7. november 2023

Høstturer med og uten cachefunn

 Høgdefjell

PE hadde også lyst til se fjellet i høstfarger

Så første søndagen i oktober kjørte vi til Hedalen. 

Turen opp til Høgdefjell er både enkel og lett tilgjengelig. Jeg har jo vært her noen gangen tidligere og logget de få cachene som er i nærheten. Gleden var derfor  stor da jeg oppdaget at det var kommet en ny cache På vei mot Høgdefjellet i 1049 moh

Det begynte å bli seint på høsten, men det var fortsatt noe høstfarger igjen.

Det var både høstferie og fint vær så vi var ikke de eneste som hadde Høgdefjell som turmål. Utsikten til Strøen måtte selvfølgelig nytes.

Stor, men ikke noe godt eksempel på "halling-varde"

Siden vi hadde betalt bompenger for å kjøre på Strøsvegen så kjørte vi ned til Strøsdammen

Det er jo så fint der.


Turområdet rundt Steffensrud

Det var mange stier på kryss og tvers i området rundt Steffensrud. Jeg sysn kanskje ikke merkingen var så enkel å forstå, men stiene var tydelige.

Steffensrud lå oppe på en høyde og der skauen ikke var i veien så var det utsikt langt og vidt.

Det lå noen cacher ikke så altfor langt unna. Blant annet en ved Klopptjern 
Men litt irriterende at det var to av fem jeg ikke fant på denne runden.
Den første lørdagen la jeg ut på en lengre tur der måtte bushe meg fram med klatring over og under gjerder for å komme meg fram til Valheimtoppen
Jeg skulle likt å visst litt mer om hva dette stedet har vært for noe. Det var rester av en rund mur/borg.
Fra Valheimtoppen var det enkelt å følge sti ned til golfbanen og videre til

Amtmannsgården
friluftsmuseet Stenberg. Dette er bygd opp rundt amtmannsgården Stenberg / Steinberg.
Her lå det en Labrunde med enkle oppgaver.

Kvemsbygningen
 En ganske så spesiell bygning,med byggeskikk som kalles celletype. Det er fire rom i 2. etasje med inngang fra svalgangen.

Jeg måtte selvfølgelig opp for å se lit nærmere.

Det var en fin runde, men bygninger og tun spredt utover. Disse sauene var både kjælne og godtesjuke. Da jeg åpnet glidelåsen på rumpetaska mi ble jeg nærmest overfalt.

Det gikk dyr på beite både her og der.

Det var svære bygninger i "gamle dager" og det var det jammen meg på dagens gårdsbruk i området også.

To bygninger fra 16-1700-tallet på Øverjordet

Og til slutt kom jeg til setra som lå idyllisk til ved et lite tjern.
Været var flott, høstfargene på sitt beste og det var mange som tok seg en tur rundt her på området. Det var også noen stolper på området. Jeg scannet de to jeg tilfeldigvis så. Senere fant jeg kartet som viste at dette var i utkanten på en runde med mange stolper. 

Sillungen
Etter å ha logget et par cacher så satte jeg nesa i retning Steffensrud via Sillungen. Nå var ikke de kartene jeg bruker helt enig om hvor det skulle være sti og det viste seg at stien ikke gikk helt der jeg trodde og ville den skulle gå. Så jeg gikk litt jordelangs og på gårdsvei et stykke for at turen ikke skulle bli altfor lang.

Noen veikryss er unormalt fine

Noe som ble påpekt i cachen ved Granvang
Det ble til slutt en tur på 12 km og jeg rakk tilbake middagen med et nødskrik.
Dagen etter kjørte jeg til friluftsmuseet og en sti fram og tilbake for å ta cachene langs stien til Eriksrud. Alt i alt så logget jeg 14 cacher + 5 lab-funn under oppholdet på Steffensrud. Her var det 12 tradisjonelle, 2 bonus (mysteri) + 2 dnf
Det var mange vann og tjern  i området og jeg burde ha testet ut flere stier, men turene senere ble stort sett nær Steffensrud. 

Det ble jo tidlig mørkt og jeg vær hjemme den ene helgen.





2 kommentarer:

  1. Så utroig mange fine bildee. Du er utrolig sprek. Gøy at du fant så mange cacher også. Flink er du. Lise

    SvarSlett