18. juni 2020

Fortsatt til fjells - Valdres

Helgen var ikke over og vi satte nok en gang kursen til fjells. Denne gangen tok vi av i Gol og kjørte mot Valdres.

Først litt påfyll i elva.

Før vi tuslet opp på Skinnfjell. En kort og enkel tur.

En stusselig varde på toppen av Skinnfjell. Nei her var det ingen hallingvarde, nei.

Vi tok oss en lang pause. Så lang at Nøve hadde overskudd til å ta dagens planke. Hun har tatt i mot "planke-utfordringen" så da har hun slikt å gjøre. Tølle hjelper til så godt han kan.

Det var ingen stor bragd å bestige denne toppen, men vi hovedsaken er å kose seg og finne et sted der ikke varmen ut bikkjene. Og så fikk vi jo logget noen cacher ;)

Så dro vi til Ellingsæter og spiste rømmegrøt og spekemat. Og jøje meg for noen porsjoner! Men godt var det og etter å ha ordnet med overnatting på samme sted dro vi ut på tur igjen.

Nå ville vi på Bjødalskampen. Kombinasjonen av altfor mette og en lang og bratt start på turen var ikke altfor god, men vi tuslet i vei.

Heldigvis var det ikke like bratt hele veien.

Og snøflekkene ble godt utnyttet.

Denne store her gikk vi bare i utkanten av.

Vi startet dagen seint og tok oss som nevnt gode pauser så dette ble en kveldstur.

Bjødalskampen 1159 moh. Heldigvis en cache som kunne logges her og.

Her var det god utsikt i alle retninger og både Hemsedalsfjella og Jotunheimen var lette å se, men ikke nødvendigvis på bildet ;)

Bjødalsvatne.

Det var flott der oppe, men alt har en ende og vi tuslet nedover samme veien vi kom opp.

Det var en gang...

Dagen etter fant vi noen litt mer tilgjengelige cacher, bl.a. en ved Reinli stavkirke. Her måtte vi se oss litt rundt. En flott kirke.

Våre gode turvenner.

Så var det tid for en ny tur på fjellet. Nå hadde vi sett oss ut en tur til toppen med det fine navnet, Makalausfjellet. Her kunne vi kjøre opp til toppen av skiheisen i Stavadalen og dermed fikk vi en veldig "snill tur". Det var stort sett ganske flatt og enkelt å gå.

Foto: Inger Synøve Natten
Heldigvis var det noen snøflekker langs denne turen også. De var på tide å lage en engel. Deilig med litt nærkontakt med snøen. Selv om bikkjene lurte fælt på hva som skjedde.

Nøve kunne ikke være noe dårligere.

En kjempediger kjelke med ei varmestue på.

Så var vi oppe på Makalausfjellet  1099 moh. Stolpen i stolpejakten måtte registreres. Første gang jeg logger en svart stolpe.

Barfi fant seg en skygge å ligge i.

Også her var det flott utsikt. Vi var ikke så langt unne Bjødalskampen som vi besøkte i kvelden før og så de samme fjellene. Men nå virker de enda nærmere.

Ikke godt å si hva de to ser på.

Siden lundehundene glemte "på stein-bildet" så fikk Barfi stille opp  isteden.

Snart klare for å gå tilbake.

Foto: Inger Synøve Natten

Det ble mye snøbading denne helgen.

Denne gangen var det ikke jeg som fant fram til ei bratt li å gå i, Nøve! Vi var stort sett innom alle snøfonnene vi fant på turen.  Mye pauser, korte og enkle turer i et fantastisk vær, litt for varmt, men fortsatt kjøligere og luftigere og helt innafor.

Tre dager med fine fjellturer. Nøve er en mester til å finne fram til for meg ukjente steder og fine områder. Vi plukket med oss noen cacher etter veien også, så alt i alt logget jeg 20 cacher denne helgen. Tirsdag var det på tide å komme seg hjem igjen, så får vi se når og hvor neste tur blir, men først skal Barfi en tur til Turid og litt velfortjent massasje.

Tusen takk for en kjempehelg, Nøve, Tassen og Tølle :)