7. januar 2014

Geocacheåret 2013

Nyttårskifte er tiden for oppsummering. Nok en gang er jeg inspirert av Kjerstis blogg til å sette opp en slags oppsummering av vårt geocacheår. Det er bare å slå fast at innsatsen vår ikke var spesielt stor i 2013, kun 61 cacher ble logget. Det er ikke ofte vi drar av gårde på cache-tur, der vi har lagt opp en tur-plan og lastet inn cacher vi skal leite etter. Som regel så logger vi etter ”kanskje det er en cache her vi er nå?”-metoden og sjekker med app’n vi har på mobilen når vi er på reise/tur. Og så har jeg logget en del når jeg har vært på besøk hos pappa + en runde rundt det ene ag-stevnet jeg var på. Så jeg har svært få cacher å velge i når jeg skal sette opp en liste og det er egentlig ikke så mange av våre funn som har utmerket seg. Jeg har bestemt meg for å kopiere opplegget fra oppsummeringen jeg gjorde i fjor og i tillegg legge inn enda to kategori, nemlig kirker, for det er jo nesten ikke en kirke som ikke har en cache og beste mystery. Lat som jeg er så kopierer jeg rett og slett beskrivelsen av kategorinene fra fjorårets-blogg. Siden jeg/vi har logget så få cacher i år så har jeg rett og slett ikke funnet noen som jeg syns fortjener å bli nevnt i kategori 3 og 5.

NB! det er et spoilerbilde i kategori 1.

V__A9EB

1. Beste installasjon. Hvordan “boksen” er utformet / gjemt.  De aller fleste av cachene vi har logget er av typen plastbokser, gjerne tuppervare av ulike størrelser, plastrør som ser ut som reagensrør eller bittesmå metallhylser som er magnetiske eller ulike små esker/dingser som har fått på seg en magnet og ofte festet til skilt, rekkverk og den slags. Vi har stort sett bare logget ”vanlige” bokser dette året. Tror vi bare har funnet 3-4 litt mer forseggjorte cacher. Vinneren i kategori 2 er egentlig vinneren her også. Men en annen som gledet oss med å være ganske så forseggjort er en cache i området rundt Koboltgruvene/Blaafarveverket. Det er morsomt når cacheeier legger ned litt ekstra/mye arbeid i utformingen av selve boksen.

V__F063

2. Beste cache i Nannestad. Nå har vi stort sett logget alle cacher som ligger i Nannestad, så gleden var stor da jeg oppdaget at det var lagt ut noen nye. GC4JH14 Nattugle vinner helt klart dette året. Selve plassen er ikke så mye å skryte av, den ligger midt inne i granskauen. Men installasjonen og opplevelsen da jeg fant den og når den i tillegg ligger i passende gå-tur-avstand hjemmefra gjør denne til en vinner. Dessverre har cacheeier skrevet utrykkelig at det ikke skal legges ut foto av denne. Siden dette er en natt-cache så sier det seg selv at lommelykt-lys og refleks er en del av opplevelsen. Denne cachen er egentlig også en vinner i kategori 1.

3. Beste “offentlige cache” Allerede da jeg prøvde å lese meg opp på hva geocaching var for noe rart så ble jeg skeptisk til dette med å måtte skjule denne jakten sånn at mugglere ikke skulle forstå hva vi holdt på med. Og planen var at vi skulle gå for å finne de cachene som lå “langt til skogs”. Det har ikke slått til. De aller fleste av cachene vi har logget har ligget på offentlige plasser der det kan være mye folk. En del cacher har vi gitt opp fordi vi syns det har vært ubehagelig å gå der å snoke fram og tilbake for å finne cachen. Ingen vinner i år.

4. Beste drive-in-cache. Det har som sagt ikke blitt mange lange slitsomme turer for å finne cacher, men mange kjøre-bil-nesten-helt-fram-til-cachen. Her må det helt klart bli GCQ7GK Blåhøe Et sted vi oppdaget da vi leitet etter aktuelle cacher i området da vi var på ferie i Vågå. Et fantastisk utsiktspunkt man kan kjøre bil helt fram til, riktignok en bomvei, men vi kom oss altså på fjelltur uten å bli slitne i beina. ”Dessverre” var det en veldig varm sommerdag og dermed ganske disig, så vi så egentlig ikke så veldig mye av den flotte utsikten.

ferie-olden 015 ferie-olden 028

5. Beste veiviser. Cacher ligger ofte på steder med en historie bak og får cachejegeren til å oppsøke steder h*n ikke ville funnet på å besøke ellers. Ingen vinner i år

6. Beste og flotteste cache. For meg så må det bli en cache som får meg ut på en fin tur, har en morsom/spennende installasjon og ligger på et flott sted. Den cachen har vi fortsatt ikke funnet ennå. MEN jeg/vi har logget cacher som har fått meg/oss ut på fine turer. Den beste turen i år er jo selvfølgelig Romsdalseggen som har denne cachen underveis GCXVDC Big View, men siden jeg logget denne allerede i fjor så får jeg velge en annen tur. Og da må det bli GC3XJG6 Mistberget fordi cachen var et puff til at vi endelig fikk tatt turen hit til en av Romerikes høyeste topper, det var et fantastisk vær akkurat denne dagen, utsikten fra utkikkstårnet er flott, plasseringen av loggen var veldig smart, selv om den ikke stemmer i forhold til beskrivelsen. Vi gikk den enkle og “kjedelige” veien opp til toppen (det er to veier dit), men turen var fin den og vi fikk dermed med oss en annen cache og et fint sted der den lå.

WP_000770

Mistberget 028 WP_000771

7. Beste kjerke-cache. Det virker som om nesten alle kjerker har en cache på sitt område. Cacher som får oss til å stoppe ved en ekstra fin kjerke eller har en smart / lur plassering fortjener en plass her. GCWK72 Gudbrandsdalsdomen fortjener helt klart denne plassen i år. Dette er ei kjerke vi har kjørt forbi mange ganger og sett at den er litt spesiell, men vi har aldri stoppet for å se nærmere på den. Cachen var det som måtte til for å få meg til å ta denne kjerka i nærmere øyesyn. Wow! Den var flott! Og veldig annerledes enn andre kjerker jeg har sett. Denne vil jeg tilbake til for å se innenfra også. Selve boksen og plasseringen var helt ordinær og enkelt funnet.

frya-treff-13 017

8. Beste mystery / challenge. Noen cacher har en oppgave / gåte eller flere cacher som må finnes/løses før man har mulighet til å finne cachen. Dette syns jeg er ganske morsomme cacher, men også utrolig irriterende når oppgaven er av en sånn art at jeg ikke har peiling på hvordan den skal løses. Noen har jeg greid å løse selv, mange har jeg fått hjelp av andre til å få løst. Det er f.eks veldig greit å ha en kollega som er opptatt av Disney-verdenen. Og Team Pilaris får stadig bønn om hjelp. Det som er litt synd er at av de som jeg har greid å logge så har ofte selve boksen /plasseringen av boksen vært veldig kjedelig. GC11ZGV SMS ? ? ? er helt klart en vinner her.Forøvrig en oppgave jeg greide å løse selv, men jeg allierte meg med Team Pilaris i tillegg. Oppgaven og cachen ga meg samtidig litt historie-undervisning og den er plassert på et flott utsiktspunkt.

WP_000834[4]

5 kommentarer:

  1. og jeg tror jeg har løst 2 mysterier på cacher som ligger like ved hjemstedet mitt. + at jeg har en løsning på mysterie på vei til jobb. Jeg må ut på tur snart...
    Tove

    SvarSlett
  2. Dette var moro å lese! Selv om man ikke tar mange cacher i løpet av et år, så er det alltid noen som utmerker seg på en eller annen måte.
    Jeg har selv tatt en nattcache en gang (i Sverige), og det er en av mine absolutte favoritter. Den var med på cachekalenderen min i 2012, men jeg husker ikke hvilken plass den endte opp på. Muligens nummer 2.
    Blåhøe var jeg jo sånn litt i nærheten av i sommer da jeg var i Skjåk, må passe på å ta turen opp dit neste gang jeg er på de trakter.
    Mysteryer er ikke min sterke side, men det var faktisk veldig artig å knote med den signal-saken. Og ekstra moro da det tikket inn en sms om at du fant den! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Mysteriene er morsomme når de er litt vanskelige, men ikke vanskeligere enn at jeg greier å løse dem. Og det betyr at de må være veldig lette....
      Nattcachen var artig helt klart. Husker du hadde med den, i hvert fall når du nevner den nå.

      Slett
  3. Artig oppsummering! Eg har jo akkurat starta opp med dette her, og syns det er kjempegøy :) Det ligg ein multi-nattcache i nærleiken av der eg bur, så dei skal eg ta ganske snart. Der er det refleksar involvert for å finne fram til boksen, og det syns eg verka litt kjekt! :D Gjekk forbi området i førre veke, men då hadde eg ikkje tid til å leite og styre, så eg har den til gode :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tipper på at den mulicachen du nevner er morsom. Uansett om cachen er av den "kjedelig" typen eller noe spesiell så er det alltid morsomt å finne den når man først er på jakt. Mitt problem er å komme seg ut døra uten at det er snakk om ag-stevne.
      Tove

      Slett