4. april 2016

Japanturen - KYOTO dag 5

Dag 5

Denne dagen valgte vi å reise litt ut av Kyoto sentrum. Vi måtte med andre ord sette oss på T-bane og tog for å komme oss dit vi skulle. Vi tok det litt med ro på morgenen, droppet frokost og kjøpte med oss et lunsjbrett og noen bakevarer på T-banestasjonen isteden. Som ble fortært mens vi ventet. Det er mye rare, men gode bakevarer som kan kjøpes :) Den morsomme er at det går faktisk an å få kjøpt et slags pølse i brød-rundstykke, som ser akkurat ut som pølse i brød.

1. post på programmet var Fushimi Inari Shrine litt sør for Kyoto.

Et av bildene som går igjen på Japan-turist-guider er slik som dette. Så vi måtte finne ut hva dette var. Den var ikke vanskelig å finne.
Det første som møtte oss da vi kom ut av stasjonen var dette. Eller nest først da. Det var en statue eller noe slikt helt inntil veien ved stasjonen.  Og vi var ikke aleine her heller.
Første del av veien var kantet med slike bannere.

Dette var hovedshrine og det satt en munk eller hva det heter og messet der da vi var der.

Men det som gjør dette stedet så spesielt er den lange rekken av tori.

De er satt opp tett i tett som lange ganger som slynger seg oppover til toppen av åsen. Og i flere sløyfer. Vi gikk ikke alle. Vi tok av et sted der det sto et skilt og vi måtte selvfølgelig undersøke hva det ledet til.
Så vi endte opp i en bambus-og sedertreskog med tydelig sti (neida, junior var ikke så sur som det kan se ut som på bildene, han bare syns det å bli tatt bilde av var noe herk og dessuten at jeg tok altfor mange bilder!)
som viste seg å føre til toppen av åsen, den også.
Underveis så gikk vi forbi flere slike steder

Jeg må finne ut av hva disse røde forklærne betyr.
Denne bambusskogen var fasinerende. Det kunne virke som at bambusen dominerte totalt for det så ikke ut som det vokste noe annet her.

Vi passerte som nevnt flere små og store shrines på vei til toppen av Inari. Det meste av stien var steinlagt, så selv om vi så veldig få andre på denne stien så var den nok ikke så lite brukt som det kunne virke som. Den siste biten var bratt og det merktes godt i låra mine.
På toppen var det en større shrine.
Så fulgte vi stien gjennom torier ned igjen.
Det er ikke bare i Norge skogen er i veien for utsikten, men her var det i hvert fall et utsiktspunkt og en souvernirkiosk / spisested.

Nærmere byen gikk vi forbi disse

Jeg må si at jeg er veldig glad for at vi tok turen hit. Dette syns jeg var et fasinerende sted.

Så var det på tide å sette seg på toget igjen. Nå skulle vi vest for Kyoto til Arashiyama og bambusskogen der. Nå hadde vi jo allerede sett en del bambus, men vi ville se hva dette var for noe likevel.
 Dette er også et bilde som går igjen på turist-guider for Kyoto. Stilig, rett og slett :)
Greit å se noe annet enn templer og shrines for engangs skyld ;)

Jeg syns dette var fasinerende. Det å se en hel skog full av brøytestikker i stor skala, høre raslingen av løvet.

Det var rickshawer her også.

Det var mye annet vi burde og kunne ha sett på i dette området, men beina verket og senga på hotellet fristet litt for mye. Så vi nøyde oss med å bare gå en runde i gatene før vi satte kursen mot toget igjen.
De har påskeliljer i Japan også.