16. april 2009

Enda litt mer Barfi

Vi går fortsatt ganske korte turer med Barfi og det er ikke ofte vi treffer andre på disse turene. Og når vi først traff på en hund så var det ikke en hvem som helst ;-) Det var likesågodt en Grand Danois, 2 år gammel tispe. Så man kan trygt si det var en viss forskjell i størrelsen. Selv om jeg hadde trodd de var enda større. Barfi brydde seg ikke om størrelsen. Hun bare logret og dro i bandet for å få hilse. Og den store hadde også lyst til å hilse og var bare stor, snill og god. På tirsdag var vi hos dyrlegen for å få vaksine. Og Barfi oppførte seg selvfølgelig flott. Det var i hvert fall ikke noe problem. Ikke fant dyrlegen noe å sette fingeren på heller. Ja bortsett fra at dette ikke var noen islending ;-) Dyrlegen er fra Island og hun hadde nok sett på kartotekkortet til Vina. Jeg var inne på tanken om jeg skulle kjøpe med meg noe mot skaumenn, men valgte å tenke litt på det. Her hos oss er finnes de, men ikke mange. Problemet er at det finnes veldig mange skaumenn i Hedrum. I går var vi på vår andre praksiskveld på valpekurset. Jeg hadde nesten ikke lyst til å dra, for jeg fant ut at vi kunne jo ikke noe av det vi skulle ha trent på i påskeferien. Sitt følte jeg at vi fikk til så det har vi ikke trent så mye på, men så oppdaget jeg at det kanskje var å ta hardt i. Bli er det vi har trent mest på og det går ganske bra. Kontakt Barfi har helt klart skjønt at det å se på meg ofte resulterer i godbit, men jeg hadde gått glipp av at jeg skulle sette kommando på det også. Ja,ja det er bare å fortsette å trene. For meg så er det som sagt det viktigste kurset å miljøtrene litt og ikke minst få et spark i baken til å trene. Kurskvelden gikk da ganske bra likevel. Vi skulle heldigvis trene litt mer på det vi gjennomgikk forrige gang. Noen av de andre hundene/førerene er kjempeflinke, men ikke alle. Nå får jeg ikke vært med på de tre neste kveldene, en av dem er besøk hos dyrlegen. Så jeg får skjerpe meg og trene mye de neste 2 ukene så vi i hvert fall blir ganske flinke på det vi har vært igjennom til nå. Utgangsposisjonen/på plass er fortsatt det som er vanskeligst. Barfi har jo ikke tid til å sette seg ned tett inntil meg, hun skal jo ha tak i godbiten!! Så hun driver og hopper og danser etter handa mi isteden. Bilkjøringen er fortsatt et problem. Barfi er veldig stille å rolig når vi kjører bli, men hun blir fortsatt sjuk. Og jeg merker at hun stritter i mot når hun forstår at vi skal kjøre bil. Så jeg må følge rådet jeg har fått av flere om å kjøre korte turer. Det har desseverre bare blitt en av dem foreløpig, men da gikk det i hvert fall bra. Og så bør jeg legge inn noe positivt i enden av turen, sånn at hun forbinder bilkjøring med noe morsomt. I dag er det første dagen jeg har vært på jobb og ingen andre er hjemme. Siden hun skulle være så lenge hjemme aleine så ville jeg ha henne med meg så lenge jeg var hjemme. Så begge var med til grisene i dag. Det medførte at jeg startet stellet med å sope gulv. Det ligger nemlig en del kraftfôr der. Og det har Barfi funnet ut og det må jo spises. Må nok bare skjerpe meg med å sope gulv hver dag heretter. Men så er jo grisene flinke til å dele også da. Jeg skjønner ikke hvorfor, men de på død og liv skal dytte maten ut av troa! Griser skal visstnok være smarte, men jeg tror ikke at de forstår at de ikke ser noe mer til den maten som de nettopp dytte ned på gulvet. Vina og Barfi setter derimot veldig pris på deres spandable vesen ;-) Forrige dagen dreiv jeg på og priklet og satt med ryggen til bikkjene. Da jeg snudde meg for å se hvor de var, så så jeg Barfi med hodet nede i et ganske stort hull i blomsterbedet. Og det så ut som hun syns det var veldig moro å gjøre det enda større. Et blikk på nesa til Vina avslørte at hun hadde nok hjulpet til, for ikke å snakke om begynt det hele. Driver hun med opplæring? Ellers så er rådyra tydeligvis på besøk hver natt. En morgen så lå påskeliljene, som har blitt avbildet på en del bilder i det siste ikke i blomsterpotta, men på bakken. Tulipanene som har begynt å bli store minker for hver dag og var i dag "jevnet med jorden" Jeg ser at krokus og en del andre blomster som har begynt å bli grønne også krymper for hver natt. Men så fine som rådyr er så er det vanskelig å bli sur på dem. Det var verre da vi dreiv med jordbær og de ødela for mye i jordbæråkeren. Et år måtte vi prøve å sette opp en "hyler"

9 kommentarer:

  1. Jeg har aldri gått på valpekurs med mine hunder men det høres så kjekt ut. Da Maila var liten var jeg bestemt på å gå men da var det ingen kurs. Når hun ble for gammel var det plutselig kurs over alt. Jeg har fått være med som hjelpeintruktør noen ganger og det var morsomt.

    Maila ble også bilsyk når hun var liten, hun vokste det av seg men hun er fremdeles ikke så glad i bilen. Jeg fikk tips om å dekke til buret slik at hun ikke ser ut og det hjalp fakstisk, tror hun var redd og at det føltes tryggere for henne da.
    Vi har to biler, en vanlig stasjonsvogn og en "kassabil". Maila liker seg best i den store bilen for da ser hun ikke ut på ting som farer forbi mens Leia liker bedre stasjonsvogna for hun liker å følge med.
    Mine hunder er veldig forskjellige så jeg tror du må prøve og finne ut hva som er mest behagelig for Barfi når det gjelder bilkjøring. Du får sikker mange "gode" råd men prøv deg litt frem så finner du nok en løsning.

    SvarSlett
  2. Jeg synes dere høres kjempeflinke ut på valpekurset, jeg! Dixie kunne IKKE så mye da vi gikk på valpekurs... :)

    Bilkjøring har Dixie alltid synes er helt greit, det virker faktisk som hun liker det! Hun hopper inn i buret sitt og venter der, vanligvis uten en lyd, til vi åpner igjen og slipper henne ut... Og det er vi veldig glade for, for vi kjører ganske mye til hytta vår på Hovden og rundt omkring i ferier! Men med litt trening og korte turer i begynnelsen går det nok fint med Barfi også! :)

    Morsomt at Vina lærer opp Barfi! Dixie har lært graving i jord og andre sånne ting helt på egenhånd, hun! ;)

    SvarSlett
  3. Så koselig å lese om dagene deres på gården. Det er jo så anderledes en våre dager:)
    Det må jo være så deilig for hunder å vokse opp på en gård, jeg ser for meg at de har en mye større frihet en byhunder.
    Ville likte heller ikke å kjøre bil når hun var liten. Hun var veldig urolig og kastet opp flere ganger.
    Jeg fant ut at dersom jeg sang, så roet hun seg...som du sier så små turer hjalp. Nå går det mye bedre.

    Det er utrolig hvor forskjellige de kan være. Snakket i går med en mann, med en valp på 7 mndr. den elsket å kjøre bil, den satt framme på passasjer siden og fulgte med på alt som foregikk:D

    Lykketil med valpekurset, høres nå for meg ut som at dere har lært en masse;)

    SvarSlett
  4. Moro å lese tips mot bilsyke! Jeg sitter og gjesper til Nalle, det skal virke beroligende (men jeg er ikke sikker på om det virker...)

    Syns dere har store mål for valpene på kurset! Utgangsposisjon og BLI er da vel ikke å forvente av en så liten valp? Ja, ja, store mål kan vel være greit, så lenge man ikke krever. Dere gjør det bra nok i massevis!

    Flinke gartnere hos deg! Artig for storesøster Vina å ha noen å skylde på.
    Hvorfor fungerer ikke Vina som hyler når rådyra kommer,forresten?? Trodde ho var flink til å si ifra om det meste?

    SvarSlett
  5. Enda mer barfi?....jeg ELSKER enda mer Barfi..det er så koselig å lese om valpen din Tove...utgangsposisjon ER vanskelig, selv for voksne hunder, så synes ikke du skal bry deg så mye med at du ikke får til det...Embla har ikke lært det en gang...men så har vi ikke øvd på det heller...det er en ting jeg anser for å være totalt unødvendig..med mindre du vil trene lydighet da....Sitt og bli, og kontakt er det viktigste, så det har jeg trepet mine på..

    Barfi må jo være en av de yngste på kurset eller? Grave i blomster bed er jo bare kjempe gøy..da Ask var liten, så gravde han i alt...jeg prøvde å ha urner utenfor, men han gravde opp alle så blomstene spratt ut over hele tunet, og hele bikkja var full av mold....

    SvarSlett
  6. Enda mer Barfier ENDA mer moro å lese!!!

    Jeg synes dere er flinke jeg Tove! Milli og jeg var heller ikke best i klassen på kurset, men vi fikk jo med oss litt som vi kunne øve på hjemme.

    Jeg ler når jeg leser kommentarene. Vi kan jo ikke være helt gode? Her synges og gjespes det til ære for våre kjære:o) Selv prater jeg med Milli (jeg tror egentlig ikke hun bryr seg...).

    Morsomt (for meg) at Vina har vært sjefsgartner og lærer opp sin lille assistent. He-he.

    I Tønsberg brukte jeg ikke flåttmiddel på Kaisa, men her ute ville det nesten vært uforsvarlig å la det være tror jeg. Det mysser av de ekle krypa...

    SvarSlett
  7. Joda en Vina som får gå løs kan helt sikkert passe på jordbæråkeren, men det er 10 år siden vi slutta med jordbær.

    Jeg vet ikke hvor gamle de andre som er på kurset er, men det er vanskelig å bli noe særlig yngre enn det Barfi er. men både kurslærer og oppdretter anbefaler å begynne ved ca 3 mnd. Jeg er også overrasket over hvor mye vi skal "kunne". Men jeg bruker kanskje alderen som en unnskyldning. Har en mistanke om at dette er kjempelett å lære for Barfi og de andre. Derimot så setter jeg en effektiv stopper for det. kløner fælt med band, godbiter og stemme. Ikke lett å holde kontroll på alt vet du. Treneren er positiv uansett da. Og alt går bedre enn ventet. I går kveld satte f.eks frøkna seg så fint som bare det uten å hoppe. Men her er det snakk om å henge seg opp i de positive øyeblikkene og glemme alle de gangene det ikke går ;-)

    SvarSlett
  8. Endelig masse mere Barfi. Ikke noe som det på kvelden. Koser meg da.

    Jeg er enig med alle andre. Jeg synes også dere er flinke. Hva kan en forvente av en valp. Og enda fler gode tips fra Marianne. Det skal jeg gjøre noe med. Kun tre ting. Og se hvor flotte hundene hennes blir.

    Den bilsyken tror jeg må tas over tid. Bare du er tålmodig så går det seg til.

    Og grave, det tror jeg alle lapper liker. Charlie har begrenset det til å grave ned bein i år. Nå er det ikke hull overalt og blomstene får stå i fred. Men er etter han som en hauk.

    PS:ekspederte din bror her om dagen.

    SvarSlett
  9. Skjønne lille Barfi! Koser meg når jeg leser om dere, for du beskriver det så levende og humoristisk. Og jeg er så enig, ta vare på de små (det ene!!??)øyeblikkene hvor alt sitter som det skal, og glem resta....ikke noe å ergre seg over. Barfi kommer til å bli så fin, atte..:-)

    Men enig med Marianne. Det viktigste er at hunden kan sitt, bli og kontakt - og jeg legger også på FRI. Både Dimma og Snorre kan "på plass" - men det er jo ikke noe jeg bruker til vanlig...Vi trener jo ikke lydighet!! Men jeg opplever faktisk innimellom når bare Dimma og jeg går tur, at ho kommer bort til meg og begynner å gå ved siden av meg med full øyekontakt - og hvis jeg stopper da..ja. da deiser rompa hennes ned på bakken med en gang! Og da blir det godbit, vet dere...Men ho gjør det av seg selv....og her roses og belønnes alt bra som gjøres på eget initiativ av hunden!! Uff, laang kommentar igjen...

    SvarSlett