11. desember 2023

Soloppgang

 


Denne høsten har gått ekstremt fort, virker det som. Fra å tenke et det er lenge til jul, innser jeg nå at det det er bare nesten to uker igjen.

Jeg tjuvstartet på pyntingen og pyntet et tre, med kuler og lys, oppi skauen allerede siste søndag i november. Det er egentlig kun til glede for de som går forbi der på tur med bikkene sine. Det var noe vi begynte med i fjor. Ellers så hang jeg faktisk opp adventstjernene til første helgen i advent. Ikke verst til å være meg, for jeg somler alltid med slikt.

Men der stoppet det også med advent- og juleforberedelser her i huset. 

I år har jeg droppet adventsstaken - latskap. 

Adventskalenderen ble ingen kalender i år. Ok, jeg hang den opp og kjøpte en twistpose sånn ei uke uti desember, men jeg finner ikke igjen krokene til å henge opp snopet med, så den henger bare der ferdig høstet allerede fra dag en.

Forrige helg dro vi til Storefjell på julebord-weekend med venner. Jeg har aldri vært der før og jeg må innrømme at jeg sleit med å finne fram i gangene der, det er digert!

Vi var på juleshow med denne gjengen. Trond Nagell Dahl, Nils Vogt, Randi Sæther, Tor Endresen og Erling Solland med assistent. Det er nok ikke disse jeg hadde reist på sånn ellers, men det var mye bedre enn jeg forventet og både morsomt og fint. De er jo gode til å synge, ingen tvil og Nils Vogt er morsom. Nå liker ikke jeg trylleshow, rett og slett fordi jeg ikke liker å bli lurt. Men jeg må jo bare bli imponert av hva de fikk til de to til høyre i bildet.

Det var deilig med en avslappende helg og masse god mat. Med Yr som lovet 20 kalde grader så hadde jeg unnskyldning til å la skiene bli igjen hjemme.

Lørdag kunne vi se en helt magisk soloppgang fra matsalen. Jeg hadde selvfølgelig ikke med meg mobilen.

Så på søndag gikk jeg ut i kulda for å se på en ny soloppgang.

Jeg ble gående å vente litt, men da sola så vidt tittet opp bak fjellet så kunne jeg formelig se at den ble større, sekund for sekund. Det må jeg si overrasket meg, at den endret seg så fort.

Det var kaldt og nydelig vær de dagene vi var der og med snø og rim på buskene så var det vakkert.

Det er bra vi har fått et veldig avslappet forhold til jula, for det blir visst ikke mye juleforberedelser her hos oss i år er jeg redd. Ok, nå skal jeg ha ferie ei uke, så kanskje jeg får gjort noe. Det er jo lov å håpe... Selv om jeg kjenner meg godt nok til at jeg er veldig skeptisk. 

Men nå har vi jo i hvert fall prøvesmakt på julematen, og det er jo tross alt det viktigste?

Og så har vi logget en advents-cache. Her var det rikelig med julestemning. Jeg ser en av de mest erfarne cacherne har lagt ut bilde av den i loggen sin, så da tenker jeg det er innafor å legge ut dette bildet. I samme slengen ( eller egentlig i omvendt rekkefølge) så deltok jeg på mitt aller første cache-event. Så nå kan jeg endelig krysse av det på statistikken min. Da blir det i hvert fall noe å nevne på den årlig cache-oppsummeringen min.







4 kommentarer:

  1. Koselig å høre fra deg igjen ;-) Nå får du nyte ferien din. Jeg tipper du kommer til å leite litt etter julestemning på en eller annen måte, i løpet av den uka. Håper du lykkes bedre enn meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, det blir nok jul i år og, men med enda mindre gjort enn i fjor og det sier det meste ;)

      Slett
  2. Helt nydelig, den soloppgangen!
    Ja, jeg må si jeg ble overrasket da jeg så du hadde vært på ditt første event! Håper det frister til gjentakelse 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja jeg lurte på om du fikk det med deg ;)

      Slett