20. september 2010

Trening – nybegynnerkurs i handling 17.-19. september

I begynnelsen av juni var vi på nybegynnerkurs i agility og 2. del av dette kurset foregår vanligvis 3 uker etterpå. I mellomtiden skal vi trene masse på hinderene slik at vi kan dem. Pga sommer og at vi kun var 2 stk på kurset så ble del 2 utsatt i hele 3 mnd Så vi har hatt veeeeldig god tid til å trene. Eeeeh har jeg gjort det? hmmmmm….. På fredagskveld møtte jeg i hvert fall opp til en teoridel. Først var det gjennomgang av regler og benevnelser. Dette var stort sett kjent stoff. Men jeg ble litt skeptisk da han begynte å snakke om hvor viktig det var med tideler og hundredeler. Det ligger langt over mitt ambisjonsnivå :-/ Så gikk vi over til baneteori. På bordet lå det ei stor plate med ruter på, ag-hindre i miniatyrstørrelse og noen tusjer. Vi fikk utlevert en banetegning og ei gruppe fikk til oppgave å bygge banen etter tegningen. Det er myyye lettere å gå etter dommeren å sette hindrene der han peker ;-) Neste gruppe fikk til oppgave å tegne inn hvordan vi ville ha briefet banen. Det var enda verre. Vi er nybegynnere! Og siste gruppe skulle tegne hvordan bikkja ville gå med denne føringen. Du kan trygt si at læreren ikke var helt fornøyd med valgene våre. Jeg syns nok det er lettere å briefe i virkeligheten, det er lettere å merke at det blir feil når jeg går ut på der. På den annen side så var det mye lettere å få oversikten og tenke framover der ved bordet.

Lørdag var vi på plass igjen, nå med bikkjer. Det var 6 bikkjer, 2 av dem hadde “dobbelt sett” med førere. Det var Elin med Trulte og Heidi og Marte med Shadow. Begge disse var shetland sheepdog, typisk ag-hunderase :-) Vi andre hadde litt mer “snåle” ag-hunder. Eva med kongepuddelen Chica, Stine med sin superraske og sterke flat coated retriven Mica, Ellen og Jan med buhunden Prima og så Barfi og meg. Dagen begynte med banebygging. Den normale varianten med dommer (lærer Helge) som går foran og legger ut pinner og vi som setter hindrene på plass. Så fikk vi 8 min til briefing. Og hjelpe meg for en vanskelig bane!! Masse vendinger, rundt og i mellom, hindrene skulle passeres både 2, 3 og 4 ganger. En vanskelig klasse 3 bane. Helge derimot påsto jo at dette var den morsomste banen han hadde sett, han håpen han en gang fikk gå den med si bikkje. Tiden var ute og alle fikk utdelt papir og penn. Beskjed om å snu ryggen til banen og så skulle vi tegne ned banen vi nettopp hadde briefet. Hjeeeeelp, jeg husket bare halvparten og jeg var ikke aleine om det. Fy skam oss! Banen skal huskes etter en briefing!! Viktig: gå banen, lær den, snu ryggen til og tegn opp banen en gang til inne i hodet ditt samtidig som du bruker kroppen til føre slik som om bikkja var med deg. Helge fortalte at datteren kunne stå og se på han og si om han hadde glemt et hinder. Nytt forsøk. Hindrene sto på samme sted, men noen endringer i rekkefølgen. Ok vi hadde forstått viktigheten av å briefe skikkelig, men jeg sleit fortsatt med å få med meg alt når det skulle ned på papiret. Et 3. forsøk, nå var banen gjort om enda mer og var nå blitt en enkel klasse 1 bane. Og Helge fikk helt rett i det at om vi begynner med noe vanskelig så går det enkle som en drøm. Vel, han fikk nesten rett, jeg fikk fortsatt ikke med meg alt i riktig rekkefølge. Med min hjerne kommer jeg aldri verden til å huske en klasse 3 bane!! Men det var ingen tvil om at vi fikk en oppvekker.

Så skulle bikkjene i aksjon. Nå skulle vi trene på å føre. Alle fikk hvert sitt hopp-hinder. Bikkja skulle gå i 8-tall rundt dette hindret. Poenget var å bruke armene til å føre og at bikkja lærte seg korte svinger. Det er en fordel om bikkja kan hoppe over nær vingene og ikke bare midt på. Barfi lærte det kjempefort så etter noen runder gikk hun nesten av seg selv. Men hun ble fort sliten/ lei og viljen til å hoppe forsvant. Dette var fin oppvarming. Så var det tid for mere banebygging. Vi brukte kun hopp-hindre og tuneller hele helgen. Først hadde vi altså lært at vi kunne gjøre mye med kun ett hinder. Så fikk vi varianter med 2-3-4 hopphindre satt opp i en firkant (i utgangspunktet, men det blir jo ikke alle veggene med 2 og 3 hindre) Vi skulle føre bikkja i yttersvinger, innersvinger, hente bikkja mellom hindrene. Så var det gjerdevarianten. 4 hopphindre etter hverandre som et gjerde. Da kan fører holde seg på den ene siden av hindrene, mens bikkja skal hoppe framogtilbake bortover. Og så skulle vi gjøre det samme en gang til, men da skulle bikkja hentes mellom hindrene sånn at den kun tok venstresvinger over hinderene. Og for å få til alt dette så var det mye armbruk, bytting av armer og vendinger. Vanskelig. Etter en del trening på dette så var det opp med en ny bane med flere hindre, der vi måtte bruke dette vi hadde fått prøve på, nemlig briefing, vendinger og føring. En ting er teori, noe helt annet er praksis!! Og ikke minst huske å stokke armer og bein og kropp riktig og i tillegg så skal bikkja forstå hva du mener… Som sagt så var det ikke så helt enkelt. Vekk med bikkja og fram med ei "bikkje på to bein" Bl.a så fikk Jan og Ellen mange "danseturer" utpå der :-) Jeg glemte selvfølgelig kameraet hjemme begge dagene, men jeg håper det blir lagt ut noen bilder på hundeskolens hjemmeside etter hvert. Tror det blei noen artige bilder av denne "skal-vi-danse-seansen" :-D Det var ingen tvil om at det var god trening. Jan skulle føre/leie Ellen rundt på banen. Og dermed så fikk du inn dette med å vende riktig vei. I hvert fall så fikk du se hvordan det skulle gjøres. Om du husket det når du var utpå der med bikkja like etterpå, er en helt annen sak... Og selv om det kan gå greit å glemme å vende eller vende feil vei, så blir det alltid kluss på et av de neste hindrene :-( Etter en hel dag med mye hjernetrim for både to- og firbeinte, spesielt for oss på to bein, så avsluttet vi dagen med en enkel rund bane med hopp og tuneller, bare springe rett fram og få bikkja til å hoppe over og gjennom.

Søndag var det på igjen med det samme. Banebygging, briefing, føring, vending, dansing og enda mere vendinger. Det var mye vendinger og noen var så opptatt av å vende at de la inn noen ekstra her og der i tillegg ;-) Også søndag ble avsluttet med en enkel rettfram bane. lengde, 2 tuneller og 12 hopp. Vi sprang og sprang og jeg ble i hvert fall sliten..... Dette var en veldig lærerik og utfordrende helg og ikke minst morsom :) Det var en trivelig gjeng som deltok og jammen var vi heldige med været også.

Og åssen gikk det egentlig med Barfi og meg? For det første, Barfi oppførte seg eksemplarisk!! Etter 5 min på lørdagsmorgenen med "jeg vil hilse, jeg vil hilse, jeg vil hilse" bjeffing, noe hun fikk, så hørte vi ikke et eneste bjeff fra henne hele helgen :-) Og hun kunne gå løs mens vi trente. Det var kun ei bikkje på banen, men vi møttes jo til og fra. Med Vina kunne vi ikke kunne stole på at hun ikke stakk av så hun måtte hele tiden ha ei kort langline på seg og det holdt vi på med leeeeenge. Så nå var det såååååå deilig og veldig mye enklere å slippe å kave med band eller langline som river både pinner og hindre :-) Banen vi trente på var innegjerdet så det var ingen krise om bikkjene stakk, men banen var stor og en del bikkjer benyttet muligheten til "jippppiiiiiii her er det moro å springe og leke og ertaberta du får ikke tak i meg" Men ikke Barfi :-) Siden vi ikke trente på felthindre så slapp vi å avsløre at vi har slurvet med sittepåfelttreningen  ;)  Jeg må jo si at jeg syns det gikk veldig bra. Jeg fikk kommentarer på at det var lett og se at jeg hadde drevet med dette før. Men jeg har MYE å jobbe med. Og de tre største problemene er:
1.Min hjerne. Jeg kaver og glemmer altfor mye!
2.Min kondis, jeg blir så fort sliten :-( Vina og jeg er og blir et perfekt team ;-)
3.Hvordan skal jeg greie å motivere Barfi?    Når vi gikk mot den delen av banen som vi holdt på så dro Barfi mot den delen der møne og bommen sto, disse regner hun som fristeder. Og hun trekker mot bilen. Dette må jo bare tyde på at hun egentlig ikke liker dette? Men når vi først er i gang så blir hun jo med :-) Eller ikke helt. Noen ganger stopper hun opp, "nei jeg vil ikke hoppe". Noen ganger tror jeg dette er fordi hun er slitrn/lei, sånn som 1. øvelsen på lørdag. Andre ganger er det jeg som forvirrer henne. På lørdag hadde vi en kort bane som gikk veldig fint fram til en bestemt vending, det stoppet hun opp hver gang. Resten gikk bra. På søndag hadde vi en enkel/vanskelig bane alt etter som du ser det. 5 hopp i "sikksakksøm" og 2 hopp rett fra på slutten. Bare du husket å vende riktig så var den lett å huske i alle fall. Men vendte du feil så ble det kluss! Jeg husket å vende riktig :-) men hadde problemer med å få med meg Barfi. Så jeg måtte springe mange meter forbi hindrene for å få henne over. Og det var konklusjonen/rådet jeg fikk gjennom helgen at jeg måtte bevege meg for å få henne med. Det blir jo akkurat som med Vina det. Så her har jeg en stoooor jobb å gjøre, motivere Barfi til å syns at dette er det aller mest morsomme som finnes og jeg må bli myyyyyye bedre på å føre. Vi hadde en del andre baner det gikk så fint helt til jeg klusset det til med feil vendinger eller gå for tett innpå osv.

Alle syntes at Barfi hørte hjemme i klasse mellom, men både jeg og Helge vet at han som tok målebrevet på Barfi er ganske snill så når han ikke greide å få henne i mellomklassen ja da er hun stor :-( Men vi lot henne gå på mellom høyde utover dagen når hun begynte å bli sliten. Ellers så hadde jeg nok ikke fått henne over.


Ingen tvil om at vi har kommet mye lenger ved hjelp av dette kursopplegget enn det som jeg tror er vanlig praksis rundt om kring. Jeg er veldig glad for at jeg meldte meg på :-) Så var det det om jeg greier å jobbe videre da... Vi hadde en liten oppsummering og utdeling av diplomer før vi dro hjem. Og alle ble oppfordret til å fortsette å trene masse. Avtale å møtes på banen for å trene sammen og så var det 1. konkurranse på Moelv ;-)

Jeg har hele tiden hatt plan om å trene i Eidsvoll hundeklubb, men så var det det få kommet seg av gårde da. I og med at jeg jobber skift så er det ofte at jeg jbber på oppstartskveldene eller jeg har bare ikke kommet meg av gårde. Vi har en veldig god sofa....  Nå ser jeg de skal ha nybegynnerkurs på en av frihelgene mine så jeg teller veldig på knappene om jeg skal melde meg på der også eller ikke. På den ene siden så innbiller jeg meg at det blir litt for enkelt og kjedelig, vi kan jo det meste allerede. På den annen side så er det stor sjanse for at alt vi "kan" er blåst på et nytt sted, nye folk, hunder og hinder. Så det vil i hvert fall være kjempegod trening. Og ikke minst så vil det være en stor hjelp til å komme inn i miljøet i EHK igjen. Jeg er medlem der, men har ikke vært innom på over 2 år. Instruktør på kurset er Ann-Karin Jacobsen og Geir Grefstad. Jeg kjenner ikke til dem annet at jeg vet at Geir Grefstad er på landslaget med sin BC BårdiNam. Hmmmm, tenke, tenke, tenke.... Kommer jeg ikke med nå så blir det ikke noe før neste år i EHK. Er det nok å trene på Hundeskolen? Alt er opp til meg. Det beste er jo om jeg flink til å benytte meg av treningstilbudene begge steder + hjemme.

19 kommentarer:

  1. Jeg greier ikke helt å henge med på denne AG`en. Det har jeg ikke greie på. Men en ting er sikkert. Barfi er SUPERFLINK!!!!! Og det er faktisk du også,Tove. Du har nå reiste og gått kurs med begge. Da er det bare å bytte sofaen. Til en trebenk. Så kommer du deg på trening. :)))))

    SvarSlett
  2. Så flink du er ! Agility er mer krevende en folk tror :o)
    Barfi er flink som løper på banen uten bånd. Nå er det bare å trene så kommer kondisen slik at du kan følge Barfi-tempo :o)

    SvarSlett
  3. Jeg har ingen erfaring med agility, men konkurrerte i sprangridning i mange år, så kjenner til den "lære å kjenne banen" - greia. Uff, stressende:)

    syns dere var kjempeflinke, flinke Barfi. Så moro at dere fikk så mye ut av det!

    SvarSlett
  4. Nina: innlegg som begynner på trening i tittelen bør kun leses av spesielt interesserte ;-) Må nok enten være litt bevandret i ag eller allers helst godt kjent inni hodet mitt ;-)

    Kondisen bør skjerpes ingen tvil om det, men Barfi bør nok finne fram farta si hun også. Ikke for det, litt uti den siste runden i går gikk det ganske så fort syns jeg...

    SvarSlett
  5. Oi, dette kurset hørtes forferdelig vanskelig ut til å være et nybegynnerkurs i agility? Jeg hadde ikke fått med meg halvparten, tror jeg....Men veldig kjekt at de hadde med briefing av baner - det har jeg nemlig aldri lært - åssen jeg skal tenke og i det hele tatt få det med meg inni mitt lille hode..hehe...

    Du ligger laaangt forann meg med tanke på AG-konk. i Moss neste år...:-) :-)

    Får håpe du liker deg i Eidsvoll Hundeklubb, da...

    SvarSlett
  6. Tønsbergtrioen: Agility er jo oppfunnet med bakgrunn i sprangridning :-)

    SvarSlett
  7. Å, nå så jeg at det var kurs i handling...da skjønner jeg...:-)

    SvarSlett
  8. Camilla: Det var faktisk en del av nybegynnerkurset. Men ja dette var veldig avansert i forhold til det jeg er vant til å lære på de første ukene i hundeklubben. Men her fikk vi det inn med te-skje, det hadde jo vært perfekt for deg som er glad i å danse. Det hadde blitt mye sving der ;)Og du hadde blitt superflink om du hadde vært med på dette Camilla!! Jaså har du kommet på gli med tanke på Moss? Jeg skylder på deg hvis jeg ikke stiller ;-)

    SvarSlett
  9. Tove: Jeg kommer nok ikke til være med på AG-konk i Moss, dessverre....er for pysete av meg...Men det er sikkert gøy å se på!

    Mitt største problem er at jeg finner ingen klubber i nærheten jeg synes det er gøy å trene agility, og på hjemmebanen her - ja, det sier seg jo sjøl...Veldig lett at det blir veeeldig kort og uproduktiv økt..sånn helt alene...:-)

    Men, jeg bør....som jeg har sagt 100 ganger...bare dra til en klubb å starte med trening...men, men...

    SvarSlett
  10. Camilla: Du er kjempetøff, det er jeg helt sikker på så joda, du og jeg skal være lammet av nervøsitet sammen på et eller annet stevne en gang... ;-)men vi kan jo satse på Frya-treffet først :-)
    Du som har så fin bane hjemme trenger jo ikke å reise noe sted for å trene, men det hjelper på med noen rundt deg noen ganger som ser hva du gjør og kan komme med råd.

    SvarSlett
  11. Det er nok lurt for Dimma sin del og ikke bare trene hjemme - her har vi jo ingen forstyrrelser...og det bør vi jo ha...skal vi klare oss på en eventuell konkurranse langt der framme en gang...:-)

    Får vente til Frya-treffet - tror det er veeeldig lurt, jeg..ellers så har jo du masse å lære bort, vet jeg...hint,hint...

    SvarSlett
  12. Her høres det ut for at hode og ben har vært aktivisert i helgen. Du har sikkert fått noen Aha-opplevelser også og mye å trene videre på. :-)

    Nå har det jo vært litt frem og tilbake med stevnet i Moss, Camilla og Tove....... Utfordring!!!! :-) Og dere tar sikkert hintet? Synd at Frya blir etter Mosse-stevnet, men det er jo lov likevel. Og kanskje et mål å trene mot.

    Ha en fin treningsuke..:-)

    SvarSlett
  13. Høres ut som en flott helg !!
    Draumur og jeg har tenkt oss på Agility kurs neste gang det blir i nærheten. Jeg får trent kondis, og Draumur hodet. Hva mer kan man ønske seg, hunde og kjærringtrening på en gang :-)

    SvarSlett
  14. Det hørtes ut som et veldig avansert nybegynner kurs i AG.

    Du får nå med deg alt også du Tove!!!
    Barfi høres jo flink ut, lykke til videre med AG:o)))

    SvarSlett
  15. Isakstua; ja det må du få til :-)

    Det blir morsomt når det begynner å bli mange islendinger i ag-ringen. Kanskje jeg blir nødt til å få igang Vina igjen...

    Hans: Vi kan komme og heie på Askur og Hermina vi ;-) Ellers så kan vi jo satse på midtsommer i Sandefjord, det er etter Frya :-)

    Ville: ja jeg tror det er ganske spesielt nybegynnerkurs. han påstår de er de eneste som kjører dette opplegget. Men morsomt med litt utfordringer.

    SvarSlett
  16. Flott innlegg Tove!! Nå motiverte du iallefall meg!!

    SvarSlett
  17. Så kjekt at kurset gikk så fint! :D Det hørtes veldig vanskelig ut! Jeg gikk nybegynnerkus med Dixie i fjor, også var vi på noen treninger etterpå, men nå er det leeenge siden sist... ;) Men det var veldig kjekt da! Det var bare litt vanskelig å få det til å passe med tidene og sånt! :)

    Dere var i hvert fall kjempeflinke! Også er dere så heldige som kan trene hjemme også! :D

    Lykke til videre, også gleder jeg meg til å høre mer om treninger, kurs og konkurranser etter hvert! :D

    SvarSlett
  18. Barfi er tydeligvis sprekere enn man skulle tro. Eller er det bare Vina som har satt standarden? :-p

    SvarSlett
  19. Vina er som kjent en heeeeelt spesiell hund ;-)

    SvarSlett