19. april 2023

Typisk norsk 3

 

Wow! for et vær! I dag måtte jeg bare komme meg ut på tur. Jeg vinglet mellom om jeg skulle på cachetur et sted jeg forventer det er bart eller om jeg skulle prøve meg på ski igjen. Det ble skia som vant. For joda her i området er det fortsatt skiføre. På Nordåsen er det nypreppa løyper, men nå er det nå engang sånn at jeg syns det er enklere å kjøre til Bruvoll, så jeg krysset fingre for at det fortsatt var skiføre der og.

Jeg følte meg nesten litt flau da jeg tok skia ut av bilen, men de skulle bare ha visst de som eventuelt ristet på hode da de kjørte forbi, hva som befinner seg et stykke fra E16. I følge skisporet så ble det preppet løyper her i går morges, men jeg var nå litt spent på hva som møtte meg.

Joda, det var mer enn ok å gå på ski her. Felleskia mine satt godt der sola hadde tatt tak. Litt verre var det i skyggen der det var isete spor, men det var ikke mye av løypa som lå i skyggen, så det gikk bra.

Etter å ha brukt hjernen min mer enn den liker i det siste, så var det deilig å komme ut i frisk luft og bare nyte. Ja for her var det snakk om å ta livet helt med ro. Nå valgte jeg ei enkel flate løype. Ok, den var visst ikke helt flat, men det var i hvert fall ikke fiskebein-bakker. 

Haha, ingen fare for at jeg skal synde mot dette, nei...

Jeg labbet av sted i mitt Kilimanjaro-tempo, stoppet for å ta bilder, tørke nesa som renner konstant, drikke vann og andre oppdiktede nødvendige stopp. Jeg hadde egentlig kun en bekymring og det var at jeg burde hatt på meg kortbukse og ikke vanlig bukse. Med sola som skinte fra skyfri himmel og minst 15 varmegrader så var det varmt der sola skinte rett på meg! Skia satt som nevnt bra, at de sitter nesten like bra i nedoverbakker er en annen sak. Jeg bør nok flytte litt på fellene.

Målet i dag var Korsvatn og det er vel ca 5 km dit. At jeg brukte nesten like lang tid med ski på beina som jeg gjør når jeg går sier ganske mye om mangel på muskler og skiferdigheter, men som sagt jeg hadde goooood tid og skulle bare nyte en tur i frisk luft.

Ved Korsvatnet ble det en lang pause. Jeg la meg liksågodt ned en stund mens jeg ventet på at teen min fikk kjølt seg ned litt. Bortsett fra noen fly og litt fuglekvitter så var det ikke en lyd å høre. 


Det var grenser for hvor lang en pause kan vare så det var på tide å ta på seg skia igjen og sette kursen tilbake samme vei som jeg hadde kommet.

 Nå fikk jeg merke at løypa ikke var så veldig flat for nå var det myyyye slake nedoverbakker. Fram til nå hadde jeg kun sett et menneske på turen, men nå dukket det opp 3 til. Og på parkeringsplassen var antall biler økt fra en til ti. Tydelig at det var flere enn meg som ventet på at klisterføre skulle være på plass utpå dagen og utnytter siste rest av skiføret før våren er her for alvor. 

Bekken var lett å høre, for den jobbet iherdig med å frakte snøen som smeltet videre til neste vann.

Selv med en del trening den siste tiden så er fortsatt kondisen min ikke mye å skryte av og muskler i armene har jeg jo ikke hatt på ti år, så selv med en sånn enkel og fin tur så ble jeg jammen meg sliten i dag og. Sukk! lurer på når jeg skal få skjerpet meg nok til å gjøre en endring på det.... Jeg kan jo kanskje skylde på at jeg bare har sånn ca. 1 1/4 ben som fungerer? Men turen var uansett fin, nesten så jeg vurderer å gjenta den på fredag.


Mens det sikkert er bart andre steder så har vi altså fortsatt mye snø rundt her. Det kjøres jo ofte skiløyper fram til 17. mai på Nordåsen. 

MEN nå minker det kraftig på snøen hver dag. Og i veiskråningene så var det tjukt med både hestehov og hvitveis, så jeg.



Ja, er det ikke typisk norsk å dra fram skia nå når snøen "egentlig skal være borte"?

Jeg har visst vært innom det temaet tidligere også :)

Typisk norsk 2

Typisk norsk?

5 kommentarer:

  1. Det er nesten bedre å gå på ski på våren, enn på vinteren. Ja bortsett fra litt sugende føre da... Men målet med alle turer er jo å kose seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har omsider forstått hvorfor det er populært å dra til fjells i påsken ;)

      Slett
  2. Så mange fine bilder og så flink du er til å komme deg ut. Formen blir nok sakte men sikkert bedre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skulle ønske jeg hadde like mye tæl og viljestyrke som deg Lise

      Slett
  3. Hilsen Lise 😀

    SvarSlett