18. mai 2023

Skisesongen varer lenge her i Maura

 

Det begynner omsider å våres skikkelig her i området.

Jeg har logget min første stolpe. De ble ikke satt ut før 14. mai i Nannestad. 

Men nå jeg måtte  bare.... så i dag gikk jeg på loftet og henta fram skistøvlene mine. 

Nordåsen er et snøsikkert sted og løypekjørerlaget er av det ivrige og flinke sorten. De beste sporene skal du finne i Maura.  Bl.a. så har jeg inntrykk av at det har blitt en greie med at hvis det finnes snø så skal det være mulig å gå på ski til Marifjell på 17.mai. I år har det vært flotte forhold inntil for noen få dager siden, tror jeg. Noen av løypene har blitt stadig preparert så seint som sist helg. 

Nå er sporene lagt og 🇳🇴17. mai toget🇳🇴 kan komme. Det er overraskende gode skiforhold. De første 300m fra grustaket er snøfritt.
Marsipan og kransekake er satt inn i hytta på Marifjell . Det er bare å forsyne seg.

Og selvfølgelig ble løypa opp til Marifjell preparert til 17.mai også. Jeg så på webkameraet at det var flere skipar på utsiden av hytta på Marifjell 17. mai. Jeg så det var nypreppa Mylla-Bislingen (Nordmarka nord) også, de vil vel ikke være noe dårligere de.

Jeg var ikke en av dem som var på Marifjell 17.mai. Men jeg tenkte at 18. mai, ja da er jo løypa preppa for kun et døgn siden, alle de som har greia med å gå til 17.mai er ferdig, siden det er Kr.f.dag så har tømmerhuggerne fri, ja da måtte jeg bare ta meg en tur. Om ikke annet så skulle jeg i det minste gå 100 meter på ski. Bare sånn for å få huket av det å ha gått på ski her på Romerike i midten av mai. 

Nå så jeg altså for meg å være den eneste som var "gal nok" til å gå på ski i dag. Vel, så feil kan man ta. Det var vel ca 5 biler på parkeringen da jeg kom opp. Men det var over 20 biler der da jeg dro hjem igjen!

Det var jo nærmest kø i løypa både av de som tok meg igjen og de jeg møtte.

Ok, det var ikke akkurat skinnenede hvite spor og silkeføre og man måtte gå et stykke før det var snø nok til skispor og det ble noen av og på med skia den første biten. Men det var skispor og det gikk veldig fint å gå på ski. 

Joda, jeg skulle selvfølgelig veldig gjerne ha gått opp på Marifjell, men fornuften sa at jeg skulle snu her ved Dalssætra før den bratte delen av løypa begynner. Jeg har slitt meg opp der et par ganger tidligere, da har jeg tatt av meg skia og gått de bratteste felta, både oppover og nedover. Jeg er jo som kjent en dårlig skiløper. Nå var ikke det noen mulighet. Da hadde jeg jo ødelagt løypa. Og formen min er jo ikke mye å skryte av for tiden. Nei, her var det greit å snu og gå tilbake igjen. Det ble da tross alt en tur på ca ei mil, det holder det for meg nå for tiden. 

Isen begynner å gå på tjerna i området.

Ikke verst å gå på ski mens bjerka begynner å bli grønn på siden av skiløypa. Det var nydelig vær, solskinn, så og si vindstille og ca 15 grader. Det er ikke rart at sporet hadde tapt seg en god del siden i gårmorges.

Men nå har jeg altså vært på skitur ( Grustaket- Dalssætra på kartet litt oppi her) her nede i lavlandet den 18. mai. Det er neimen ikke verst, spør du meg. Dermed erklærer jeg årest skisesong for avsluttet. Ikke at min skisesong har vært mye å skryte av, tror dette var den 3. eller 4. skituren.  At årets første tur på Nordåsen ble i dag og ikke mens det var flotte løyper overalt, er jo galskap det og. Men jeg har jo mange gode unnskyldninger for både det ene og det andre 😉

Nå er det vel på tide å finne fram til turer på barmark


4 kommentarer:

  1. De fineste skiturene er vel på våren, da er det godt og varmt i sola.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har helt klart sine fordeler og felleskia sitter også bra :)

      Slett
  2. Imponert jeg Tove. Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Lise. Kanskje bra du ikke så meg ;)

      Slett