11. april 2010

Litt vår og en uregjerelig dott!

Vår: Det ser ut som at våren har kommet både her og der? Vel hos oss er det fortsatt mye snø.

Tove-vår-foss 046

Men også store bare flekker.

Tove-vår-foss 047

Og krokusen lyser opp.

Tove-vår-foss 004

Hopp-hindrene er framme fra snøen, men Barfi syns det var bare tull å hoppe over dem når jeg sto midt iveien og stirret på henne med et kamera. Så bildet ble deretter.

Tove-vår-foss 049

Vina likte heller ikke dette kameraet.

Tove-vår-foss 054

Søle? Og behov for vask? Tuller du???????????

ost 001

ost 003

Dotten: For dem som nå ser ut som et ? så er det nå snakk om fotografering og litt mer ”avansert” enn innstillingen ”auto”.

I motsetning til mange andre så har jeg ikke vært i div. bekker på jakt etter bilder. Det er nemlig dårlig med bekker rundt her, enda dårligere med ”fossefall” og for å komme fram til de som er så må det vasses gjennom div. tjukkelser med råtten snø. Og etter å ha prøvd det i en annen forbindelse så vet jeg at råtten snø oppi støvlene er veldig kaldt og vått!! Neitakk! Så jeg hadde bestemt meg for å lage en kunstig vannfall ved hjelp av vannslange krukker og steiner. Da kan jeg bruke en krakk som stativ.  Jeg var faktisk inne på å riste godt på ei brusflake og prøve å ta bilde av det også. burde bli en bra foss det?

Vel for å være litt forberedt så fant jeg fram kameraet for å ta noen prøvebilder på kjøkkenet for noen dager siden. Vannkran + glass, det kan jo gjøre nytten det ;-) Vel det ene bildet ble stilig. Men lukketid på 15 sek? Masse skruing og trykking – glem det!! Vekk med kamerat og konklusjon at her må det leses litt i skoleboka først. Leste etterpå på FB at det var flere som sleit. Hmmm betyr det at dette er vanskelig og ikke bare jeg som hadde trykket litt feil??? Jeg fant ut at det var jammen bra at jeg ikke hadde vasset meg fram til en bekk og liggi der å kava for å få fram mislykka bilder. Jeg lot kamera være kamera og heldigvis dukket det opp en ny forklaring på problemet. Jippi nå skulle det vel gå greit? Så etter jobben i går så fant jeg fram kameraet igjen. Jeg lot fortsatt vannfall være vannfall og langt unna søkeren. Jeg brukte bare kameraet på alt mulig rundt på tunet. Og jeg skrudde og skrudde.... Men hjeeeelp, det var fortsatt umulig å få kontroll på dotten. Fortsatt ikke noe problem på lukketid 1/200, men å få dotten på riktig plass på lang lukketid, nei det var fortsatt umulig. Det beste jeg greide var til nød 1 sek. Og da var jeg på et skyggefullt sted. Vel da prøver jeg igjen nærmere kvelden...

Jeg så gjorde. Men jeg kom fortsatt ikke noe nærmere løsningen. Og nå visste jeg jo at andre fikk til dette på 5-6 sek. Med det samme kamera. Hvorfor får ikke jeg det til? Grrrrrrrrrrr. Må bare innrømme at nå begynte jeg å bli litt irritert. Men jeg fant ut at når jeg ikke ”kom i mål” så gadd jeg ikke å begynne å styre med å lage ”fossefall”. Fotoskolen fikk greie seg uten mitt bidrag, ferdig med den saken!! Og så lang tid som dette tar. Akkurat som med pc. “Skal bare” gjøre en liten ting og så viser det seg at det hat tatt både 1 og 2 timer. Konklusjonen var at fotografering IKKE er min greie og jeg holder meg til auto. Ferdig med den saken.

I dag da jeg skulle lufte bikkjene så var det kuldegrader og den råtne snøen var hard som et stuegulv. Hurra, luftetur uten å vasse i søle. Ingenting er vel som å gå tur på et hvitt stuegulv :-)Fant ut at jeg skulle ta med fotoapparatet for å ta noen bilder, mest for å ta bilder av bikkjene. Nå kunne vi gå ned til bekken.

Tove-vår-foss 045

Tove-vår-foss 043

Ikke noe fossefall der og grå og kjedelig. Men jeg måtte jo bare prøve på oppgaven likevel. Fortsatt helt umulig å få lang lukketid. Dette visste jeg jo nå, jeg måtte bare konstatere at sånn er det. Så jeg tok noen bilder av rennende vann på de lukketidene der det var mulig å få dotten på plass. Siden jeg måtte holde kameraet selv så var det nok like greit med kort lukketid.

Tove-vår-foss 019

Tove-vår-foss 022

Og så oppdaget jeg et lite ”fossestryk” OK fram med kameraet nok en gang.

Tove-vår-foss 037

Tove-vår-foss 040

Jeg hadde ikke med noe å skrive på. Ikke noe problem det meste står jo på bildene så lenge de er i kameraet. Men gjett hvem som glemte å notere dette før de ble slettet fra minnekortet? :-S  Men de er som sagt med lukketid på 1/200 og et sted mellom 1/10 og 1 sek. og Blenderen sto på F22 tror jeg.

Bikkjene gikk rundt for seg selv i nærheten. Det er mye spennende å snuse på akkurat her. Sånn at jeg kunne holde på med mitt. Tok jo selvfølgelig noen bilder av dem også. Men konklusjonen er at uansett om jeg skrur og prøver å følge det jeg har lært på fotoskolen så blir bildene jeg tar i auto de beste.

Tove-vår-foss 027

Selv om jeg ikke får det til så syns jeg det er artig å se hvordan dotten lever sitt eget liv, bare ved at jeg skrur eller flytter søker fra lys til skygge. Og det er artig å se hvordan bildene også forandrer seg på endring av lukketiden. lukketid er egentlig kjempemorsomt hadde det ikke vært for den derre hersens dotten!!! Og så er det greit å ha fått litt peiling på hva de forskjellige knappene på kameraet mitt betyr.

Jøss så langt bare for å fortelle at jeg er frustrert over dotten som nekter å flytte seg dit jeg vil ha den :-/

Nå er det snart ny uke og nye muligheter :-)

8 kommentarer:

  1. Hehehehe, tusen, tusen takk, Tove - for et herlig innlegg. Ikke minst om DOTTEN!!! Den kommer aldri til å gå i glemmeboken. Det er iallfall sikkert!

    Som jeg svettet og sleit der jeg sto og balanserte UTI en ISKALD bekk, livredd for at kameraet skulle ta seg et dypdykk... Men nå etterpå er det jo bare morsomt :-)

    Synes du har tatt fine bilder jeg da. En må bare øve og øve, så går det seg nok til. Jeg tar vel 50-50 bilder med manuell/auto nå. Prøver iallfall. Men aner ikke om oppgaven er "løst" ordentlig. Oh well :-)

    Det var nesten pussig å se snø igjen. Her er det så til de grader vår at en formelig kan høre gresset gro. Vi så til og med en sommerfugl i går!!! Og humlene surrer omkapp med fuglekvitringen så det er en fryd.

    Nei, nå er jeg visst i ferd med å skrive "innlegg" hos deg, hihi

    Ha en flott uke!
    Hilsen og klemfra Irén

    SvarSlett
  2. PS!

    Infoen om bildene er der fortsatt den, fordi om du flytter dem til pc'en. Et kjekt lite program som du kan finne her http://www.opanda.com/ gjør det enkelt å lese info om f.eks blender- og lukkertid.

    Når det er lastet ned (gjøres bare en gang) kan du høyreklikke på bildet du vil ha info om. Velg "View EXIF..., så får du opp et lite vindu med infoen.

    Marianne har sikkert bedre tips. Men dette funker greit synes jeg :-)

    SvarSlett
  3. Ja, det var et herlig innlegg om "dotten". Her har jeg svettet og svettet over den og nå sender jeg det jeg har. Er fryktelig treg så jeg må sende dem nå.

    Du har fått til flotte bilder, synes jeg. Så fine har ikke jeg fått. Og ikke på samme stedet.

    Deilig med litt varme og sol i helgen, nå tørker det opp her.

    SvarSlett
  4. Koselig å lese alt du skriver!
    Jeg har ikke fått orden på dotten enda...men det gjør ikke noe - vi fikk jo forlenga frist med ei uke. Det må da være mulig til slutt :o)

    Rart å se. Dere har mye snø - likevel blomstrer krokusen. Den stikker bare såvidt opp av jorda her, selv om snøen er borte forlengst. Oppi skogslia blomstrer derimot blåveisen, så jeg klager ikke ;o)

    SvarSlett
  5. Det kommer helt an på hvor krokusen er plantet det da. Inntil husveggen er det varmt og godt så der blomstrer det tidlig og den store snøhaugen som lå der kunne vi se hvordan minket for hver time. Krokus som er rundt flaggstanga og ikke har noe ly har ikke engang kommet opp av jorda.

    Jeg har sittet ute og priklet i dag og faktisk blitt rød i kinna :)
    Varmt der det er le :-)

    SvarSlett
  6. Ja nå er dere vel lei av dotter hele gjengen tenker jeg!! hehe..synes bildene dine ble fine jeg Tove!

    Nå blomsrer det visst både her og der ser jeg, selv om dere fortsatt har mye snø..men den forsvinner vel i rekordfart med den varmen og solen som er nå.

    SvarSlett
  7. Huff ja, skjønner så innmari godt frustrasjonen din! Var jo igjennom det samme! Men så flotte bilder du fik av bekkesildringen, helt perfekt løst i mine øyne!

    SvarSlett
  8. " dott" eller ikke "dott".
    Roxie misunner dere den snøen!! Her er alt borte, ganske varmt er det åsså! Må få satt i gang å prikle litt jeg åsså.
    Håper at det være holder seg noen dager! I følge yr så skal dette være holde seg til neste helg! Håper bare at vi får opphold under utstillingen på Kongsberg!
    Ha en fin dag!!

    SvarSlett