6. april 2014

En liten Vestfold-tur en lørdag i april

Med en stor porsjon skepsis satte jeg kursen mot Melsom. Jeg hadde meldt oss på vårstevnet i agility. Denne gangen skulle jeg ikke starte før nærmere 12 så jeg kunne egentlig ligge litt lenge og ta det med ro. Siden jeg liker å møte opp tidlig så møtte vi opp nesten like tidlig som vi pleier. MEN jeg hadde sjekket ut at det var en cache eller to i området. Så jeg satte bare ifra meg stolen og buret sånn at vi hadde sikret oss plass sammen med de andre fra RASK. Og sto og prata lenge nok til å registrere at det var akkurat like kaldt inne i ridehallen som det pleier. Jeg begynte å angre på at både stillongs og tjukk vinterjakke lå igjen hjemme. Jeg lærer aldri! Jeg tok med meg Barfi og Gps’n og forlot hallen og alle agilityfolka. Vi skulle gå en ekstra lang luftetur.

Jeg vet jo fra før at det er fint å gå tur her. Men nå skulle jeg altså finne veien til Trælsodden og jeg trodde ikke det var det samme stedet jeg har gått til før. Tja hvor skal jeg gå her? Følge veien til høyre eller stien til venstre?

Melsom 020 Melsom 014

Det går en del stier her. Kartet på gps’n min viser ikke stier så den var det ikke så mye vits i å se på. Jeg har heldigvis et veldig godt norgeskart på mobilen som i tillegg viser akkurat hvor jeg er. Så lenge det er dekning der jeg er… Heldigvis var det det og jeg måtte ta fram det innimellom for å vite hvilken vei jeg skulle velge. Vi gikk helt riktig og er nesten framme.

Melsom 011

Barfi var litt nysgjerrig på alle fuglene som lå ute i vannet.

Melsom 006

Etter litt leiting så  fant jeg cachen også.

Melsom 002

Og jeg fant ut at den lå bare 100 meter fra der vi var for 2 år siden da vi gikk tur hit i finværet. Det var den gangen vi hadde under 5 tidsfeil det…. Bilde0046

Våren har kommet litt lenger i Stokke enn hos oss.

Melsom 007  Melsom 009

Vi burde visst tatt med oss turorienteringskart også

Melsom 012

Så var det på tide å gå tilbake til ag-stevnet igjen. Mye spennende å lukte på syns Barfi.

Melsom 021

Melsom er landbruksskolen i Vestfold. Det var i hvert fall det i min ungdomstid. Kjenner flere som har gått her. Nå er jo ikke landbruksskole det det var….  Men sånn det er nå så er det først og fremst hester det er fokus på + hunder, Ser det er en del brakker = “hundehus” med hundegård utenfor på plassen her.

Melsom 023

Det er litt av et anlegg med ridehaller, staller, masse “garder” vet ikke hva det heter ute, ridebaner og galoppbaner osv. Jarlsberg travbane ligger jo ikke langt unna så her kan de jobbe med det meste når det gjelder idretten hest.

I mellom de to løpene våre så tok vi turen ned i veikrysset. Der lå det også en cache som var lett tilgjengelig. Melsom mølle.

WP_001666 WP_001671

Det så ut som et fint sted. Virker som det her er noe nytt og noe gammelt som er samlet for å gi et historisk innblikk i hva som har vært.

Etter stevnet tok vi en liten tur til Stavern og en kort luftetur før vi vendte nesa mot Maura igjen.

WP_001678

WP_001679

Kan jo ikke si annet enn at det er ganske idyllisk i Stavern Smilefjes

WP_001681

WP_001682

Hvordan det gikk med agilityen? Tjaaa  det må visst inn i et nytt innlegg. Har en del å skrive om der og…..

2 kommentarer:

  1. ser ut som ein flott tur! Og ja, Stavern ser veldig idyllisk ut! Har aldri vore der sjølv, men kanskje eg burde ta meg ein tur innom ein gong?

    SvarSlett
    Svar
    1. Er du i nærheten så bør du absolutt stikke innom Stavern :) Det er en slags mellomting av sørlandsidyll, kunstnerby og gammel historie og veldig mye ikke idyll også. Med litt plagsomt mange feriegjester i sommerhalvåret... Selv om jeg er oppvokst bare 2 mil unna, så har jeg knapt vært i Stavern før nå de siste 2 årene.
      Tove

      Slett