30. juli 2022

Fjelltur på 4 hjul

To dager etter at jeg kom hjem fra Vassfaret så pakket vi "campingbilen" og dro av sted på en ny mini-ferie. Nå hadde vi ingen planer bortsett fra at vi skulle se litt mer av Norge fra bilvinduet. Gjerne langs veier vi ikke har kjørt / kjørt lite før.

Vi kjørte oppover Gausdal. Vi stoppet noen få steder logge cacher. Bl.a. en som viser til fluktruten til Tungtvann-sabotørene. Videre i Espedalen og over Skåbu

før vi overnattet på Vinstra.

Lørdag kjørte vi på "feil side" av Vågåvatnet og utsikt over til veien mot Valdresflya, der vi ikke skulle kjøre. Vi skulle over Sognefjellet.

PE hadde lest seg opp og sett at det går an å kjøre til Juvasshytta. Det måtte vi prøve. Når det ikke var aktuelt med noe fjelltur på beina så er det jo veldig kjekt å kunne kjøre på fjelltur.

Norsk fjell over 1500 moh = steinur. Juvasshytta ligger på 1840 moh og bekreftet min påstand.

Ut i fra alle bilene på parkeringsplassen så var det mye folk i området.

Selv om sola skinte så var det bare 2 grader og med 10 m/sek med vind, så var det bare å kle på seg det vi hadde av klær.

Ikke rart at blomstene holder seg så nær bakken som mulig.

Jeg vet ikke om det er mulig å se Galdhøpiggen herfra, skyene sørget uansett for at det ikke var mulig.
Skulle gjerne gått en tur, men vi nøyde oss med å gå inn og spise litt før vi dro videre.

Tror det var nok av stein tilgjengelig til å bygge hytte.

Utsikt ned i Bøverdalen.

På vei over Sognefjellet ble det en kort stopp her ved veien inn til Leirvassbu.

Over Sognefjellet ved Fantesteinen.

Fantesteinen, det høyeste punktet på veien.

Det ble en kort stopp ved Oscarshaug også.

En dag skal jeg kanskje gå innover her og til Fanaråken. Det er jo lov å håpe på at jeg blir en sprek pensjonist?

Nå fikk vi nøye oss med å se på fjelltoppene eller skyene som gjemte dem mens vi kjørte over fjellet til Øvre Årdal.

Så var vi nede ved Sognefjorden.
Etter mye fram og tilbake om hvor vi skulle kjøre, Tyin-Årdal viste seg å fortsatt være stengt, så da var det et alternativ mindre. Tanken var å sove i bilen et sted oppe på fjellet, men det endte med at vi stoppet i Lærdal.

Noen cacher og en Lab-runde viste oss rundt i sentrum. Bortsett fra at vi begge har tilbragt noen døgn på sjukehuset i Lærdal, om 2 mnd. så er det 35 år siden junior innviet den nye fødeavdelingen der, så tror jeg vi aldri har stoppet her nede på Lærdalsøyri.

Så det var på tide. Det var fint å gå rundt i her i "gamlebyen". Ikke så vi noe spor etter storbrannen heller.

Helt utrolig å tenke på at i det har bodd mange folk i disse små husene. Nå bygges det svære palass av noen hus selv om det og det bare skal bo 2-5 personer der.
Løytnantsbrygga

En klassekamerat fortalte at da Kong Olav skulle komme på besøk så ble husene malt, men de malte bare veggene som vendte ut mot veien han skulle kjøre 😉

Så kjørte vi gamleveien oppover mot Borgund. Selv om Kongeveien over Galdane er unik så er jammen meg gamleveien med sine overheng ganske så unik den og. Vi stoppet som vi har gjort flere ganger før for å se på elva og fiskeplassene.

Ikke rart laksen har fått fisketrapp forbi her.

Kunst av atskillig nyere dato.

Hjemturen gikk over Filefjell, delvis på gamleveien der og, Fagernes, over Tonsåsen og langs Mjøsa helt fra Gjøvik.

På vei opp på Filefjell så så vi plutselig en mink/mår med en fisk i munnen som sprang i veien. Og oppe på Filefjell så gikk det en liten reinflokk like ved veien.

Så  var "batteriene" ladet opp til neste runde med behandling.

14 cacher logget + 5 lab. i løpet av disse tre dagene.

1. Man kan oppleve masse fint fra bilvinduet, det er jo deres tur et godt eksempel på. Det gjelder å se på kjøringa som en del av turen, og ta seg tid til å stoppe så fort man ser noe interessant. Skal man ta alle cachene langs veien, kan det kanskje bli litt vel mange stopp ;)

1. Det var unormalt lite fokus på caching denne gangen. Og ja, skal man ta alle cachene langs veien kommer ikke vi langt.

2. Det er såpass mye snø i fjellet ennå ja... spørs om noen av ferieplanene må revurderes litt da kanskje... er liksom ikke så lenge til 11. august liksom. Flott tur dere hadde da.

1. Ja, det var en del snø rundt Sognefjells-hytta i hvert fall. Men nå er det allerede 2 uker siden vi var der.