1. mars 2021

Februar 2021

Februar begynte med å bruke mye tid på å flytte. Mens sola strålte og skiløypene fristet brukte jeg den første uka på jobb.

Det var mange esker som ble fylt og flyttet fra den ene enden av terminalen til den andre. Samtidig fikk vi ryddet opp og kastet masse.
Vi har fått mindre plass og kommer fortsatt til å bruke tid på å tilpasse oss og å finne ut av hvordan vi skal innrette oss på den nye plassen. Endelig en fordel med at grensene så og si er stengt.

Teaterscenene i Oslo er stengt, men Det norske teatret steamer noen forestillinger.

Så nå har jeg i hvert fall sett den ene forestillingen vi hadde billetter til.

Finværet varte heldigvis enda ei uke så da ble det en skitur med Brovoll som utgangspunkt.
Uken etter var jeg på vinterferie i Hallingdal, da uten sol det meste av tiden.

PE ville også på ferie så det ble en kort tur til Sandefjord. Selv om dette er nabobyen min så er det neimen ikke mange gangene jeg har vært nede i sentrum av byen og jeg har vel aldri vært inne i en butikk der. Nei, man får holde seg til sin by 😉 Jeg var ikke inne i en butikk nå heller.

Nå lekte vi litt turister og brukte geocachingen som veiviser. Tror forresten ikke geocachere på min høyde er spesielt ønsket i Sandefjord sentrum....

Det var flere lab-adventure-runder. Noen ville vise fram noen av byens skulpturer

og andre byens gatekunst.

En hadde en oppgave jeg ikke forsto hvordan skulle løses, så den måtte jeg bare avbryte. Men noen har gått bananas med å lage fuglekasser, det er helt sikkert.

Litt trim ble det også da jeg gikk opp alle trappene til Preståsen.

Man kan ikke være turist i Sandefjord uten å se på spor etter hvalfangst.

Hotellet vi bodde på hadde en spisesal som i seg selv var verdt et besøk. Spisesalen var nesten et hvalfangst-museum. Det var nesten finere her enn på selve hvalfangst-museet.

Bufféen var selvfølgelig satt opp i en hvalfangst båt.

mens spisebordene var plassert i små rom som inneholdt utsyr fra båtene. Alt dette er hentet fra et lager til et av rederiene, tror jeg. Istedenfor å bare kaste / brenne hele lageret så havnet det her. Bygg og innhold.

Det var veldig fint laget til. Og den "hvite porten" er fra en blåhval. Jøje meg så svære de var.

Sjøfolka hadde litt fritid også og brukte noe av tiden på å lage slike. Mye fint her. Jeg husker onkel hadde en sånn i vinduskarmen.

Utenfor et annet hotell hadde de også satt opp en blåhval-kjeft.

Det var som sagt mange spor etter hvalfangst i denne byen.

Det går framover med strikkingen. Nå skal jeg snart begynne på mønsteret så da går det vel litt treigere igjen, men det er jo mye mer spennende å strikke da.

Været:
Måneden begynte med flott vintervær de to første ukene. Sol og blå himmel, 6-13 kuldegrader. Snøen fra januar var fortsatt mer enn nok til at det var bra skiføre. Så forsvant sola ei uke, men det ble dermed også mildere og det kom en del ny snø og regn. Den siste uke ble det veldig mildt. 0-9 varmegrader og mye sol. Det minket kraftig på snøen, men det er fortsatt en god del snø igjen her. Dagene har blitt mye lysere, eller morgener og kvelder. dagene har vel alltid vært lyse. Selv om jeg liker både vinter og mørke kvelder så er det jammen meg deilig med at det har blitt lyst nesten til kvelds og.

En veldig koselig og overraskende hilsen fra Avinor (eller en av de ansatte der)

1. Det må være veldig godt for deg å få vært bittelitt på jobb, for det er jo fremdeles en veldig surrealistisk situasjon du er i...
    Hotellet der blåhvalkjeven står på utsiden bodde jeg på da jeg var på sekretærkonferanse i Sandefjord for noen år siden. Og de eneste to cachene jeg tok da var de to i rundkjøringen, den tradisjonelle og den virtuelle som jeg så dere også hadde tatt :) Var jo bare en ørliten gåtur fra hotellet en tidlig morgen når jeg uansett måtte ut for litt "frisk luft" ;)

1. Ja, tror det er veldig bra at jeg jobber litt. Jeg har stort sett jobbet sånn ca. 30 % de siste 4 mnd. pga. ferie og sykdom. Det er nok å gjøre, men samtidig veldig rart, stusselig og ensomt.
      Ja de to ved hvalmonumentet + en til tok jeg. Ellers så jeg på noen til, men de var plassert altfor høyt for meg, tror jeg. Men 4,3 lab-runder sørget for at det ble 25 funn :)

2. Så fint at dere fikk dere en liten ferietur sammen også!

1. Ja, det var greit det og :) Og veldig kjekt å komme seg en tur hjemom også :) Veldig lenge siden sist.