17. september 2019

Cachetur på ukjente stier. Ellingseterkoia og Finnepeisen

Torsdag.
Endelig var det slutt på regnværet for noen dager. Sola skinte fra skyfri himmel da jeg sto opp og alle gode forsetter om å bruke fridagen til husarbeid ble fortrengt. Sånt vær måtte jo bare brukes utendørs. Nåja, sola forsvant bak en del skyer innen jeg fikk somlet meg ut, men frisk luft og bevegelse er jo uansett nyttig. På Romeriksåsen er det alltid muligheter for fine turer så jeg satte kursen mot Brovoll. 

For første gang i år gikk jeg turen Brovoll - Råbjørn-hytta. Og etter hvert forsvant det meste av skyene og været var bare helt nydelig. God temperatur var det også. Det var deilig å være på tur.

Nå var kanskje ikke Romeriksåsen det smarteste valget etter alt regnværet som har vært... Men med riktig fottøy så holdt føttene seg tørre selv om søla skvatt rundt oss. 
Jeg la inn en liten omvei for å få med meg noen uloggede cacher som er lagt ut i år. Dermed kom jeg inn på noen stier og veier jeg ikke har gått tidligere.

Den første cachen lå fint til ved Tangentjernet. 
Her var det fint laget til med rastebord. Etter at 4 nye cacher var logget satte vi kursen mot


Råbjørnhytta. For en gangs skyld var det ikke folk her så vi benyttet sjansen til slå oss ned en liten stund.

Råbjørn
Soppår?


Snellingen lå badet i sol, nå hadde vi den kjedelige biten av turen igjen tilbake til bilen på Brovoll. 
Den ekstra omveien for å få med cachene var visst litt lenger enn jeg trodde for endomondoen påsto vi hadde gått nesten 25 km denne dagen.


Fredag
En ny fin dag. Det var meldt masse sol, men også mye vind dermed var det uaktuelt med fjelltur. Nøve og jeg bestemte oss for å møtes på midten mellom oss, nærmere bestemt Veme.

Vi hadde peilet oss ut en sti i skauen der ingen av oss hadde gått tidligere, der var det noen cacher hengende i et tre her og der som fristet. 

I tillegg fant vi den ene idyllen etter den andre. Vesletjern.

Kroktjern. Været var nydelig og her inne i skauen merket vi ikke noe til vinden. 


Men vått og sølete var det mange steder langs stien.

Skauen vi gikk i var åpen og fin. 

Og til slutt var vi framme med DNT-hytta Ellingseterkoia.

Her så det koselig ut, men det  var ikke aktuelt med noen overnatting denne gangen. 
Cachen som skulle ligge her sleit vi fælt med å finne, men heldigvis fant Nøve den til slutt og vi fikk på plass det 5. smilefjeset langs denne stien. 

Dermed kunne vi glade og fornøyde tusle bort på odden for å ta en matpause og bare nyte finværet og den idylliske plassen det var her. 


Nøve har skrevet om denne turen her.

Barfi fant seg en plass i skyggen.

Vi fulgte den samme stien tilbake til bilen ved Heggelia. Sånn ca. 9km i alt.

Foto:Inger Synøve Natten

Søndag
Det ble visst en liten tur på søndag også. 

Også denne dagen et sted jeg aldri har vært før og jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle gå. Det var nemlig litt vel mange stier å velge imellom her i åsen på østsiden av Hurdalssjøen.
Heldigvis hadde jeg en ny cache som veiviser denne gangen. Finnepeisen, den måtte jeg bare se med egne øyne.

Gammen er det ikke mye igjen av, men peisen, litt vel luftig kanskje, var fortsatt fin og brukandes. 
Etter å ha signert som FTF satte vi oss til her en stund i finværet.


Vi svingte oss bortom denne plassen, Henaugdelshytta,  på hjemveien.
Alt i alt ble turen på 5 km. 

Nå krysser jeg fingre for finvær neste helg så kanskje jeg får en fjelltur også. 

4 kommentarer:

  1. For en turhelg! Kan vel egentlig ikke bli mer perfekt, vel? :)

    SvarSlett
  2. Jammen blir det mange fine turer i løpe av ett år!
    Jeg gleder meg til helga som kommer, håper og tror vi kan få oss noen fine fjellturer sammen igjen :-)

    SvarSlett