3. april 2009

Trening + litt til

Onsdag

Valpekurs: Dette var første dagen på valpekurset. Barfi var kjempeivrig og glad for å se andre hunder og mennesker og hadde lyst til å hilse på dem alle. Etterhvert så var vi igjennom 4 øvelser. Kontakt, utgangsposisjon, sitt og bli, innkalling. Huff, det ble nok mye kaving på meg er jeg redd. Ikke lett dette å ha kontroll på å si riktig kommando på riktid tid, belønne på riktig tid og få stokka hender, godbiter, Barfi, band, føtter og stemme. Kontakten gikk gansk greit, Barfi skjønte fort at det lønte seg å kaste et blikk opp i ansiktet mitt. Utgangsposisjonen syns jeg ikke vi fikk til i det hele tatt. Der var Barfi så ivrig på godbiten at hun hadde ikke tid til å sitte, men hoppet opp etter godbiten i steden. Sitt og bli: tjaaaa, det gikk i hvert fall bedre en den forrige øvelsen. Men her misforsto jeg en del så vi trente mer på sitt enn bli. Barfi satt nemlig hele tiden, så jeg lokket henne opp for å få henne til å sitte for så og trene bli. Kunne sikkert bare ha trent bli. Innkalling: Joda, selvfølgelig kom hun springende, men i motstetning til de andre så prøvde hun ikke på å rive seg løs fra treneren mens jeg sprang. De to ukene vi har påskeferie må benyttes til mye trening!

Min hovedhensikt med å være med på dette kurset er miljøtrening. Det å se andre hunder, her hos oss har vi ikke kontakt med andre hunder, treffe andre mennesker, være på fremmede steder osv. Den ene kursdagen er f.eks på kjøpesenteret på Jessheim, en dag hos veterinæren og en dag i skauen. Nå er det en del av treningene jeg ikke får vært med på pga jobbing :-( men alt hjelper...

Mine ønsker for hva jeg ønsker Barfi skal kunne, er å komme på innkalling, være kontaktsøkende og se på meg som en leder. Bli og gå pent i band er også greit å få til. Men om bikkja sitter, står eller ligger er egentlig helt uvesentlig for meg. Så jeg har aldri skjønt hvorfor det er det de sier at de vil lære. Barfi fikk lekt litt med en puddel før vi dro hjem. Og det var en veldig sliten Barfi resten av kvelden. Og bortsett fra noe bjeffing det første minuttet i bilen så var hun helt stille, sov? resten av turen og hun gløttet bare så vidt på meg da jeg gikk på butikken og lot henne være igjen aleine i bilen. På turen til treningen var det mye piping og bjeffing.

Torsdag

Butikken: Inn i buret i bilen og så kjørte vi av sted. Denne gangen var hun helt stille i bilen. Vi gikk litt rundt utenfor butikksenteret og satt litt utenfor der. Barfi var veldig lysten på å hilse alle de menneskene og bikkjene som vi så. Vi så og hørte lyden av en del biler. Barfi satt stort sett rolig og neseborene arbeidet aktivt med å hente opplysninger, kunne jeg se. Her hadde hun ikke tid til å søke kontakt med meg. Det var lite folk så vi fikk kanskje ikke det helt store utbytte, men uansett det var et nytt sted, nye folk, bikkjer, biler og fremmede lukter.

Hester: Også i dag tok vi turen bort til naboens hester. Satte oss enda litt nærmere enn forrige gang. Trente en del kontakt, mens vi satt der. Barfi har helt klart forstått det med å se på meg.

IMG_2357

Fredag

Bilkjøring: Her har vi et stort problem. Turen fra valpekurset og til butikken gikk bra, de andre turene har Barfi kastet opp masse. Kjedelig! Dumt visst Barfi skal forbinde bilen med bilsjuke. Ikke frister det å reise rundt for å oppsøke plasser for miljøtrening heller, når det er sånn.

I dag er Barfi 11 uker.

Vi driver og øver litt på hjemmeleksa vår.

Vina og Barfi har vært aleine inne sammen for første gang.

Barfi har gått over fra 4 til 3 måltider idag.

Det rasa fra låvetaket mens vi var utenfor inngangsdøra på framhuset. Barfi syns det var skummelt og reagerte med å løpe 3-4 meter fra lyden, bjeffet to ganger. gikk så mot låven igjen og så litt før hun kom opp på trappa der jeg satt.

Barfi har heldigvis ikke begynt å hjelpe Vina med å bjeffe. Men Barfi bjeffer når hun leker, hun bjeffer veldig mye når hun leker. Vi kjøpte en gang ei seng til Vina, som hun aldri har brukt. Den har vi nå funnet fram til Barfi. Barfi ligger heller ikke der. Men Barfi bruker den som lekeplass. Hun tar med seg leker oppi der og leker med dem. Men hun leker også med selve senga. Hun graver og biter og bjeffer noe kollosalt. Noen som har tips til å få vekk denne bjeffinga som hun har mens hun leker?

IMG_2359

IMG_2362

Vina har fortsatt ikke helt greid å sette seg i respekt. Barfi bryr seg f.eks ikke noe om Vina bjeffer og sier at den leka er min. Men et sted går grensen for Vina og det er ved matbordet. Sitter Vina og PE og spiser, ja da settes Barfi kraftig på plass om hun nærmer seg. Det for da være grenser for frekkhet!

Noen flere bilder som er tatt idet siste:

IMG_2345

IMG_2350

IMG_2352

IMG_2381

Og for dem som ikke har fått det med seg. Jeg la ut en gul påskehilsen tidligere i dag.

11 kommentarer:

  1. Tror du jeg kjenner meg igjen fra kurset:o) Det minnet meg om den ene gangen jeg prøvde aerobic, og timet absolutt ALT feil. Sånn følte jeg det på kurset også:o) Det stokka seg litt for meg. Jeg synes du er så flink til å ta med deg Barfi på miljøtrening Tove. Kjempeflink!! Milli bjeffer også veldig når hun leker, det er egentlig de eneste gangene det er MYE lyd i henne... Vi har brukt spruteflaske. Det fungerte hos oss. Det holdt med et par sprut (nå skal det sies at Milli er av den stille typen). Gikk det bra med Vina og Barfi alene? Merket du noe forskjell på Barfi når du/dere kom hjem igjen? Spennende lesing dette Tove. Som sagt, jeg synes du er så flink!!

    SvarSlett
  2. Så flink du er og tar Barfi med på forskjellige plasser, bra å begynne tidlig med miljøtreningen.

    La Vina sette henne på plass, min erfaring er at de ordner opp selv og at Barfi nok etter hvert vet akkurat hvor grensen går.

    Hvordan gikk det da de var alene ?
    Maila var nok enda litt eldre første gang vi lot dem være alene sammen men jeg vet ikke helt hva som er anbefalt.

    Ha en fin påske og kos deg med Barfi og Vina.

    SvarSlett
  3. Gøy å lese om kurs. Jeg har ikke gått noe valpekurs med Charlie. Det er 11 år siden jeg sist gikk valpekurs. Tror kanskje læremetodene har forandret seg. Vi hadde ikke så mye på første kvelden.

    Jeg er enig med Gry, du er flink til å bruke den tiden du har på miljøtrening. Klart at det er mye en skulle rukket, men hvis en jobber en del rekker ikke tiden til. I hvertfall ikke på vinteren når det er mørkt kl. 1600. Nå er det bedre. Leeenge lyst nå. Og bedre blir det. Vann funker. Det prøvde jeg med Charlie i sommer. Da var det stille i hagen. Vanskelig med vannslange om vinteren.

    SvarSlett
  4. Det så ut til å være fred og fordragelighet mellom Vina og Barfi da jeg kom inn igjen.
    Barfi er selvfølgelig glad når jeg kommer inn igjen. Men jeg prøver å overse henne litt de første sekundene.

    Glemte en ting: drømmen er å ha bikkjer som kan gå løse og holde seg på sitt området, og da er ikke naboens jorde og veien inkludert der, selv når det kommer fristelser/ inntrengere innenfor synsfelet. Orntli gardsbikkjer :o)med en del turer og agility i tillegg, ja da tror jeg de har det bra :-)

    SvarSlett
  5. Det er da moro på kurs :o)
    Og så nydelig ho er! Og du er flink.
    På utstilling var det noen som sa; man skulle aldri lært bikkja SITT, (som er det første alle lærer) Man skulle heller lære dem STÅ.. kanskje ingen dum idè??

    De tenkte utstilling, men seinere kom Hilde med ett eksempel. Ho slapp ut hundene som vanlig. Det ho ikke visste,var at grinda sto oppe - og selvfølgelig løp begge to ut på veien. Ho oppdaga uhellet og løp etter, akkurat i tide til å se at det kom biler imot dem. Ho ropte STÅ - og utrolig nok sto dem til ho rakk inntil og fikk satt på båndet, og pusta letta ut vil jeg tro.
    Etterpå tenkte ho, hadde ho ropt dem inn, ville det tatt lengre tid. For de var bare overlykkelige over å være løse, og hadde neppe rukket å motta kommandoen, vende om og løpe tilbake, innen bilen kom. STÅ hadde vært en overraskende kommando som de lystra automatisk. Sitt kunne også fungert, men da må de liksom dempe seg litt først.

    Håper vesle Barfi slipper å være bilsjuk! Nalle var sjuk de første gangene på biltur :o( Jeg måtte drive lenge med korte turer til ett eller anna hyggelig sted, for han ula og var fryktelig lei seg. Han har ikke kasta opp siden han var liten.
    Nå mimrer jeg her,altså! Slik seng hadde Nalle også, han var villmann oppi der! Men det var bare da han bjeffa, han var lydløs type ellers. Så noen gode råd har jeg ikke. Bjeffing/vokting begynte i toårs-alderen...
    Ho vi gikk på valpekurs hos, hadde lært hunden å bjeffe på kommando. Det burde visst innlæres FØR de begynte å bjeffe/mase.

    Håper påskedagene blir slik du drømmer om!

    SvarSlett
  6. Nå husker jeg plutselig åssen det var å ha Snorre i hus som valp. Senga vi kjøpte angrep han ved første øyeblikk. Han bjeffet og beit i den og prøvde å filleriste den så godt han kunne. Da prøvde vi å spraye på noe som vi kjøpte i en dyrebutikk og som skulle være veldig fin, som ga vondt lukt og smak slik at hunden ikke ville bite. Snorre ble bare mer rasende, og det endte med at hele senga gikk på dynga - oppspist og i biter...

    Valpekurs og miljøtrening er nyttig - du er flink med Barfi, Tove!

    Da jeg fikk Dimma lærte jeg henne å stå før hun lærte sitt, siden jeg hadde meldt oss på valpeshow og ringtrening ble det første vi gjorde...(Gikk ikke valpekurs med Dimma, bare grunnkurs i hverdagslydighet)Dem sa jo at hunden stort sett var enkel å lære til sitt siden det var mer naturlig for dem å gjøre. Ikke for Dimma! Jeg kan streve den dag i dag med å få henne til å sitte!!! Ho vil heller stå....:-)Spesielt hvis det er litt klinete ute...

    Og så må jeg bare fortelle...Snorre har prøvd helt siden Dimma kom i hus, å sette seg i respekt - uten særlig hell. Dimma bryr seg ganske enkelt ikke. Men - nå denne uka ser jeg at det skjer noen forandringer her. Plutselig etter en fight med Snorre, kan Dimma komme å gjemme seg bak meg!!

    Og hvis jeg snakker litt hardt til Snorre, blir Dimma redd og springer opp i 2. etasje. Så henner trenger jeg nesten bare å kremte til når ho gjør noen hyss. Da skal det være sagt at det er her hjmme innenfor husets fire vegger. Ute blant folk er en helt annen historie!! Var det noen som sa trening med forstyrrelser??

    Fortsatt GOD PÅSKE!

    SvarSlett
  7. Det er så moro å høre fra dere som har to personligheter :o)

    SvarSlett
  8. Neida, jeg er ikke flink. Men jeg er veldig lite sosial av meg og Vina fikk knapt nok se andre bortsett fra noen få hunder når vi gikk tur. Og jeg fant ikke noe kurs for henne før hun var 7 mnd. Dette bærer Vina fortsatt preg av. Så jeg har bestemt meg for å gjøre ting "riktig" denne gangen. Men så så er det det med store planer og at gjennomføring av dem er noe heeeelt annet hos meg ;-)Jeg ble veldig glad da jeg oppdaga at O.hundeskole opprettet avdeling her i området med kursstart hver 5 uke. Flyplassen og skolen i et frimunutt er neste plan, men vi får se... Men noen små visitter i grisehuset blir i hvert fall gjennomført.

    Ja det blir spennende å se hvordan ting ser ut neste år. Både hvordan Vina og Barfi har det seg i mellom, hvordan Barfi "ter" seg og hvordan hun ser ut.

    Det med å ikke lære bikkja og stå har jeg også hørt av folk som driver med utstilling.

    SvarSlett
  9. Har du to personligheter,Tove?? herregud for en norsk jeg har, men dere forsto vel...

    Måtte bare innom for å se etter valpenytt igjen ;o)
    Ha en fortsatt god påske!

    SvarSlett
  10. He,he, joda det kan sikkert stemme det, Nøve. Men jeg tenkte nå på at du mente to bikkjer jeg da. Jeg er akkurat som bikkjene nemlig, jeg hører (leser) det jeg vil høre ;-)

    SvarSlett
  11. Så flink du er med Barfi. Det at hun bjeffer når hun leker er helt natutlig for hunden.Mine hunder bjeffer når de leker.Noe jeg tror er helt umulg og få dem til og slutte med.Jeg tenker lit at noen ganger må de få lov til og lave lyd.Det er jo bare i glede.
    Kjør bil med hun hver dag i 5 min.Da pleier bil syke og gå over etter en stund.
    God påske til der

    SvarSlett