14. mars 2024

Isriket - Escape room


Heldige meg som jobber sammen med en sånn herlig gjeng. Det er faktisk ganske utrolig, men alle som har jobbet på arbeidsplassen min har vært både trivelige og flinke. Det begynner å bli snakk om mange personer i de 23 årene jeg har jobbet der. Og det er jo derfor en del av oss blir der så lenge. Innimellom prøver vi å møtes privat for å kunne prate litt i fred. Gjerne ha det litt moro også. 

Som nevnt så sluttet Lise etter 25 år i firmaet og vi ville ha en litt morsom avslutning også, ikke bare tale og kakespising på kontoret. Nå er det jo dessverre sånn at det alltid er noen som må jobbe og ikke får være med, men 6 av oss møttes i Oslo på tirsdag kveld. Vi skulle prøve oss på et Escape Room igjen. Det er 5 år siden jeg har vært med på det. En spent gjeng som gledet seg og lurte på hva som ventet oss. En fin blanding mellom 25 og 60 år. 

Nå hadde en av oss tatt en del rom og jeg var også usikker på hvilke rom vi hadde tatt tidligere på dette stedet så jeg booket Isriket, for det var jeg sikker på at ingen av oss hadde tatt. Ok, en oppgave ble løst raskt, men så stoppet det opp, vi virret rundt litt motløse. Hva i all verden skulle gjøre for å komme videre. Ok, det ene oppgaven forsto vi hva vi skulle gjøre, men vi manglet det hjelpemiddelet vi trengte. Vi brukte litt tid, fikk et hint , da løste den ene oppgaven seg og så vet jeg egentlig ikke helt hva som skjedde. Plutselig forsto noen løsningen på en annen oppgav og så fikk vi ut noen hjelpemidler. Og slik fortsatte det. Noe ble vel løst fordi en av oss forsto hva som skulle gjøres, noen ble løst litt mer av prøve-feile-metoden og flaks på at vi traff. Plutselig åpnet døren seg og nye oppgaver dukket opp. Og slik fortsatte det. Alle greide litt, alle kom med innspill på hva som kanskje skulle gjøres, men  jeg innrømmer glatt, 60-åringene hadde ikke hatt kjangs til å ta dette aleine. Og det visste jeg jo fra før, vi er helt avhengig av å ha med ungdommene på laget. De er jo bare så smarte og raske. Men selv de syns det var vanskelig. Og så er det jo så moro hver gang det er noe løser seg. 

Jeg husker fra det første rommet vi prøvde oss på i Malaga at der var det en del oppgaver som rett og slett gikk på å finne nøkler, koder osv. Her og i de fleste andre rommene jeg har vært med på så er det mer slike logiske oppgaver. Tror det er en stor fordel å være god på slike IQ-oppgaver der du ser hvordan den neste brikken i en rekke skal se ut. Det er jeg elendig på.... 

Vi fikk et hint til, hintet var egentlig at vi var inne på rett spor. Og da vi fikk på plass den oppgaven så løsnet det vel egentlig ganske bra. Det gikk opp det ene lyset etter det andre på de siste oppgavene. Bortsett fra at vi fikk en melding som gjorde at vi trodde vi var ferdig, men forsto etter hvert at, nei det var vi ikke. Så da var det bare å prøve å finne fram til flere ting som måtte løses. Vi var vel inni 4 rom til sammen. Og det er litt av det som er morsomt syns jeg at vi må komme oss videre og ikke at alt er i et rom som jeg vet det er på et av disse stedene. 

Jubelen var stor da vi til slutt hadde løst hele rommet og reddet menneskeheten fra evig istid. Og det viste seg at vi hadde hele 10 minutter igjen. Og selv om det er morsomt med konkurranse så var det veldig fint å være sammen alle sammen. Vi var ikke flere enn at det var mulig og vi var også enige om at det var faktisk nødvendig å være så mange i dette rommet.

Etterpå gikk vi på Egon og spiste og kunne snakke om både oppgavene og andre ting. Det ble en skikkelig morsom og koselig kveld. Og alle satt igjen med at dette vil vi gjøre igjen om ikke så altfor lenge. 

En liten oversikt til meg selv, jeg ser det er greit å vite hvilke rom jeg har prøvd:

1. Malaga på Gam-tur. Første gang for alle og vi var langt i fra å fullføre, men det ga absolutt mersmak. Tema var noe ala Gudfaren.  Ann-Iren, Ann-Charlotte, Heidi, Lise og meg deltok.

2. Tromsø, Arctic Escape på Gam-tur. Her fullførte rommet på god tid og uten hint. Dette var skikkelig moro der alle følte at de bidro. Husker ikke hvilket rom, men det var noe "gangstere på bakrommet". Ann-Iren, Ann-Charlotte, Heidi, Lise, Randi og meg deltok

3. 2018 - Oslo, The Escape Games i Skippergata ( De har tydeligvis  flyttet siden den gang). Det ser ut til at vi prøvde disse rommene: Team Battle Pirates og Gangstere. En del av avslutning for Kari på jobben. 2 grupper og 2 ulike rom. Den ene gruppen fullførte, min gruppe greide det ikke. Tim, Rikke, Heidi, Irene, Lise, Bjørnar, Kari, Lise og meg deltok

4. 2019 - Oslo,  Adventure Room (er lagt ned?) Black Queen. Her var vi to grupper i to forskjellige rom, men vi byttet halvveis, slik at alle fikk prøvd seg på det samme. Begge gruppene fullførte. Ann-Iren, Ann-Charlotte, Heidi, Rikke, Kari, Lise, Farokh, Bjørnar, Irene og meg.

5. 2019 - Oslo, Escape Hunt (er lagt ned?) Innbruddet i Norges bank. Her hadde de to like rom så vi var to grupper med det samme rommet. Den ene gruppen fullførte, min gruppe greide det ikke. Jeren, Rikke, Aurora, Helene, Heidi, Irene, Lise og meg deltok. 

6. 2024 - Oslo, The Escape Room, Isriket. Vi fullførte rommet. Ramiz, Tim, Irene, Heidi, Lise og meg deltok.

Alle har vært i privat regi, bortsett nr 3 som var en del av avslutningen for Kari, her betalte firmaet hele gildet. 

2 kommentarer:

  1. Escaperoom er moro! Mitt problem er at alt av oppgaver og løsninger ramler ut av hodet idet jeg er ferdig med det, så hvis du spør meg rett etter at jeg har gått ut døra, er jeg ikke i stand til å fortelle hva jeg har gjort eller hvordan jeg har løst noe. Men nå har jeg vel vært i 5 rom, og jeg husker alle rommene, men jeg husker ikke løsningene i noen av de 🤪

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje fordi du er så fokusert på å komme deg videre? Jeg husker nok en god del av oppgavene som jeg har vært med på

      Slett