20. desember 2017

Geocaching - litt fundering om egne utlegg.

Jeg husker jeg la ut en status på FB der jeg ba om råd om hvordan man skulle begrense lysten til å legge ut nye geocacher. Jeg tror jammen meg det hjalp! For i år har vi faktisk kun lagt ut en ny cache. Ok, det er selvfølgelig ikke noe galt i å legge ut nye cacher. Det hadde jammen meg blitt stusselig å drive med denne hobbyen om ingen la ut nye bokser jeg kunne leite etter. Men det er noe med å se sine egne begrensninger. Det er ingen tvil om at jeg syns det er mye morsommere å både finne bokser og å legge ut nye bokser enn det er å vedlikeholde cacheutleggene våre. Vel, misforstå meg rett, jeg rykker ganske kjapt ut når hvis det kommer melding om at det er en cache som behøver vedlikehold. Men det bør nok ikke skje for ofte. Og jeg som sa at jeg aldri skulle legge ut egne cacher har faktisk 42 aktive cacher (+ 2 arkiverte). Man skal aldri si aldri, har jeg hørt ;)
Nå har vi (les jeg) valgt å legge ut cacher stort sett uti ødemarka. Selv de boksene som ligger langs en vei, ligger de ved veier der folk ikke kjører sånn helt uten videre og må kjøre et godt stykke for å komme seg dit. Ergo så har ikke cachene våre så mye besøk. Det er både fordeler og ulemper ved det. Loggen behøver ikke å byttes ut fordi den blir full, man går ikke lei av å lese loggene som tikker inn på mail, men man får altså ikke så mange av dem og det er jo litt kjedelig når man først har tatt seg bryet med å legge ut en cache.
Pr. i dag så har vi mottatt 2 195 logger og 450 FP disse 44 cachene våre. Hmmm, det betyr jo faktisk at hver cache har hatt ca 50 besøk i gjennomsnitt. Ok kanskje jeg slutte å klage på få besøk på cachene våre da? Ok, det er bare 11 som har logget cachen med færrest besøk, mens en av de arkiverte cachene som lå ganske sentralt og var en adventscache hadde hele 129 besøk. Men det er faktisk 70 stk som har tatt turen opp på Nipkollene :) Jeg syns egentlig det er ganske imponerende jeg :) Det er selvfølgelig ingenting i forhold til cacher som har 100-vis og 1 000-vis av besøk, men så mye besøk har jeg heller ikke noe ønske om. Det var det med vedlikehold... Nå må det sies at de cachene som har minst besøk ligger langs det jeg syns er den fineste turen jeg ønsker å vise fram, men samtidig så ligger den mest øde til. Så jeg har tenkt vedlikehold og lagt ut 90 % vedlikeholdsvennelige og "kjedelige" bokser. Den boksen som skiller seg ut har til gjengjeld fått FP fra 11 av de 13 besøkende :)
Men så er det jo det at det er ganske morsomt å legge ut cacher da. Det er morsomt å vente på den første loggen, logger som skiller seg litt ut, det er morsomt å pønske ut en plassering eller en spesiell type boks. Og noen steder bør jo bare absolutt ha en cache. Og når det dukker opp logger som dette:

XXXXX BESØKTE ÅRETS FLOTTESTE UTLEGG SÅ LANGT



På vei oppover mot Brovoll og Gran på Hadeland fant vi først å besøke dette utlegget som vi av en eller annen merkelig grunn har oversett. Oppgaven ble kjapt løst under frokosten, og forslag til kode notert. Dermed ble det en liten tur langs Gamle Hadelandsvei som start på turen.
Det angrer vi ikke på, IKKE I DET HELE TATT! Etter en liten spasertur i skogen kom vi fram til en installasjon som virket veldig lovende. Spent prøvde vi antatt kode på låsen, og dermed fikk vi se den flotteste installasjon vi har besøkt i 2017. At det hives ut kun et blått hjerte her er det reglene som bestemmer. Vi hadde glatt lagt igjen flere!
Vi har en egen liste over kreative utlegg vi har besøkt og signert. Da mener vi egenproduserte utlegg, ikke innkjøpte rariteter. Denne går rett inn på TOPP TRE!
HER OPPFORDRES ALLE CACHERE SOM PIPER OVER PET I GRAN OSV OM Å KOMME OG SIGNERE. DET VIL DERE IKKE ANGRE PÅ, MER VIL VI IKKE SI. " LØP OG KJØP "



Ja da får man jo plutselig veldig lyst til å legge ut flere cacher :) Og jada jeg har selvfølgelig ideer om nye utlegg ;) Jeg hadde for øvrig de samme planene for ca 1 år siden... Vel, i hvert fall nesten, de ideene har utviklet seg litt underveis ;) Og det er vel kanskje det som er årsaken til at det ikke har blitt mer enn et utlegg dette året. Det er nemlig skrekkelig lang vei fra en ide oppe i hodet mitt til at det henger en boks et eller annet sted ute i ødemarka. For jeg kommer selvfølgelig til å fortsette med å plassere cachene våre i mine favorittområder Nordåsen - Hadelandsåsen. Som i mitt hode helt klart fortjener flere cacher akkurat der og der og så noen cacher underveis i tillegg for at det skal bli litt mer av interesse å finne målet på turen ;) Men det var det med å få omdannet planen fra en plan til en publisert cache da.... Og vurdere om jeg er villig til å vedlikeholde dem. For det er jo omtrent like mye uti ødemarka for meg som for de som skal prøve å logge dem, og det betyr både at det tar tid og at det sannsynligvis må gås et godt stykke.


Jeg får komme meg av sted å logge noen cacher selv isteden, mens jeg fortsetter å gruble :)

Tusen takk til alle som legger ut cacher jeg kan prøve å finne!



GOD JUL! :)



9 kommentarer:

  1. Jeg fikk meg en skikkelig nedtur i vår med caching og har vel knapt logget en cache etterpå. Men turer i naturen har det blitt. Til og med til Blodfjell, apropos denne adventstiden. Får se om jeg fortsetter til neste år, men akkurat nå har jeg så mange andre planer om ting jeg skal gjøre, sette i gang og fullføre... så vi får se.

    Om du merker teksten din i bloggen og klikker på den T med et rødt lite kryss på høyre siden i verktøyraden når du skriver i bloggen, så fjerner du all kodingen som ligger skjult i teksten din. Da forsvinner både farge og tekststørrelser, så blir den som de du har fra tidligere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tipset. Det fikset alt sammen :) Problemet er at selv om jeg mener jeg skriver alt som jeg pleier så viser det seg at det plutselig er noe av teksten som har fått nye farge osv. Og siden jeg ikke fant ut av hvordan jeg skulle få fjernet den fargen så gjorde jeg om på alt. Men nå er den seg selv igjen :) Nå gjelder bare å huske på hvordan det skal fikses seinere også.

      Husker det ble noe tull ja og da er det fort å miste gleden over cachingen. Jeg er veldig opp og ned, men tenker som så at jeg i hvert fall ikke skal begynne med noe som "presser" meg til å finne en cache sånn eller slik for da tror jeg i hvert fall jeg går lei. Ellers så har jeg jo som regel turen i fokus og så blir det en bonus om jeg får logge en cache eller to i løpet av turen.

      Slett
  2. Legg ut cacher i det tempoet og mengden du ønsker. Det er ingen krav om utlegg, det er ingen krav om kreative utlegg, og det er ingen krav om utlegg i hverken bebodde eller øde områder. Jeg har ikke lagt ut en eneste cache på evigheter selv, faktisk var det siste utlegget mitt i april 2016. Etter det har jeg avholdt 4 eventer og skal holde ett til om halvannen uke.
    Men planer om utlegg, har jeg! Og det dukker stadig opp flere planer om utlegg også. Om de blir noe av, og i så fall når, nei det vet antagelig bare nissen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, vi legger ut når, hvor og hva alt etter som vi selv har lyst (så lenge reviewer godkjenner)

      Slett
    2. Eventer ser jeg derimot ingen grunn til at vi skal holde. I hvert fall ikke på lenge ennå. Først må jeg komme meg på et event. Har peilet ut et i januar som kan være aktuelt :)

      Slett
    3. 1. januar ved Trestikkehuken på Prestebakke? ;)

      Slett
    4. Det hadde vært morsomt :) Man skal aldri si aldri, men det var nok ikke den jeg tenkte på.

      Slett
  3. Vi kunne gjøre en avtale om at du la ut noen her i Hallingdal, så kunne jeg ta vare på dem for deg!
    Neste år ☺️

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det. En lapphund-cache ;)

      Slett