4. januar 2018

Geocacheåret 2017 oppsummering


Det er tid for en oppsummering av cacheåret 2017.
Det ble en veldig hektisk avslutning av cacheåret, noe som det står mer om her

Fakta:
Jeg logget 516 cacher og hadde 2017 funn totalt da vi gikk inn i det nye året 2018.
Det ble 16 FTF og dermed har jeg 62 totalt så langt i cache-karrieren min (inkl. 2 co-ftf)
Vi la ut 1 eget utlegg i 2017 og har nå 44 egne utlegg der 42 fortsatt er aktive.

Etter en uvanlig aktiv slutt på cacheåret 2017 så ble "bare" 60 færre funn dette året enn det beste året så langt. Desember 2017 ble den mnd. med 3.flest funn pr. mnd. Og så jeg som ikke pleier å cache noe særlig i vinterhalvåret.  Ca. halvparten av årets funn stammer fra trailer. Ikke min favoritt-syssel, men trailer er noe som drar opp antall funn og det tar seg slettes ikke fint ut med alle disse uloggede boksene på cachekartet.

Det er ingen tvil om at vi er bortskjemte i dette området. Det er mange cacher og ikke minst så er det veldig mange kreative CO'r. Det har også blitt mange klatretre-cacher der det kreves klatreutstyr, noe jeg ikke har og heller ikke har planer om å anskaffe meg, dermed så vil det være umulig å unngå at det er grønne bokser på cache-kartet mitt. Og det er kanskje like greit, da slipper jeg å stresse med å skulle få logget alle boksene rundt her.

Jeg er bare blitt mer og mer glad i det jeg kaller tur-cacher. Cacher som kombinerer tur og geocaching, cacher som viser vei til en fin tur. Og i 2017 så var det fine turer som var i fokus og en og annen cache i løpet av turen var bonus. Mange av disse turene hadde jeg nok tatt uansett, men det var var i hvert fall 2-3 steder jeg besøkte fordi jeg hadde sett cachene først. Jeg hadde for eksempel ikke brukt en del av ferien min i området rundt Friisveien hvis det ikke var for at jeg tilfeldigvis tok en titt på cachebeskrivelsen av Storfjellet og at jeg har en forkjærlighet for cacher som har få besøk trekker også. En annen tur som jeg også tok fordi jeg satt og leitet etter cacher i Leikanger. Cachebeskrivelsen lovet en flott tur med fantastisk utsikt, selvfølgelig måtte jeg gå en tur  til Vassvarden også.

Nok en gang setter jeg opp en slags kåring av de beste cachefunnene mine for det siste cacheåret. Selv om det er få funn på en del av disse punktene så kopierer jeg nok en gang oppsettet jeg har brukt de siste årene. Så her kommer det en oversikt over mine favoritt-cache-funn i 2017:


Beste installasjon 
Jeg har vel ikke logget så veldig mange "fiffige" cacher dette året. Det har vært mye pet-rør- og vanlige plastbokser-besøk. Adventscacher er ofte en vinner i denne kategorien. Nå har vi ikke logget så mange av dem i år så det er ikke så mange å velge i, men mitt funn nr. 2 000 Raumerjul 2017/#23 Jule (TB)Hotellet anbefales på det varmeste. Her er det både julestemning og cacheglede. Men siden det nesten har blitt sånn at man forventer noe slikt på en adventscache så velger jeg meg en annen cache. Rørgata #5 - Hydranten som favoritten her. Her blir du møtt av noe uventet som er fint tillaget og i tillegg så er det en morsom vri for å få signert loggen på denne.

Beste cachen i Nannestad
Rørgata #5 ligger innefor kommunegrensa til Nannestad, men siden jeg valgte den som beste installasjon så må jeg velge en annen her. I tråd med hvilken type caching jeg liker best så må det bli den nye cachen ved Storøyungen. Almenninga rundt #2 Øyungsdammen

En helt ordinær cache men på en veldig fin plass og funnet på en flott tur. Anbefaler alle turglade en tur på Romeriksåsen.

Beste offentlig cache (cacher på steder der det kan være mye mugglere)
Dette er en type cache vi liker svært dårlig og har heller ikke tatt mange av denne typen i år. Her må det jo bli Hjemmelaget #7 Grommbutikken Den befinner seg midt i glaninga ved Biltema.  Fy fela så irritert jeg har vært på CO pga. denne cachen. Vi var her mange ganger, men ga som regel opp uten å ha leitet skikkelig, det var jo folk her hele tiden. Når loggene i tillegg tydet på at minst halvparten av dem som hadde fått et ekstra hint for å finne den. Noe ekstra hint ba vi ikke om, men en logg fikk oss endelig til å leite på riktig sted. Og da ble cachen endelig avslørt på neste forsøk. Du og du så godt det var å endelig få logget denne. Og joda det var en artig vri på en cache-boks ;)

Beste park & grab
Her blir det uten tvil  View to Jotunheimen

Dette er en cache på en rasteplass med en flott utsikt og en morsomt variant av cachegjemmested.


Beste veiviser
Det fine med geocachingen er at en del cacher er gjemt på steder og forteller historier vi aldri hadde funnet uten cachingen. Sognafaret har laget en fin serie om Brøtning/tømmerfløtning i hennes område. Og for meg som husker tømmerfløtning i Lågen (Nummedals-) var dette en ny verden. Boksene var gjemt på flere vakre og/eller spennende steder og #7 var den jeg ga FP. Nå i romjula logget vi Rakeie gravplass som viser til en helt annen hverdag der det å komme seg til kirken og ikke minst få fraktet legemet til den som skulle begraves dit. Et idyllisk sted, et spesielt historisk sted og god cachebeskrivelse. Men den cachen jeg velger ut som favoritt her er cachen på Storvola 

Fjelltoppen hadde jeg nok kanskje besøkt, men jeg hadde neppe funnet denne nødbua som var så fint bygget og vanskelig å oppdage på avstand.

Årets høydepunkt / Beste og flotteste cache ( for meg så betyr det som regel en cache som har gitt meg en fin tur og ligger på et flott sted. Plusser du på en god en morsom eller fin geocache, god cachebeskrivelse med forklaring på hvordan jeg skal komme meg dit og parkeringsplass, ja da er det en perfekt cache)
Nå har jeg innsett at kombinasjonen tur og en spesiell cache sjelden finnes, så da får en nøye seg med en fin tur og utsikt. Jeg har som nevnt vært på flere fantastiske turer dette året. Turen til Likkistefjell  var en flott tur med mange fine plasser underveis med en fantastisk utsikt over store deler av Vassfaret på toppen. Men i og med at jeg har et spesielt forhold til Leikanger der  Vassvarden ligger så velger jeg denne cachen som årets høydepunkt. Det er ikke mye som slår den utsikten du har når du er ved denne cachen. Nå hadde jeg litt uflaks med været den dagen jeg var der og at cachen ikke var mulig å åpne, men jeg vet at den er vedlikeholdt i ettertid og er klar for nye besøk.


Beste kirkecache
Fordelen med kirker er at det nesten alltid finnes en cache der ;) Det finnes mange vakre kirkebygg, men denne kirken skilte seg ut syns jeg. Ikke nødvendigvis så vakker, men litt spesiell av utseende og ikke minst at det var en overraskelse å finne en kirke her midt uti "ødemarka" Nå var det faktisk ei overraskende stor bygd her.

Cachen jeg tenker på er The Temple in the Woods

Beste mystery / multi
De blå ? har jeg blitt en mester i å overse. Selv om det hender jeg sjekker ut noen og du verden som tida da går fort ofte uten at jeg kommer fram til koordinatene jeg søker. Det er en grunn til at jeg pleier å overse disse spørsmålstegnene. Men noen har jeg tross alt løst, selv om jeg har dratt ut for å logge svært få av dem. Jeg har altså ikke så mange å velge mellom og velger meg en multi denne gang. Downtown Nannestad har enkle oppgaver som fører deg gjennom sentrum i Nannestad / midtbygda og finalesteget viser fram noe som er typisk for området.



Jeg har som sagt hatt mange flotte turer dette året. Jeg har brukt flaut mye tid på å avsløre en del luringer. Funnet en del utrolig morsomme og kreative bokser. Og rett og slett fått sett mange idylliske steder. Og så er det fortsatt en lykkefølelese hver gang en cache blir funnet og signert enten det er et petrør i en veikant eller det er en helt ny oppdagelse av et sted jeg aldri har hørt om før. En del galskap har det også blitt for å få logget enkelte cacher og den cacheloggingen som har fått fram mest latter er uten tvil loggingen av Kafferen Noen ganger gjør man ting jeg aldri ville gjort om det ikke var for å få et nytt smilefjes på kartet. Som å vasse i iskaldt vann nesten opp til rompa. Jaja, uskyldig galskap som også er morsomt er jo aldri feil.



Tusen takk til alle CO'r som legger ut cacher jeg kan leite etter og takk til Ingersy som er med på en del av disse turene mine og litt av galskapen min :)


Og takk til tålmodige Barfi som følger meg trofast rundt og sukker litt oppgitt der jeg går fram og tilbake og leiter etter et pet-rør i ei gran, men hvilken gran?



4 kommentarer:

  1. Koselig med oppsummeringer. Og i Tempelet i skauen så giftet jeg meg nyttårsaften for 14 år siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en fin ramme for bryllupet deres :)

      Slett
  2. Nå får jeg lyst til å gå på «jakt» igjen, men det er vel ganske håpløst her nå.
    Flink du er som oppsummerer både det ene og det andre!
    Vi må ta oss flere turer når det blir vær og føre for slikt. Det er forresten noen fine cacherunder i skiløypene her omkring. De har jeg tatt, men det har ikke du 😉

    SvarSlett