20. mars 2024

Tur til toppen av Danmark

 Jeg har hatt to aktive uker. Seminar i København med jobben, hyttetur i helgen, samling med Gam-gjengen på Escape room og så en ny tur til Danmark denne helgen. Ikke rart jeg blir susete i hodet av slik farting ;)

Vi var mye i Danmark da ungene var små, men det begynner å bli lenge siden. Det har blitt noen korte turer til København etter det, men i Skagen har vi aldri vært. Før nå. PE har lenge hatt lyst på en tur dit. Vi tok Super speed 2 fra Larvik og kom fram etter det var mørkt torsdag. Det var nesten litt spennende å reise med denne fergen for meg som er vokst opp med Petter Wessel. Nå vet jeg hvordan det er. Jeg tenkte at det var stille nå så tidlig på året, men vi var slettes ikke alene med å vandre på stranden.

Alle skulle selvfølgelig ut på spissen av Grenen. De krappe bølgene viste møte mellom Skagerak og Kattegat.



Det var litt rart med denne spissen ut i "ingenting" Som ventet var det litt vind og sola var fraværende så vi hadde kledd oss godt.


Grenen
Den vokser 10 meter i året


Skulle gjerne vært her en dag det var fint vær også.


Det var ei stor sandflate og den var bredere enn det jeg hadde sett for meg. Vi prøvde å finne noen cacher siden vi først var her. 


Det viste seg å være litt komplisert pga en del vann der vi hadde tenkt å gå og så masse tett tornekratt.


Vi kom oss ut av krattet og fulgte veier til neste cache. Ute i dette vannet var det små hus på stolper, antar de var satt ut for fugler.


Det er flatt og det grå fyret var lett å se. Etter å ha krabbet inn i en bunker, der var det veldig mørkt da lommelykten slukket,  for å finne cachen Kommandantens elskerinne hadde vi fått nok frisk luft og gikk tilbake til bilen. Stoppet litt i Skagen for å få i oss litt mat + at jeg hamstret te og kaker.


Utpå ettermiddagen gikk vi ut igjen. Det var vel en liten tabbe, men i hvert fall et trygt valg at jeg valgte at vi skulle følge veien. Det var jo ikke så langt og begge trenger å bruke beina, stien hadde vært kortere, men det var en del vann, så usikkert om stien var tørr eller ei.


Målet denne gang var Den tilsandede kirke / Sct. Laurentii kirke. Det er rart å tenke på at her lå det en stor teglsteinskirke, på 1300-1700 tallet. I 1795 ble det bestemt at den kunne nedlegges. Etter flere år der menigheten måtte grave fram inngangen før hver messe. Det var ikke lenger mulig å holde den fri fra flyvesand. Kirken ble revet, kun tårnet ble spart. Det ble hvitkalket og brukt som sjømerke. 


Vi var forholdsvis heldige med været denne dagen, men sola gjemte seg fortsatt bak skyene.

På lørdag lot vi cachene vise vei


I Skagen er veldig mange hus gule, så da er det jo ikke så rart at kirken også er gul. Pga klimaet så ble alle husene kalket hver pinse med en blanding av kalk og den tørre jordfargen oker. Den fargen ble kjøpt inn i store mengder og dermed det som ble solgt.



Cachene førte oss blant annet til en kirkegård. Her et gravsted for falne soldater


Gravstedene var litt annerledes enn det som er vanlig i Norge. Så det var hunde-figurer på flere av dem



Vanntårnet i Skagen

Jeg skulle selvfølgelig tatt bilder av typisk dansk bebyggelse og den gule by, men det ble ikke gjort. Så jeg måtte bare ta et bilde her. For det er jo lett å se at man er i Danmark, de bygger litt andre hus enn det vi gjør i Norge.


Vi var en runde på Skagen museum


Med mange malerier av malt av "Skagen-malerne"

Nå var det begynt å regne, så det fristet ikke å gå rundt i Skagen sentrum. 

Men før vi dro tilbake til hotellet så kjørte vi ut til Nordstranden, Danmarks nordligste punkt. Grenen ligger faktisk mot øst og er ikke det nordligste punktet. 


I tillegg til å regne så hadde vinden økt. Det var fascinerende å se sanden blåste innover, ikke vanskelig å forstå at sanddynene kan flytte seg flere meter hvert år. Vi måtte krumme nakken for å komme oss ut på stranden i den sterke vinden. Og helst lukke øynene for at de ikke skulle bli fulle av sand. Det var godt å komme seg tilbake til hotellet for å få på tørre klær og inn i varmen igjen



Om kvelden tok vi en kjapp tur ut til Højen / Gml. Skagen. Det var litt i det seineste laget for det ble helt mørkt på den korte tiden vi var der. Men også dette var en opplevelse for nå blåste det enda mer. Her var det bare å tviholde på alt, hvis ikke blåste det vekk. Hele stranden var full av skum fra bølgene. Vi var på solnedgangsplassen, men det var dårlig med solnedgang. 
Et dårlig bilde som bærer preg av at det mørknet og at det var vanskelig å stå stille. 



I løpet av natten ga uværet seg og vi våknet til strålende sol. Men nå skulle vi hjem. Tross alt godt at vi ikke skulle med ferga i det vindværet som var på lørdag.


Vi hadde ganske god tid så vi tok en liten avstikker bortom Råbjerg Mile. 


Wow! Det var noe helt annet enn jeg hadde forventet meg. Her ble vi møtt av en vegg fin sand.

 Vi måtte selvfølgelig gå til toppen. Men som det er på fjellet, når en tror en er på toppen så er dukker det opp en y topp.


Det var jo ikke bare en liten sanddyne som jeg hadde forventet, det var en diger ørken!


Og siden det blåste så sterkt dagen før så var alle fotsporene satt denne dagen. Dette er mine. 

Milen er Danmarks største vandreklit  (sanddyne må vel det være) på 2 kvadratkilometer, 40 meter høy, den flytter seg 15 meter i året.


Den var diger! Og siden alt er så flatt så ser vi langt og utover havet.


Så var det klart for turen over Skagerak tilbake til Larvik igjen.

Jeg syns vi hadde en fin tur. Ja, vi burde ha gjort mye mer, f.eks så burde vi jo i hvert fall sett litt av Skagen sentrum. Været får ta litt av skylden for det. Men jeg syns vi fikk med oss mye likevel på disse to dagene. Vi gikk ut på Grenen, så den tilsandede kirke og Råbjerg mile. Og så fikk vi virkelig kjenne på kraftig vind. Det var vel sterk kuling på det verste. Og ikke minst så tok vi det med ro og koste vi oss. Så får vi heller se om det blir en ny tur. Og en påminnelse over hvor utrolig flatt det er og her nord var det bare masse bevokste sanddyner.

Vi logget i alt 28 funn, herav 15 lab, 3 virituelle, 2 mysteri (bonus) og 8 tradisjonelle. Med kun ett funn tidligere i år så er jo dette mange!




2 kommentarer:

  1. Ser helt fantastisk ut! Hadde jeg ikke hatt så stor sannsynlighet for sjøsyke, kunne jeg godt tenkt meg en tur over. Er jo ikke egentlig langt å kjøre for meg, men dagstur blir uansett for langt.
    En god fangst med cacher også, det er aldri å forakte 😉

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er i hvert fall noe helt annerledes enn der jeg vanligvis er på tur. Nå er det jo effektive tabletter som hjelper mot sjøsyke, så det burde ikke være noe problem. Veldig greit med Lab-runder, det får opp antall funn.

      Slett