22. september 2011

Det pleier å or’ne sæ :-)

Et innlegg uten hund! Mest beregnet på famile og venner som ikke er så opptatt av bikkjer.

Irene kom seg vel fram til Sapporo og rakk innrulleringen Smilefjes  I følge rapportene så har hun det bare bra. De er tydeligvis stadig på farten og har fått sett på en del ting i området og har prøvd en del japanske ting.  Bl.a  å stikke beina ned i en ”onsen”. Tipper på at det har noe med varme kilder å gjøre. Og så har de vært et sted der vannet i bekken skulle smake veldig godt og de ble oppfordret til å ta med seg tomflaske for å fylle opp. Irene syns visst det smakte som vanlig vann. De har besøkt en ungdomskoleklasse der de fikk prøve seg på kalligrafi og origami. Vært ved en vulkan, hoppbakke og utsiktstårn. Men pga tåke så så de vel helst lite.  Hver uke skal de holde en 3 min lang ”tale” på japansk. Denne uka skulle Irene fortelle om agility. Kort sagt, hun trives og har det bra og forhåpentligvis lærer hun japansk også Smilefjes  Jeg så på FB at hun antydet at hun kanskje burde fokusere litt mer på studiene....??  Sapporo ligger i utkanten eller langt unna alle tyfonene som herjer på de kanter, så det er ikke noe problem med det heller.

Utrolig nok så har vi fått treska alt sammen i år også. Så fort det var oppholdsvær og treskeren var ledig så var det utpå for å treske. Det fikk ikke hjelpe hvordan det var med kvalitet og vann% Nå har vi fått de første oppgjøra og de viser vann% mellom 18 og 24 % Det blir en del tørkeutgifter i år ja… Og skadetrekk er det også, men det er ihvert fall ikke avvist pga sopp enda Smilefjes  Men alt vi har lært om jordstruktur og denslags, ja det må vi bare leke at vi aldri har hørt om… Får være glad til at treskeren ikke satte seg fast. Ikke så mye om å gjøre enkelte steder.

høst 007

 

høst 008høst 015

Neida, vi har ikke pløyd her.

høst 025

 

høst 036

Akkurat nå er jeg veldig glad for at vi ikke har griser. Å få inn tørr halm til talla er så og si umulig i høst. Nestennaboen vår derimot, har bruk for traktoregg, da behøver ikke halmen å være tørr. Det med pakking av jorda har vi som sagt glemt..

høst 026 

Her ligger gulvet (påstøypen) fra fødeavdelingen. Per Øyvind har hatt jobben med å pigge det opp. Kanskje blir det garasje der isteden når vi får jevna ut de siste ujevnhetene og tetta noen hull og satt inn noen dører ?

høst 032

Når jeg ikke har griser i grisehuset, så må jeg ha dem ute Smilefjes Kjøpte meg en ny gris på plantasjen i høst.

Så det ordna seg med treskinga og med reisen til Irene. Men så spørs det da – hva med meg etter nyttår? Vi har nettopp fått beskjed om at vi 99 % sikkert får oppsigelse i løpet av september og dermed så står vi uten jobb fra nyttår av alle vi på GAM Trist fjes. Sånn er det her på Gardermoen. Firmaene må forhandle om nye kontrakter hvert 5. år og Global Blue fikk ikke forlenget sin avtale. Muligens får vi forsette i tilsvarende jobb med en ny arbeidsgiver. Men for øyeblikket er alt usikkert. Og jeg som trodde jeg hadde full kontroll på når jeg skal jobbe og hvilke helger jeg har fri osv. Nå har jeg ikke peiling på noen ting og kan ikke planlegge/bestille noe som helst. Det er mye dilldall ved jobben min jeg ikke kommer til å savne,

global blue 004

men kollegene og arbeidforholda våre – de/det kommer jeg til å savne veldig! Men jeg tenker selvfølgelig positivt og ser på dette som en mulighet til å finne på noe nytt Smilefjes som blunker  Ja, for det er jo såååå lett å finne seg en ny jobb som passer og frister. Jeg har forresten ikke søkt på jobber på nesten 30 år. Alle jobbene jeg har hatt har jeg fått tilbud om. CV - eeeh hva skal det stå i den? Men neida vi graver oss selvfølgelig ikke ned her på GAM. De neste 3 mnd skal vi nyte det og være på jobb akkurat her og ikke minst så skal vi bruke tiden til å planlegge det perfekte ”gravøl” For det skal vi i hvert fall ha!!! Og så or’nær det sæ nok for alle oss. Vi som er i vår beste alder. Vi blir selvfølgelig headhunta hele gjengen Smilefjes Ellers så skal være bra å være ”nav-ansatt” også har jeg hørt...

013

Brillene mine ligger veldig godt i etuiet sitt… Jeg får meg liksom ikke til å bruke dem. I hvert fall ikke på jobben. Bruker dem litt når jeg leser her hjemme, men det fungerer jo like godt å holde boka litt på avstand Smilefjes som blunker men å klippe klørne på bikkjene, da MÅ jeg ha på briller. Men da bruker jeg PE sine.

høst 023

Jeg er ikke så sikker på om denne frøkna har noe å gjøre på utstilling jeg… men hun er nå påmeldt :-/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar