19. november 2008

Musejeger?

En islandsk fårehund er en gårdshund og en gårdshund er bl.a en musejeger. Jeg har i hvert fall hørt om en del som sies å være dyktige musejegere. Er Vina det? Eeeeeh... bedøm sjøl. Det er bare å innrømme at det finnes mus i låven vår. Jeg ser den piler i sjul når jeg kommer. Jeg må snart få gjort noe med det... Det er mye som er kjekt å ha, så det er dessverre mange fine hjemmeplasser i låven vår. For å være ærlig tror jeg vi kan kaste alt det som står bortgjemt i denne kroken jeg skal skrive om nå. Det skal skje en gang det også... I tillegg til mange fine gjemmesteder så er det jo masse mat hos oss også. Jada, jeg vet det, jeg skulle vært flinkere til å feie vekk godsakene etter hvert som de faller ned på låvegulvet. Det er mye jeg skulle ha gjort framfor å sitte her foran pc'n. Det ene juleneket jeg har gjort klart, har blitt forvandlet til en pjuskete halmtust. Og den var hengt fint opp. Skjønner godt at noen mus trives hos oss :-) Og så var det over til Vina. I går kveld så jeg musa innimellom alt som er kjekt å ha. Så jeg ropte på Vina og pekte på der jeg regnet med at musa ville dukke opp snart. Og hva gjorde Vina? Hun så på meg og ikke der jeg pekte! Vi prøvde flere ganger, men Vina er for stor til å komme innimellom alt som er kjekt og ha og altfor treig. Og musa var så dum at hun ikke forsto at hun skulle løpe rett inn i munnen til Vina. Hun er stadig vekk bortom et sted der hun så musa for noen dager siden, den er jo selvfølgelig der fortsatt og venter på henne ;-) Vina har fanget mus, men den bør ikke være for rask og den må være lett tilgjengelig. Vina syns det er mye enklere med de som kattene allerede har fanget. Nei, jeg får jage kattene ut av sofaen. Selv om de er pensjonister så har de fortsatt skarpe klør og list nok til å overrumple musa. Og det skader vel ikke om de må jobbe litt for kost og losji innimellom? I dag lekte vi litt før vi gikk ut. Vi har en smal gang der det er fint å kaste en tennisball. Jeg kaster og Vina løper etter for å fange den. Siden gangen er smal og ikke så lang så forandrer den retning når den treffer en av veggene. Og så avslutta vi med litt "slosskamp" om pipeanda hennes. Og så var det ut for å stelle griser. På låven fant jeg fram 3 ag-hindre, så det ble litt trening på disse også. Jeg var litt usikker på hvilken side av slalomen hun skulle starte på, men Vina husket det selvfølgelig :-) Hun var så flink så :-) Enda jeg ikke hadde med godbit en gang. Men det å få se på grisene igjennom luka er belønning mer enn god nok.

12 kommentarer:

  1. Himmel og hav Tove, det høres ut som om du beskriver låven vår.... (eller har de fleste med låve et samlebehov?)

    Jeg er så sløv med å plukke opp kraftfòr som kommer på gulvet at vi har sannsynligvis rimelig spreke mus (og rotter?!) på Glenne.

    Morsomme Vina, hun håper musa dukker opp igjen der hvor hun så den sist, ja, ja, det er lov til å håpe:o)

    Jeg har så lyst til å se hvordan Milli reagerer på agility. Bør de ha nådd en bestemt alder før de begynner? Det er kanskje bare å begynne i "det små" eller?

    SvarSlett
  2. De fleste låver, men ikke alle, vil jeg tro.Vi var en gang i et grisehus, der det var støvfritt, blomster på kontoret og ikke noe ræl på gulv og vegger! Og tøv kommer jammen fort der det fores med kraftfôr. Ikke så morsomt å komme hjem igjen å se hvordan det så ut her da...Det verste er at det pleide å være sånn der hver dag, ikke bare når de ventet besøk.

    Det heter seg at hunden bør være ca 1 år før den begynner å trene agility. Dette fordi en er redd for å skade ledd hofter med den belastningen det er å hoppe så mye i agility. Mange begynner tidligere, men er da forsiktige med å hoppe bl.a. Nesten alle hunder syns agility et moro. Vina er et merkelig fenomen der. Men når du ser på henne så har hun jo krøll på halen og ser så kry ut der hun tusler i vei i sitt tempo, så jeg tror jo hun syns det er morsomt hun også?

    SvarSlett
  3. Jeg må få treffe Vina en gang, hun høres helt skjønn ut!!! Jeg ser henne for meg, de får en sånn lett, steppende gange, høy haleføring og "stolt hode" når de er krye.

    SvarSlett
  4. Ja, Vina er ei herlig dame :o)) Og utrolig vakker og gir deg en herlig velkomst. Hun er rett og slett go :-) Men det sier vel du om Milli også ;-) Men Vina er ikke fullt så grei mot andre bikkjer. Skjønner ikke helt hva hun har som kriterier, for noen ganger er alt helt ok og bare velstand, andre ganger tenner hun på alle plugger. Mulig at hun forandret seg etter at vi fikk Mico.

    En litt artig episode for flere år siden: Per Even, jeg og Vina gikk tur i skauen der vi pleier å gå. Det er svært sjelden vi treffer på andre der. Denne gangen traff vi på en "nesten"nabo. Han var ute og lufta harabikkja si. Og Vina ga høyt og tydelig beskjed om hvem sin skau dette var, nemlig vår! Vi fant ut at vi skulle slippe bikkjene løs og så gikk vi alle videre. Vina og harabikkja sto og kjefta på hverandre (harabikkja fant jo ut at ho måtte svare)og så fulgte de etter oss et stykke. Så var det ny stopp med masse bjeffing. Og så gikk de et stykke til for å ta oss igjen. Ny stopp med bjeffing. Sånn holdt de på til vi kom fram til der han andre bodde. Dette er ikke vår skau, men derimot så er det eieren av harabikkja som eier en stor del av området der vi pleier å gå tur. Men det har ikke Vina noen forståelse for!

    SvarSlett
  5. Syns jeg hører og ser dem, gneldrebikkjene :o)

    Gry, har du sett agilityfilmene av Vina? Jeg syns ho er så rå. Går sitt eget løp så kry og fin, ho gjør alt perfekt ettersom jeg kan se. Da ser det ikke ut til at ho bryr seg om andre hunder heller!?

    SvarSlett
  6. Nei Nøve, godt tips. Skal se dem så fort jeg har mulighet. Gleder meg:o)

    SvarSlett
  7. Neimen, Gry! hva er det du skriver, har du ikke sett å "flinke" vi er??? Fy skam ;-)

    SvarSlett
  8. Har du kjøpt AG hinder, eller er de heimelaga?
    Hadde vært interresant med nærbilder av dem, kanskje gubben min gidder å lage noe som ligner??

    SvarSlett
  9. Men nå har du vel rydda dem bort...

    SvarSlett
  10. Hei Nøve
    Vi har kjøpt de fleste hindrene brukt. Det står noe om det nesten nederst på agilitysida mi. Men det er mange som lager hindre selv. Og gubben din får det helt sikkert til. Viss du tar en titt på Nkk's sider så finner du du en del info der, med mål og tegninger (som ikke er så veldig gode)Prøv denne linken: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1097758345387 Så velger du agilityreglene og så ser du på side 12-17. Håper dette hjalp? Ellers så er det mange måter å lage enkle hindre på. Slalom og hopp kan du lage ved å bruke pinner eller gjerdepinner som du stikker i bakken (om sommeren) Til tunell brukes ofte en leketunell osv, den kan også kjøpes til ymse priser på nettet har jeg sett. Har lyst til å gjøre det, men vi er jo gått av med pensjon...

    SvarSlett
  11. Enig! Fy skam på meg!!! Men ikke lenger nå:o) Dere er jo kjempeflinke!!!! Jeg synes Vina ser helt herlig ut og på en av filmene der dere trente hjemme, så det jo ut som om hun smilte der hun gikk over en slags bom. Dette var gøy å se!

    SvarSlett
  12. Takk Tove! Slalom-pinner har jeg klart å lage sjøl ;o)
    Prøvde å lage vippe også, men den blei for spinkel. Greit å ha noen mål å gå etter på den og bommen. Vi har jo lyst til å prøve litt mer av detta. Har forretsen hørt at noen kjøper tunnel på Ikea, kanskje det blir en tur dit før jul..?

    Ha ei riktig god helg, kos deg på julebord med deilig mat og drikke :o)

    SvarSlett