23. januar 2011

Agility-dag i Follo 22. jan-11

Jeg har lenge hatt planer om å delta i Stovners uoffisielle vintercup i agility. Det har liksom vært målet å ha kommet så langt med treninga av Barfi at det kunne være mulig. Nå har det som kjent vært så som så med den treninga så jeg vet ikke om det egentlig er mulig. Så fikk jeg et spørsmål om jeg ikke skulle bli med til Follo? Hmmm jo kanskje det? Det hadde vært veldig morsomt å sett om det stemmer at Vina har fått opp farta si litt, sånn som jeg påstår jeg ser når vi trener. Og skulle jeg først delta med Vina så kunne jeg like godt ta med Barfi også. hmmm, tenke, tenke… Jaja når Marianne M er gal nok til å stille der med sin Wilja etter kun og ha trent med henne i 1 1/2 mnd så kan vel jeg være like gal? Det blei til at jeg meldte dem på. Vina i ag og hopp, Barfi kun i hopp, der slipper vi jo den skumle vippa Smilefjes som blunker Men etter å ha hatt med Vina på trening i Letohallen forrige mandag så var jeg ganske betenkt ja. Der var nemlig Vinas siruptempo tilbake på plass Trist fjes Men omsider gikk det i hvert fall opp et lys for meg. Dette var jo et nytt og ukjent sted om mange ukjente bikkjer var det der også. Ahaaa derfor er det Vina demper og demper tempoet sitt.  Det er jo alltid fremmede steder og hunder på stevner også, så dette måtte jo gå galt og med Barfi som knapt har trent i vinter… Jaja, lenge leve galskapen! God trening er det uansett Smilefjes
vinterdag 017
Bilen blei fylt opp med stoler, nødvendige papirer osv og Irene var utkommandert som handtlanger og kameramann. Det var ikke fritt for at jeg kjente nervene kom krypende. Jammen er det et godt stykke nedover på feil side av Øyeren for å komme til Flatebyhallen, der stevnet var. Bare så synd jeg måtte ha øynene festet på veien, ellers hadde jeg jo kunnet se “hjem” til Fet og Bjanes Smilefjes Vi kom da fram i passe god tid. Ingen fra min treningsgruppe var der så camperte vi sammen med Marianne M med islendingen Wilja og hennes lagvenn Ann Kristin med DSG’n Knotten. Og ikke nok med det at Vina og Wilja var der, det var enda en islending der, nemlig Askur med sin familie. Ikke verst det med tre islendinger på et stevne Men det blir nok ganske vanlig med enda flere enn tre framover tror jeg Smilefjes
Men hvordan gikk det? Tjaaaa hva skal man si? At Vina svikter aldri… Etter treningen i Letohallen så var jeg helt sikker på at det blei et løp på linje med vårt siste før vi gikk av med pensjon. Og det gikk saaaaakte. Og jeg fikk helt rett. Det gikk veldig smått med oss. Vina har vel aldri gått såååå seint gjennom pølsa før.  I tillegg fikk vi et riv og en vegring og det irriterer meg. Vi har mer enn nok med tidsfeilene om vi ikke skal ta med oss unødvendige banefeil også Trist fjes Men, men vi kom oss da i mål uten disk. Som vanlig, det er en selvfølge for oss det. Spørsmålet er bare hvor mange av de andre som disker, det avgjør om vi får premie eller ei. Men vi kan bedre Vina!!
Follo: Vina ag 1M
I riv,1 vegring, 51,16 tidsfeil = 61,16 feil og 13. plass (13 som ikke disket) 24 som startet. Dommer: Per Berg Kirkevold
Så var det å vente noen timer til neste gang nervene skulle komme krypende. Og her fikk jeg nok et moment som kunne skape problemer. Vina og Barfi går i hver sin klasse og de skulle gå i hver sin ring. Og jeg begynte å bli mer og mer bekymret for at det kom til å bli kræsj mellom løp og briefing. Men det var ingen grunn til bekymring. Vina som etter programmet skulle starte etter Barfis briefing var ferdig lenge før den.Vinas hopp syns jeg gikk litt bedre. Ingen banefeil og litt bedre fart. Og for første gang siden vår debut på Hellerudsletta så fikk vi noen bak oss på resultatlista som ikke disket Smilefjes som blunker Nå har jeg sjekket gamle resultater og ser at det gikk visst ikke så “fort” likevel, vi har hatt færre tidsfeil før og tiden blei omtrent der den vanligvis ligger på hopp.
Follo: Vina Hopp 1M
29,45 tidsfeil = 29,45 feil 5. plass ( 6 som ikke disket) 19 som deltok Dommer: Per Berg Kirkevold, Det skulle vært samme dommer på begge løpene, men han skiftet i hvert fall utseende underveis.
Når det gjelder Vina så kommer hun aldri til å få opp farta, den eneste gangen hun har litt fart er når hun skal jaga noen på jordet og det er kun i korte strekk da også. Så for meg så er målet å få til den farta vi har på vår beste på trening, DA er jeg fornøyd Smilefjes men drømme er det jo lov til å gjøre. Og den drømmen går ut på å få til et løp med max 10 tidsfeil. Jaja, som sagt det er en drøm. Tror i hvert fall at jeg kommer til å stille Vina noen ganger til så får jeg se. Skal jeg av gårde med Barfi så kan jeg jo likesågodt ta med Vina og?
Så var det Barfi da. Hjeeelp kommer vi oss over første hoppet?? Litt vanskelig å briefe fordi jeg ikke er sikker på om jeg kommer til å slite med å få henne over/gjennom hindrene og dermed bør bruke yttersvinger, eller om jeg skal leite etter innersvinger og vekslinger som andre gjør? Jeg valgte en mellomløsningen. Men skrekk og gru, den muren utpå der, DEN liker jeg ikke Trist fjes Barfi har aldri sett en mur. Vel det var bare å prøve og se hvordan det gikk… Etter en litt treig start så gikk det nå ganske bra. Vel og merke i et bittelitt oppspeedet Vina-tempo Smilefjes som blunker Vekslingene gikk bra også. Men så var det muren da som denne “dumme dommeren” hadde tatt med :-( “Hallooooo slike vegger et til å sperre med, man hopper ikke over dem!!!!” mener Barfi. Jeg hadde bestemt meg for at gikk det ikke så gikk vi bare rundt og tok resten. Men vi måtte jo prøve litt da, Barfi viste jo litt tegn til å prøve. Med denne disken så tok jeg det heller ikke så tungt da hun ikke ville over det ene hoppet. Vel nå har vi prøvd oss. Og vi blei i hvert fall ikke stående fast på startstreken. Det var positivt bare det Smilefjes Det er på tide å begynne å få litt orden på treninga vår.
Follo: Barfi Hopp 1 S
Disk. 58 som var påmeldt Dommer: Jon G Olsen
Alt i alt var det en trivelig dag. Veldig kjekt med sånt koselig selskap som Marianne, Ann Kristin, Charlotte, Hans Thollef og Wenche Smilefjes Knotten og Askur er jo bare såååå flinke og fikk noen knallgode disker Smilefjes Wilja var ikke i humør til å vise hva hun kunne i dag. Men halloooooo, hun har trent kun 1 1/2 mnd! Det ble mye prat og jeg “glemte” å se på andres løp. Når jeg har kommet hjem og ser i programmet så ser jeg jo at “å nei – jeg skulle jo ha sett på den og den og den og var de der?” Vel det blir nok flere muligheter Smilefjes Litt ekstra artig var det at det kom to damer bort til oss da Irene og jeg luftet Vina og Barfi og sa: “det må da være finsk lapphund?” Og hvem var disse to damene? Jo den ene var “blogge-Ragnhild” Så nå har jeg hilst på henne også Smilefjes Fikk dessverre ikke sagt så mye mer enn hei, det får også bli en annen gang. Den andre damen burde jeg jo kjent igjen, men med min teflonhjerne og tanker i kryss på slike stevner så tok det litt tid før koblingen var på plass Forvirret smilefjes Det var jo hun som hadde BIR-hunden på romjulsutstillinga. De driver også med agility Smilefjes De hadde også valgt bare å gå ett løp, men gjort det omvendt så de gikk agility og ikke hopp. Håper vi får sett dem seinere. Det blir jo morsomt å stille Barfi i samme klasse som Fidelis Karhuvaari og Askur framover Smilefjes Vel Askur er nok snart oppe i kl 2.
Uansett hvordan det går, jeg syns agility er morsomt Smilefjes Frustrasjonen går bare på at jeg VET det er jeg som er problemet som ikke greier å motivere bikkjene til å syns dette er kjempemorsomt og ikke minst at jeg VET at jeg aldri kommer til å få til akkurat det, med å leke ute på banen Forvirret smilefjes Der har jeg en stoooor jobb.
Det blei en laaaaaaang dag for Barfi og Vina og det er lenge siden jeg har sett dem så slitne som nå i kveld.
Den store nedturen i dag var at Barfi er fortsatt ikke fri for bilsjuken Trist fjes Litt for mange svinger på veien til Flateby/Ytre Enebakk.
Her er linken til Vinas ag-karriere.
vinterdag 023
vinterdag 050

11 kommentarer:

  1. Hei og takk for en knalldag i Flatebyhallen, gleder oss til neste gang vi sees på stevne. Om frustrasjonen kommer snikende, - gi den ei kald skulder;-) Det var jo øy at det var Vina som kom gjennom uten disk :-)) Moro var det.
    Sees om ikke lenge.

    SvarSlett
  2. Takk det samme, Hans Thollef. Det at Vina kommer igjennom uten disk det er en selvfølge det. Der har vi fordelen med ei treig bikkje og trygg :-)

    Det var foressten en morsom løype Barfi gikk - ja bortsett fra den derre muren da ;-)

    Vet ikke om det var nervene,men jeg var såååå tørr i munnen da Barfi og jeg gikk at jeg greide jo knapt å få fram kommandoer.

    SvarSlett
  3. Gøy å se filmene :-)

    Har du sett denne?
    http://www.123minsida.se/raevrackans/20181972

    SvarSlett
  4. NÅ har jeg sett den. Morsomt å se :-) Med den rette føreren så tror jeg nok Barfi har potensiale til noe lignende. Hun har i hvert fall farten og spensten inne.

    SvarSlett
  5. Jeg synes dere er bare såååå flinke, jeg da, Tove!! Men jeg har sett bedre fart på Vina!! Men som du sier, hvis det henger sammen med nye steder og nye hunder....da vet du jo hva som skal til, hvis du orker å ta tak i det, da. :-))

    Så gøy å se Barfi...skjønner at den muren var skummel...den har jeg ikke sett før....:-))

    Lykke til videre!

    SvarSlett
  6. Så flinke dere er!!! Jeg og Draumur trener, men er ikke klare for å vise oss frem ennå... Uff, er nok jeg som gruer meg mest.. Men en dag.........

    SvarSlett
  7. Så flinke dere er ! Vina vet akkurat hva hun skal gjøre men tempoet det vil hun styre selv ;o)
    Og Barfi , bare vent til hun blir mer sikker da flyyyr hun over. Det ser ut som hun liker å hoppe.

    Veldig kjekt åfå se det på film. Lykke til videre !

    SvarSlett
  8. Dette var gøy å se, Tove. Og forresten, GRATULERER!!! Det var jo supert gjennomført.

    Bari kommer seg, må bare få litt tid å seg. Hun tar ting med ro, det er mammaen som stresser seg opp. ;) Vina er Vina. Det er jo det som er så herlig med den hunden. :))))

    SvarSlett
  9. Så gøy å treffe på dere på lørdag! Synd jeg ikke hadde tid til å se på dere og prate litt, men jeg måtte jo hjem til valpene, da! Trener du med Stovner hundeklubb?
    På gjensyn!

    SvarSlett
  10. Dere er så flinke! Moro å gjøre noe både hund og fører stortrives med :o)

    SvarSlett
  11. Hei!
    Artig å lese om agilityhelgen og så tålmodige dere er =)
    Kjenner meg igjen i det å ha lite fart på agilitybanen men full fart når noe skal jages på jordet, hehe :)
    Masse lykke til videre!
    Artig med film og fine bilder ;)
    Hilsen Laila

    SvarSlett