18. oktober 2024

På vandring i sanda

 Det begynner å bli lenge siden, men i høstferien min tok vi en ny tur til Danmark (rundt 9. september).

Det får vel ikke blitt så mye mer Danmark enn dette?
Denne gangen var vi i området Hirsthals-Løkken.

Fascinerende  dette med fullstendig sandørken og så frodig rundt

Vi begynte med å ta turen til Rubjerg Knude og fyret der.
Fyret ble bygd i 1889, men tatt ut av drift i 1968
Det ligger på det høyeste delen av Lønstrup klint 

Fyret måtte legges ned fordi det rett og slett ble borte i sanddynene som la seg rundt fyret. Nå prøver de å temme noe av sandflukten med å sette ned rekker av furukvister.
Da det ble bygd lå det 200 m fra kanten, nå er den opprinnelige plasseringen helt ute på kanten.

Jeg gikk selvfølgelig opp i fyret.
I tillegg til at fyret nærmest ble borte i sanddynene så kom det til å rase ut i havet.

Ikke så vanskelig å forestille seg det, når en ser her. Jeg turte ikke å gå ut på kanten der. Det gikk jo galt for noen tidligere i år.

For å bevare fyret så ble det flyttet 70 m lenger inn i 2018. Der de håper det står trygt i 30 år.

Store mengder med sand som lever sitt eget liv. 


Vi dro videre til Løkken. Her har jeg vært en gang tidligere. På telttur sammen med Mariann for ganske nøyaktig 45 år og 1 mnd tidligere. Jeg skal ikke påstå at jeg kjente meg spesielt godt igjen, bortsett fra dette synet, Sømerket og badehyttene på stranda. Men jeg har mange gode minner fra det vi opplevde de få dagene vi var her. Var på kino og så på Rocky 2, traff noen svensker og lærte at ingeniør= ingen ting gjør, at jeg var totalt talentløs i minigolf osv.

Også i Løkken var mange av husene gule, akkurat som i Skagen.

Vi gikk rundt i gatene, for å finne AdventureLab-punkter og så bl.a. mange slike morsomme og fine gatekunstverk

og som dette.

Det er jo selvfølgelig stranda som er i fokus når man besøker Løkken

Båter som ligger inne på land, når de ikke er ute på fiske.

Sømerket som er helt spesielt for Løkken. 



Jeg blir sliten i beina av å gå sånn gatelangs, men vi måtte ha med oss et siste stopp før vi sa takk for oss. 

Noen driver og bygger minimodeller i størrelsen 1:10 av hvordan byen så ut rundt år 1900. Det var fint laget til og enda finere blir det nok etter hvert. Her brukte de blåskjell istedenfor grus.


Hirsthals fyr

Denne gangen overnattet vi i Hirsthals

Der vi også tråkket gatelangs med AdventureLab-punkter som veiviser.

Og vi gikk på stien langs kysten i retning fyret

Vi var veldig heldige med været denne gangen også, tror det var en del regn hjemme. Men det var en del bølger, spesielt på hjemturen. Såpass at det var litt ubehagelig.

Hirsthals fyr

Det var tett i tett med bunkere fra 2. verdenskrig i området. Antall cache-funn økte en god del i løpet av turen.


Det var visst en morsom sak om at denne steinen er sydspissen av Norge. 
Rart å se at det er ingenting annet enn hav og himmel å se, siden Hirsthals ligger slik til som det gjør.

Det var laget til et fint sted her ved havna, med masse trapper og sikkert fint sted for å se på solnedgang/-oppgang, men jeg glemte å ta bilde av det. 

Det er ikke noe annet enn hav og himmel å se + mange skip i det fjerne.

Takk for oss, Danmark.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar