10. februar 2021

Januar 2021

Det er ikke mye som skjer nå om dagene, men jeg tenker det kan være greit med en liten månedsoppsummering. Måneden begynte med å følge med på nyhetene om leirskredet på Ask før det gikk over på vær. Nordmenn er jo opptatt av vær ;)

I januar 2021 var det vinter. Det kom en del snø i begynnelsen av måneden og det var kuldegrader. Så måtte det jo selvfølgelig komme 2-3 dager med +grader og regn for å ødelegge. Men vi hadde nok snø til at "vinteren overlevde" disse dagene heldigvis.

Og det kom litt mer snø.

Bortsett fra de 2-3 dagene med +grader så har det vært kaldt. Så fort det er klarvær og det har det vært mye av så har det vært mellom 6 og18 kuldegrader. 

Det kom ikke noe mer snø, men den kalde lufta gjorde at busker og trær ble dekket av store mengder rim. 

Det er vakkert.

Det ble med den ene skituren oppe på åsen, men det er kjørt opp skiløyper rett utenfor her også, så det her blitt noen runder der.

Det er ikke helt den samme idyllen å gå med E-16 som nærmeste nabo til løypa.

Men noen fullmåne-tur, ble det ikke noe av.

Strikkeprosjektet kofte til PE ble fullført. Oleakofte med bare bittelitt egen vri på slutten.

Utenfor vinduet er det litt underholdning.

Det går store mengder fuglefrø, 
men det er nå koselig å se på dem.
Denne karen har oppdaget at fuglene søler masse og dermed er det mat å finne på bakken for andre.

Blåmeisen er så fine. Bilder tatt gjennom vindu blir ikke så veldig klare og fuglene fosvinner jo ofte innen jeg er klar med kamera.

På et merkelig vis fyker dagene av sted. Jeg jobber en del, strikker, leser, ser på tv, går på tur og så er det tid for regnskap og forberedelser til årsoppgjør. Og så følge med på nyhetene i håp om å få noen lyspunkt om at hverdagen skal komme tilbake til normalen igjen om ikke så lenge. Enn så lenge holder jeg avstand og treffer svært få mennesker.


4 kommentarer:

  1. Livet har blitt utrolig rutinepreget siste året. Godt vårsola har begynt å varme, så en kan nyte været ute.

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg som ikke jobber så er det ikke så mye rutiner, heller veldig mye latskap. Ja, selv så tidlig på året så varmer sola behagelig :)

      Slett
  2. Den vinteren vi har fått her nede i sørøst har vært helt unormal, med mange plussgrader med regn og vind i november og desember, og så over til skikkelig kaldt (mer kaldt enn normalt) i januar og også så langt i februar. Og jeg må si at jeg heller vil ha -10 med vindstille og sol enn masse pluss med regn og vind. Men jeg begynner å bli litt sliten av denne kulda nå, uansett hvor fin den er. Den er jo mye finere hos deg, som har en del snø. Litt har vi her, men ikke like mye. Jeg priser meg uansett lykkelig for at veiene ble bare når det var mildvær og at det ikke kom mer nedbør når kulda kom, for veien er fortsatt bare og lette å kjøre på :)

    SvarSlett
  3. November og desember var nok like håpløs her. Det er ikke så mange dagene vi har hatt det kaldere enn -10 nå etter nyttår så jeg skal ikke klage. Det er ok selv om det biter i kinna. Jeg er også veldig glad for stort sett bare veier. I går var jeg oppe på åsen for å gå på ski igjen. Siden veien egentlig er stengt er den ikke saltet så der er det skikkelig gammeldags vinterføre og 1 1/2 m høye brøytekanter. Skikkelig vinter med andre ord.

    SvarSlett