3. april 2016

Japanturen - NARA dag 2

NARA

Etter å ha gjort et klønete forsøk på å spise japansk frokost - med spisepinner, så var det på tide å være turister. Vi hadde ikke lagt så mye i planleggingen av denne Japan-ferien vår. Jeg hadde kun plukket ut byene vi skulle overnatte i og så satset jeg på å ta resten på sparket. Jeg hadde selvfølgelig sjekket litt på reiseguider og slikt og det virket som at det var templer og shriner som var det som gikk igjen overalt. Så også her i Nara. Men i tillegg skulle det være en hjortepark som var verdt et besøk. Irene hadde forøvrig vært der før. Jeg trodde egentlig at disse stedene lå et stykke unna hotellet, men etter gårsdagens kveldstur fant vi ut at det var bare å begynne å gå, så fikk vi se om vi måtte ty til kollektivtransport etter hvert.
Første stopp var stasjonen. Her var det en geocache og i dag så det ut til at drosjekøen ikke sto rett ved cachen. Litt knyting av skolisser så var min første geocache i Japan fisket fram og kunne logges :)

Vi gikk opp gågaten nok en gang, kom til et skilt som viste vei til et tempel. Ok det var ikke dit vi egentlig hadde tenkt oss, men vi kunne jo se hva det var for noe.

Vi tuslet bortover noen veldig smale gater i et boligstrøk

og plutselig sto vi foran inngangen til Gangoji Tempel

Av med skoene for å se hvordan det ser ut inni et tempel.
Taksteinene på den ene delen av taket var visst de orginale og dermed veldig gamle, ifra 700-tallet.

Flere bilder fra uteområdet rundt tempelet.

Etter tempelbesøket tuslet vi litt rundt i smågater og gikk så til hjorteparken.

Det var mange av dem og de var ganske så tamme og de visste hva de ville.

Det var flere steder å få kjøpt mat vi kunne fôre de med, men det overlot vi til andre.

Det var fortsatt for tidlig til den store kirsebærtre-blomstringen, men noen magnoliaer og kirsebærtre sto i blomst.

Vi ruslet videre til neste attraksjon.Todaiji Tempel
Vi var ikke aleine her heller.

1. port

2. port

selve tempelet
Det var gedigent alt sammen!
Med en kjempebudda inni selve tempelet.

Husker ikke hvorfor jeg ikke har bilde av Buddaen forifra, men det var skrekkelig mye folk der, så det var kanskje derfor.

Dette var kjempegedigent alt sammen. Et stort området område med tempelet i sentrum. Gedigne utskjærte figurer i tre og den megastore bronse (eller hva det var) buddaen.

Vi gikk videre for å spise.
Denne firbeinte vennen  var ikke i tvil om hva vi burde ha på menyen. Det er nemlig en boks med hjortemat til salgs mellom ungene ;) Det var her jeg oppdaget at det å spise pasta med spisepinner er umulig uten å jukse.

Så videre til neste tempel. Har eg nevnt at det er mange av dem i Japan?

Man skyller hender og munn før man går for å fremføre sine bønner.

Nå begynte det å verke i føttene og det fristet med en pause på hotellrommet igjen.
Gikk forbi en shrine
og en fontene.

Etter en hvil så var vi klare for en ny liten tur. Nå var målet for turen en park som skulle være fin. Det var fortsatt snakk om det samme område som vi hadde vært i tidligere på dagen. Altså nok en gang oppover gågata, forbi pagoden og så bortover til venstre et eller annet sted. Men først ville jeg se litt etter en cache eller to som skulle ligge i området. Det ga jeg fort opp. Jeg trives dårlig med å leite etter cacher midt i glaninga til folk. Og her var det jo folk over alt. Men siden det lå en shrine her og noen av kirsebærtrærne blomstret så gikk vi bortom den isteden.

Vi gikk forbi her tidligere på dagen også.

Bønner skrevet på papirlapper henges opp her.

Det begynner å mørkne tidlig i Japan, så vi droppet planen om denne parkturen og gikk nedover mot hotellet igjen.