun være med!

Tok selvfølgelig masse bilder,  mange av dem ut av bilvinduet. Lagrer bilder på google, vet ikke hvor smart det er… Det har kommet mye rart der som jeg ikke helt forstår og ikke får til å redigere :/  Brønnøysund og turen sørover