14. juli 2018

Favoritter - 500 FP, Tusen takk :)



En oversikt viser at vi nå har mottatt 500 favorittpoeng for cacheutleggene våre. Hurra! Fordelt på 52 utlegg. Selv om dette ikke er noe å skryte av så er jeg uansett takknemlig for at såpass mange av de besøkende har lagt igjen litt ekstra. Tusen takk :)

Jeg begynte å reflektere over hvilke cacher vi har lagt ut og hvilken jeg er mest fornøyd med. Hvilken av cachene ville jeg anbefalt? Tjaaa, er det egentlig noen fine cacher? Nå er det nå engang sånn at vi bor her vi bor, i Nannestad, ei lita flatbygd ved Gardermoen, der storslåtte utsikter og turistmagneter er mangelvare. Ei bygd ingen besøker hvis de ikke har noe der å gjøre, men vi har en del fine turmuligheter for dem som ikke nødvendigvis må ha en fjelltopp som mål. Og det gjenspeiler seg i cacheutleggene våre. Det er forresten en god del som besøker bygda vår vinterstid, Maura er et snøhøl og har mange skiløyper, men da er ikke nødvendigvis cachene tilgjengelige.

Nissestreker er den cachen som har flest favorittpoeng (61 FP, 67 %) og logger så langt. Godt hjulpet av at det var en adventscache. Jeg er godt fornøyd med boksen. Jeg syns også at cachebeskrivelsen er fin, men det tror jeg kanskje det bare er jeg som mener ;) Stedet den er plassert på er derimot stusselig. Den har minimalt med besøk nå for tiden, selv om den ligger nær vei. Jeg vurderer stadig om jeg skal arkivere den.  Men nå er det nå sånn at det ligger litt arbeid bak den, det gjør jo ikke noe om den ligger der og en familiefar like borti veien her sier at han ofte tar med seg barna og deres venner dit for å leke. Jaja, den får stå en stund til.

Turcacher er og blir mine favoritter. Turen opp til Nipkollen er en grei og ganske fin tur selv om den ikke kan skryte av å føre deg fram til idylliske steder eller storslagen utsikt over fjell og fjord.
Underveis så ser du store deler av Romerikssletta og de grankledde åsene rundt, og det er jo ganske imponerende det med tanke på hvor du befinner deg i Norges land? Fisketur? #3 Nipkollen er en cache på denne turen som jeg er godt fornøyd med. Jeg syns vi har laget en artig løsning her som overrasker mange. (35 FP, 67 %) Heller ikke denne ligger på et fint sted, men den er som sagt en del av en tur som ikke er så dum.

Vedhuset og gapahuken ved Stråtjern er nok den cachen jeg er mest fornøyd med. (29 FP, 85 %) Selv om vi ikke har fjell og magiske utsiktspunkter så har vi mange idylliske perler i nærheten av vann og tjern. Denne cachen er i nærheten av et fint sted, den har en ganske så fin boks og den har en enkel oppgave som alle har mulighet til å løse uten å bruke lang tid eller være mysteryekspert. Den ligger like ved bilvei og den har en god parkeringsmulighet. Dessverre så er selve plasseringen ganske så kjedelig også her, men den måtte nødvendigvis ligge litt gjemt og du vil uansett se idyllen der du setter i fra deg bilen 20 m unna cachen. Skulle gjerne ha plassert cachen noen 100-metere lenger ned i veien, men mulighet for parkering og fred for fiskere og andre mugglere dyttet den oppi her.

Dette er de utleggene jeg er mest fornøyd med. Men jeg anbefaler jo helt klart å komme seg ut på tur i åsene rundt oss. Det er så mange fine idylliske steder man kan finne her på Øvre Romerike.

Av de fire turene vi har lagt ut som cache-serier så er turen Vikka - Nipkollen den jeg er mest glad i. Her går turen på en godt merket sti og du ledes forbi flere idylliske steder.
Det fineste stedet er ved Store Vikka  Cachene er derimot av det helt ordinære slaget, med et lite unntak. Liker du å gå så har du mulighet til å logge flere serier med til sammen 20-30 cacher i dette området.  Turen er et godt stykke fra bygda, så her har det ikke vært mange besøk. Nå er den enda mindre tilgjengelig siden veien opp til begynnelsen på turen er stengt pga. skogbrannfare.

Mine favorittcacher.

Det jeg liker best med geocaching er at det gir meg et påskudd til å gå tur og viser vei til nye steder og turer. Jeg har logget så mange flotte cacher :) En del av dem setter sine spor og huskes lengre enn andre. Favoritter preges jo også av hvordan det var der og da, sånn som vær, årstid osv. Og om det er første gang man ser en sånn boks. Husker første gang jeg så en cache gjemt i fuglekasse, da var det jo helt fantastisk, mens nå er det helt dagligdags og bare veldig praktisk.
En av disse tidlige funnene som jeg fortsatt husker med en wow-følelse er Nattugle. Så utrolig overraskende og morsom å finne i skumringen midt inni skauen.

Det er mange fine turmuligheter i åsene her på Øvre Romerike. På Romeriksåsen ligger idyllene på rekke og rad og ved en av dem finner du Store Snellingen - Tjern # 12.
En helt ordinær cache, men det er en flott tur hit, bortsett fra en litt kjedelig første km og så leder cachen deg ut på en tange der du kan sette deg ned og nyte stillheten mens fisken vaker i vannet.


En av de flotteste opplevelsene jeg har hatt som cacher var ved  Fønhuskoia. Selve cachen er ordinær, men godt plassert. Men den ledet oss ned til en fantastisk kveldsstund nede ved vannet.
Et nydelig sted og balsam for sjelen å kunne ta livet fullstendig med ro og bare glede seg over å få lov til å kunne besøke slike steder etter en fin tur på fjellet. Nydelig plass og fantastisk fint vær.

Jeg tror faktisk Storvola er min favoritt-cache så langt.

Selv om jeg irriterte meg grønn mens jeg lette etter cachen så er det fort glemt når loggen endelig var signert.
Den ligger på en fjelltopp ikke så langt fra Friisvegen. Et litt kjedelig terreng, men samtidig veldig lettgått med fantastisk utsikt mot Rondane og mange andre fjell.
Selve cachen viser deg ei flott nødbu som går helt i ett med naturen. Vi hadde en fin dag i fjellet takket være noen cacher som lokket.

Ja og så er det mange flotte og kreative installasjoner. Tror jeg sier, ingen nevnt, ingen glemt. Det er umulig å velge ut bare en av dem. De er så flotte å se, men ligger så og si alltid på et stusselig sted.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar