9. november 2020

Solobservatoriet og Ormputtland.

Jeg er litt aktiv på cache-fronten nå for tiden. Jeg har funnet ut at jeg må benytte de fine dagene med å gå litt turer og er det fint å samtidig kunne se etter cacher. Nå er jo de fleste cachene rundt her allerede logget, men på den andre siden av åsen har jeg fortsatt ikke vært så mye. I luftlinje er det ikke mange kilometerne, litt flere med bil, men det tar ikke mer enn 30 min å kjøre til Harestua. Tror det tar like lang tid å kjøre opp på Nordåsen.

Jeg peilet meg ut en brukbar runde med parkeringen ved Harestua stasjon som utgangspunkt. Der har vi vært et par ganger før for å leite etter en luring av en cache. Denne gikk jeg nå raskt forbi og kom meg opp den første bratte bakken. Skjønner ikke det, men jeg syns alle turene mine begynner med en lang bratt bakke nå for tiden.

Endelig flata det ut litt og det var tid for å leite etter den første cachen

Været var fint denne dagen.

Men det var ikke fritt for at en del av stien så ut som en bekk etter alt regnet som har kommet i oktober.

Det var vel ikke en eneste pet-i-gran på denne på denne turen, men derimot noen morsomme varianter, noen luringer og noen solide trauste bokser. Det er både fordeler og ulemper med det å ikke ane hva man kan forvente å finne.
Jeg begynner å få et lite innblikk i slipplassene fra krigen.

Ikke så rart at denne myra heter Stormyra, for den er nettopp det - stor.

Solobservatoriet stikker opp i bakgrunnen.
Jeg vurderte om jeg skulle fortsette til Paradiskollen, men fant ut at det ble litt for langt så da ble det å gå i retning Solobservatoriet da vi kom opp på veien.
En fin bålplass
Her måtte vi bare ta oss en pause. Været var knallfint og sola varmet.

Det var veldig fint her ved Langpiperen.
Herfra var det ikke langt over til "min side" av åsen.
Men vi måtte vel fortsette den planlagte veien tilbake til bilen. Cachen ved Stoltpiperen / Stoltpipern / Nordre Piperen ble også avslørt. Lurer på hva dette Pipern-navnet betyr, det er fem vann på rekke å rad som har det navnet i seg.
 Etter at jeg hadde logget de 9 cachene som lå langs turen så tok jeg en avstikker opp på Solobservatoriet.
Her var PE og jeg for drøyt fire år siden og logget noen cacher, men nå har det kommet en virtuell-cache her som det kunne være greit å ta med siden jeg var i nærheten.

Og så var det bare å gå nedover mot Harestua igjen. Det ble en runde på ca. 8 km og 10 cacher logget.

En uke etter kjørte jeg nok en gang over til Harestua. En annen serie med cacher skulle nå til pers - håpet jeg. Vi logget den første cachen i denne serien for fem år siden.
Jeg begynte med en cache langs kongeveien.

Og så ville jeg prøve meg på noe jeg aldri hadde vært borti før - Labcache. Jeg har lastet ned app'n for lenge siden, men så har jeg ikke tenkt noe mer på det og heller ikke forstått hva det er for noe. Jeg tok den fram igjen for en stund siden og oppdaget at det var mange slike runder ikke så langt unna. Ba så Kjersti om litt forklaring og fant ut at det kunne da ikke være så vanskelig?

Jeg må innrømme at jeg skjønte ikke så mye der jeg kom til første punkt og fikk opp min første ledetråd. Jeg tuslet videre litt på lykke og fromme og trykket på det meste på mobilen og plutselig dukket det opp litt til. Og etter fem steg og litt plundring der, det gjelder å lese hva som faktisk står, så var min aller første lab-runde gjennomført. Jeg vet ikke om alle lab-runder er slik som denne, men her var det i hvert fall sånn at du skal gå til det første punktet som står på kartet du får opp. Når du er nærme nok så gjelder det å trykke på det rette tegnet for å få opp et spørsmål. Svare rett på det så kommer det en bekreftelse på at det er ok og du kan gå videre til neste. Og sånn holder det på. Noen av svarene fant jeg der jeg sto, andre måtte jeg google så det gjelder å ha internett-tilgang. Jeg trenger litt trening i å huske hva som skal gjøres for å få fram den info'n som jeg trenger underveis. Ellers virket det enkelt. Og det som var fint / rart var at denne runden telles som hele fem cachefunn. Det som jeg ikke liker er at de ikke synes på listen over cacher jeg har logget og at de ikke synes på statistikken til project-gc her på høyre side  under bildet av Vina.
Det var for tidlig å ta pause  så vi fortsatte videre i "Ormputtland"
Eller kanskje det bør hete Ormputtvann for jammen var det mye vann der vi gikk. Stien var omgjort til små innsjøer og bekker mange steder. Jammen har det regnet mye de siste ukene.
Dette var en grei skautur på blåmerket sti. Ikke så mye å ta bilde av.
Ganske fin åpen skau sånn som jeg syns er fint en del av turen.

Pausen vår tok vi selvfølgelig her :) Det var mye vann i fossen og elva denne dagen.
Barfi syns det smakte veldig godt med vaffel.

Jeg fikk endelig se hvordan det var på Viubråtan. Trist å se hvordan det hadde forfalt. Men det er vel den veien det går med mye nå som veldig mange kjøper hytte selv.

Turen var en del lenger enn det jeg hadde sett for meg. Jeg gikk bortom en adventcache som fortsatt kunne få fram julestemning der julekveldsvisa ble spilt så fort jeg åpnet døra :) Alt i alt gikk vi ca. 10 km. Jeg brukte en evighet på å leite etter en cache jeg ikke fant. Fatter ikke hvorfor jeg ikke fant den, men men. De andre var greie å finne og i alt logget jeg 10 cacher (15), 8 vanlige og to mystery + 5 lab-cacher (= 1 runde) og så en veldig sur dnf. Bonustallene glemte jeg også å få med meg på noen av cachene, så den glemte jeg bort. Det var visst ikke helt min dag ;)

1. Interessant å lese om solobservatoriet, og ikke minst at det strekker seg så langt ned under bakken!
    Det at lab-cacher ikke vises på listen over cacher du har logget, er litt avhengig av hvilken liste du ser på. Nå er jeg rimelig sikker på at du bruker nettsiden geocaching.com, og nei, der vises de ikke på hverken forsiden eller på Logs-linken på venstre side. Men hvis du går til statistikk-siden din, så ligger de der. Ikke sånn at du kan se hvilke lab'er du har logget, men de teller i statistikken. På project-gc må du være betalende medlem for at lab'ene skal telle med i statistikken, derfor ser du de ikke i statistikk-badgen du har her i bloggen.
    Jeg tror (og da understreker jeg veldig TROR) at det er en regel at du skal kunne finne informasjonen på stedet for å svare på spørsmålene på lab-cacher, at du ikke skal være nødt til å google. Nettilgang må man jo uansett ha for å kunne bruke Adventure Lab-app'en.

1. Ja det stemmer, i statistikken og profilen min er de 5 labcachene med, så det er bare de to stedene jeg nevner de mangler.

2. Og du er ikke betalende medlem på project-gc?

1. Nei, jeg er ikke det. Er nesten aldri inne på den siden og ser ikke noe behov for den. Så da er alt som det skal være :)