17. september 2014

Romeriksåsen

WP_20140916_004

Jeg har hatt langfrihelgen min, noe som betyr hele 6 dager på rad med fri Smilefjes Med det fine været som var meldt så var jeg inne på tanken om å ta turen til Åndalsnes for å gå Romsdalseggen, men slo det i fra meg. Det er alltid noe som fornuftig som burde vært gjort…. Men i går bestemte jeg meg for å gå en tur, en av de lengre turene. Og da kikker man litt på geocache-kartet og velger seg ut et turmål der.  Jeg bestemte meg for at Romeriksåsen skulle være målet. Det er ikke mange cachene som ligger der, i hvert fall ikke på Nannestadisda, bare 4 stk tror jeg og de ligger litt spredt. Planen var å kjøre bil så nær det lot seg gjøre på skogsbilveiene og så gå derfra. Nå er ikke jeg kjent i den delen av bygda og ikke har jeg gode kart heller og selvfølgelig streiket internettet da jeg skulle begynne å planlegge. Så jeg endte med å velge enn annen variant, nemlig å gjøre som jeg gjorde på min 1. tur på Romeriksåsen, jeg kjørte til Brovoll og parkerte der.

Neida, vi skulle ikke til jaktslottet på Råsjøen, vi skulle bare til Råbjørn.

WP_20140916_003

Vi fulgte den blåmerka stien til Snellingen, og denne gangen fulgte jeg altså stien som viste seg å være en god traktorvei helt fram.

Råsjøen 006

Så gikk vi stien videre til Råbjørnhytta. Ikke stien til Råbjørn vest som vi gikk forrige gang, men den som gikk til den andre enden av vannet. På min forrige tur her i området ble jeg jo egentlig skuffet over denne Romeriksåsen som skal være så fint turområde. Det var liksom bare myr og gjørme hele turen. Ja ikke bare det da, men det var i hvert fall noe jeg gikk og irriterte meg over mye av turen. Jeg vet ikke om det var fordi jeg nå var forberedt på at det skulle være mye myr, for nå la jeg nesten ikke merke til myrområder i det hele tatt. Eller så var det rett og slett mye mindre myr der jeg gikk nå. Jeg tror det er det som er tilfellet. Vi fulgte en veldig god sti, som var godt merket og god å gå.

Råsjøen 035

Det var et lettkupert terreng og skogen var ganske glissen.

Råsjøen 022

Jeg visste at jeg egentlig burde gå i støvler eller i hvert fall fjellstøvler, men valgte de lette joggeskoene og med det inneforstått med at jeg kom til å gå våt på beina mesteparten av turen. Men i dette været så var ikke det noe problem, for joda det var myrlendt og gjørmete innimellom og beina var våte stort sett hele turen, men som sagt, it’no problem Smilefjes

Råsjøen 038

Barfi er så rolig og holder seg rundt meg, så hun kunne gjerne ha gått løs, men i Nannestad går dyra fortsatt på skauen og bandtvang er det fortsatt (vet ikke hvordan det er i Lunner, men dyra går på skauen fortsatt der og)

Råsjøen 032

så Barfi gikk i band hele turen, kun sluppet løs noen ganger til ære for fotografen. Sele på Barfi og flexiline festet til et belte rundt magen fungerer veldig fint syns jeg.

Råsjøen 066

Målet med turen var Råbjørn og cachen som lå der.

Råsjøen 046

Jeg har aldri vært i dette området før, jammen var det fint her.

Råsjøen 043

Fikk jo nesten lyst til å melde meg inn i den Norske turistforening igjen bare for å kunne overnatte her.

Råsjøen 045

Barfi hadde ikke “tid” til å gå ned til vannet for å drikke, det ligger nemlig mat på bordet… Etter at cachen var funnet og logget så tok vi oss en liten matpause her. Men vi kunne ikke bli så altfor lenge. Vi kom nemlig seint avsted og vi burde være tilbake til bilen igjen før det ble mørkt…Vi hadde gått 10 km og brukt 2 timer og 40 min på turen til Råbjørnhytta. Og på tilbakeveien så var planen  å gå en liten omvei for å finne en cache til. Så det var bare å begynne å gå igjen. Barfi fortso tydeligvis at vi nå var på vei hjem, for nå satte hun opp farta. Ja bortsett fra når jeg skulle ta bilder da.

Råsjøen 056

Fagertjern var neste mål.

Råsjøen 059

Her er det en fin gapahuk, men inntrykket ble litt ødelagt av all søpla som lå i og rundt.

Råsjøen 060

Også her ble cachen enkelt funnet og logget og så var det å fortsette langs vannet og tilbake til den blåmerka stien. Det er mange idylliske vann i dette området.

Råsjøen 015

WP_20140916_013

WP_20140916_015

Råsjøen 033

Og høstfargene var på plass, i hvert fall på de tørreste stedene.

WP_20140916_008

og de begynner å komme andre steder.

Råsjøen 058

Denne gangen hadde jeg med meg mobilen og nå med Endomondo-app’n på plass, som virker til og med. Turen ble 21 km lang og vi rakk tilbake til bilen før mørket senket seg, med god klaring Smilefjes Men 2-cache-funn på 6 timer? Ikke rart vi ikke har så mange funn Smilefjes som blunker Men det er jo nettopp slike cacher som jeg liker, det at en cache får gitt meg et spark i baken for å få meg ut på tur Smilefjes Men det burde vært enda flere cacher i dette området. Hadde det ikke vært for geocaching så hadde jeg fortsatt ikke gått på Romeriksåsen…

Det er en del kjentmannsmerker i dette området. Gikk forbi en på denne turen og ser på hjemmesiden at det var flere like ved. Nå har jeg bestilt bøker som hører sammen med disse. Tror det står en del interressant historie der. Det skader jo ikke å vite noe om disse stedene og kanskje vi begynner å gå på jakt etter kjentmannsposter Smilefjes som blunker

Vi hadde en flott tur som gjerne kan gjentas.

1. Er mektig imponert over deg Tove. Du er kjempesprek og veldig flink. Morsomt å lese bloggen og fint å se på de fine bildene du legger ut. Frister å være med deg en gang, men det hadde nok gått for treigt for deg. Hilsen kollega Lise.

2. Si ikke det Lise. Problemet er nok heller at du er så sta at du ikke stopper i tide ;) Men kanskje vi skulle gjøre alvor av det en dag? Kanskje få med noen av de andre "spreke" på jobben også, Heidi, Randi, Kari :) Kan bli en fin og morsom tur det. Vet du om et fint turforslag?
    Tove

1. Er med på idèen din jeg. Skal vi få med flest mulig må det nok bli i nærområdet. Jeg har ingen forslag,- dessverre. Tror nok du er mest kjent og vet hvor det er mulig å gå,- også for ei krøkke. Hadde vært kjempekoselig.

3. Ser ut som en helt fantastisk tur, og når du kaller meg spreking så er jaggu du superspreking! Så langt som du har gått her har jeg aldri gått på én dag, og jeg tror ikke jeg hadde klart den lengden på én dag heller! Flinka! :D

1. Joda, det hadde du greid så fint så. Det var et lett terreng å gå i, ikke mye opp og ned. Ble ikke sliten, men beina begynte å bli vonde på slutten, går jo aldri mer enn 2-4 km jeg. Du hadde sikkert hatt med deg lommelykt også, sånn i tilfelle det skulle bli mørkt. Og det er cacher som lokker her.... og mulighet til å overnatte underveis. Dere bør absolutt vurdere en tur :)