24. juni 2011

Overrasket

Ja, nå blei jeg veldig overasket, ja. Jeg var en tur innom Dogweb og så på oppdateringer på FL og HD-resultater. Hele 50 stk som har blitt avlest hittil i år :-) Mange med A og B :-) Noen med C, D og til og med E. Det er faktisk 18 av 50.. Så begynte jeg å se på navnene på dem som hadde fått D-hofter.. OI! Jammen det er jo bror'n til Barfi og jammen er det søstra også!!??? Inn og se på Barfi's side og hente fram resultatene på søskenflokken. Den ene broren avleste veldig tidlig med C. Det har jeg sett før. Og jeg tenkte som så at det var sikkert fordi den blei lest av så tidlig. Men nå ser altså søskenflokken slik ut. 2 x D 1 x C og 1x A + 2 som ikke er avlest.  I tillegg så er det 2 halvsøsken med C og 1 med D. Jeg har fortsatt den oppfatningen at C- og D-hofter ikke er noe problem på en FL, men jeg syns jo ikke dette så noe fint ut da... Det viser vel hvor vanskelig avl er og at det aldri er noe fasitsvar. Jaja, da får jeg holde fast på planen om å ikke ha noe kull på Barfi da. Og ikke minst være lykkelig over at Barfi har A-hofter :-)  
 Da kan jeg i hvert fall fortsette med å trene AG uten å ha dårlig samvittighet. Så får jeg heller bare godta at hun har litt mer krøller og kanskje er litt trangere bak enn det rasestandaren liker. Hun er jo uansett verdens vakreste og godeste FL :-) Sånn er det med den saken!!

Siden jeg først har begynt i det "sørgelige hjørnet", så kan jeg jo fortsette. Vina har det ikke så godt om dagen. I likhet med mange andre så har vi fått rikelig med regn den siste tiden. NÅ er det nok for en stund, spør du meg. Takk og lov for at vi ikke driver med jordbær lenger! I tillegg til regn så har det også vært mye torden og her sliter Vina :-(  Hun merker det lenge før meg. Da fotfølger hun meg og kryper under bord/skrivebordet der jeg sitter. Ligger der og peser og skjelver. Stakkars Vina, ikke noe godt det der :( Barfi er som bevist på MH ikke skuddredd og bryr seg heldigvis heller ikke om torden :-)

Da vi skulle dra til Sandefjord lørdagsmorgenen så måtte vi sette igang med en leiteaksjon etter Barfi. Jeg syns det var rart at hun ikke lå på soverommet da jeg sto opp, men tenkte at jaja da lå hun vel hos Irene den natta. Nei der vvar hun ikke og heller ikke i stua??? Hadde vi glemt å ta henne inn om kvelden, slik at hun lå ute? Nei, ikke der heller. Da hørte jeg noen småbjeff fra Barfi. Tydelig at hun hørte at jeg var oppe. Jeg hørte henne,men fant henne ikke. jeg gikk inn på både tenkelige og utenkelig rom, men nei. Vekket Irene og ba henne leite også. Vi var innom alle rommene før vi fant henne. Hun var innestengt på et lite lagerrom i kjelleren. PE hadde nok vært der en tur seint på kvelden og ikke merket at Barfi hadde fulgt med inn. Stakkars Barfi som måtte ligge der den natten :-( Ingen krise, men hun ønsket nok å ligge hos oss. Godt hun har pels :-)
Gamle bilder, som jeg ikke har så stort utvalg av her jeg sitter.

GOD HELG!

6 kommentarer:

  1. Heisann, Tove!

    Jeg har omsider vært en runde innom flere av bloggene. Det er visst en stund siden sist... Masse å lese og flotte bilder å kose seg med. Inne hos deg ikke minst. Men stakkars Barfi som måtte tilbringe natten alene i boden. Her har vi et par katter som holder på på samme måten. Snikende ulltepper som smetter inn overalt uten at en får det med seg. Etter en stund hører en bare klagende mjauing fra ett eller annet sted i huset... Ja, ja, kjedelig er det ikke med dyr i hus :-)

    Enda godt at Barfi har A-hofter. Ville vært leit om dere ikke kunne fortsatt med agilityen... Tankevekkende med resultatene på søsken/halvsøsken. Ikke at jeg har noe peilig på slikt.

    Stakkars "skuddredde" Vina! Ikke noe kjekt å ha det sånn. Balder er på samme måten. Nesten redd sin egen skygge når det tordner og braker...

    Ser du har vært innom meg også: Ja, det er snodig med det søtsuget når en knapt spiser sukker mer. Da jeg smakte pinup kjente jeg hvor søtt det var. Nesten kvalmende, også jeg som knapt kunne få ting søte nok tidligere... Hm! Kjekt å høre at du synes det var ok lesing :-)

    GOD HELG! Boff fra Balder-gutten,m og klem fra meg

    SvarSlett
  2. Så flott med A hofter, så kan du forsette med det du liker allerbest AG!
    Gratulerer!

    SvarSlett
  3. Det er litt nedslående når det blir for mye D og særlig E. C kan vi leve greit med, og bruek i avl om det ellers er gode linjer, men D er over og ut. Ville nok tenkt som deg at dersom flere søsken har D eller E, er det risikabelt... Det er så vanskelig med denne HD-en, for det er jo umulig å planlegge oppdrettet. Du veit aldri hva resultatet blir... Kanskje C egentlig er en sunn og normal hofte?

    SvarSlett
  4. Hei!
    Synd med søsknene til Barfi :(
    Ikke enkelt med avl og det er jo dumt hvis du hadde tenkt å bruke Barfi i avl. Men bra at hun selv har A og da er det bare å fortsette med agility ;)
    Stakkars Vina som er redd for lyn og torden. Det er Laika også! Men det er heldigvis ikke så ofte.
    Håper dere får godt vær videre i sommer :)
    Hilsen Laila!

    SvarSlett
  5. Neida, jeg har aldri hatt planer om å ha kull på Barfi. Men man skal jo aldri si aldri... Vel, nå kan jeg visst det. Det var nok mest det at jeg stort sett alltid regner med at ting går bra, til det motsatte er bevist og at jeg dermed tok det nesten som en selvfølge at det blei A og B-hofter på hele gjengen. Foreløpig er det bare Barfi med det.

    SvarSlett
  6. Godt at Barfi har A-hofter. Grattis med det. :-D
    Til orientering så har begge halvbrødrene til Barfi i Sverige B/C hofter. Men det er nå en gang slik at det er den "verste" hoften som blir det endelige resultatet.
    Hd-resultatet til Lappejentas Jippi er anket. Dette av den grunn at vi i samråd med veterinær Morgan som er ekspert på hd-resultat mener at D hoften er for strengt satt. Morgan som foretar tusenvis av hd rønkinger mente selv dette ville bli en B, muligens C hofte. Med en ørliten forkalkning. Resultatet ble noe helt annet.
    Så nå venter vi i spenning på om det endelige resultatet blir noe annet.
    På en annen side kan man være glad for at lapphunden er så sunt konstruert at det sjeldent eller aldri vil få problemer med C eller D hofter.
    God sommer! :-)

    SvarSlett