31. august 2011

Sapporo, Tokai University, Sapporo Campus

Det er ikke fritt for at jeg har vært litt frustrert og bekymret de siste månedene.
Irene har, som jeg kanskje har nevnt, studert japansk og japansk kultur/historie det siste året på Blindern. Ikke visste jeg at det også krevdes at de skulle studere et semester i Japan, da hun søkte på dette studiet. Men det hørtes jo litt spennende og ikke minst logisk ut også da. Dette skulle foregå høsten 2011.



Så i våres begynte vi å mase: ”Har du søkt, har du ordnet med ditt og med datt??” Ok, skolen skulle søke for dem, men først måtte de gjøre unna noen prøver. De norske elevene skulle fordeles på 2 skoler. Og  de beste elevene fikk velge først. Irene skulle sammen med ca 15 andre gå i Sapporo. Men med det andre da?? Nei, de ventet på div papirer før de kunne gjøre noe med det. Men flybilletter ble de oppfordret til å bestille tidlig, da var det mulig å få ”billige” billetter. Men NÅR skulle de være der? Det er jo greit å vite når skolen begynner før man bestiller billetter. Jeg var som sagt frustrert, det tok tid før vi fikk informasjon syns jeg. Men så kom nå endelig dato for dagen de skulle registrere seg på skolen i Japan. 31. august.

Så var det å begynne å bestille reise. Irene og ei jente til blei enige om å reise sammen. Mange av de andre skulle reise en stund før for å feriere litt i Japan før skolen begynner. Det er ikke noe fly som går direkte fra Gardermoen til Japan. Men det er flere ruter som fører fram, med div mellomlandinger. København, Frankfurt, Moskva osv. Jeg syns jo SAS og København høres trygt og godt ut, men hvem hører vel på meg?  Lufthansa er jo heller ikke så dumt.. Først var det litt fram og tilbake med om de skulle beregne god tid i Frankfurt. Holdt det med litt mindre enn 2 timer der? Eller burde de ta et fly tidligere slik at de var sikre på å rekke å skifte fly og sjekke inn? Er det langt å gå der? Hva om flyet fra Gardermoen var forsinket? Så fant de ut at de skulle bruke et booking selskap, så da var plutselig ikke det noe tema lenger. Uansett hva de valgte så kom de fram til Sapporo på samme tid. Det var bare spørsmål om hvilket selskap de skulle fly med, hvor de skulle mellomlande og hvor lenge de skulle mellomlande? De valgte et fly som kom fram samme dag som de skulle innregistreres. Så da dukket  spørsmålet: NÅR foregikk denne innregistreringen? Ok mellom kl 10 og 16. Og flyreisen de skulle ta landet i Sapporo kl 13.50 om alt gikk etter planen. Hvor langt var det fra flyplassen til skolen? Eeeh det tok hele 1 ½ time i følge læreren. Kan dere være så snill å reise en dag tidligere? Tenk om dere ikke rekker fram og ikke får gå på skolen pga det???Men nei, de skulle ikke kaste bort tid og penger på en hotellovernatting nei. Så flybilletter blei bestilt. Med Lufthansa til  Frankfurt, ok det bør gå greit. Så med Air China til Beijing og så til Sapporo. Har jeg nevnt det? At jeg har vært bekymret??? Flyruten ser helt grei ut, men tenk om et av flyene er forsinket?  Det skjer jo stadig vekk, det vet jeg som jobber på Gardermoen :-S Og så mellomlanding i Kina! Hjelp! Hva om de trenger hjelp der?? Og så: OI trenger de visum i Kina?? Inn å søke på nettet. Ja skal du til Kina så kreves det visum, men ikke til en mellomlanding på så og så mange timer. Jeg bort til SAS-info’n for å dobbeltsjekke. Joda, det burde gå bra uten visum. Bare hold deg på flyplassen og ikke finn på noe dumt. Jaja.  Da var det bare å krysse fingre for at ALLE fly kommer til å gå etter planen og at de ikke roter seg bort på veien fra flyplassen til skolen. Det er liksom litt andre forhold i Japan enn i Maura.... Sukk jeg som ikke liker å bevege meg utenfor Skandinavias grenser var fortsatt bekymret ja... Og Irene er ikke reisevant i det hele tatt. Har kun flydd til Sogndal 2-3 ganger sammen med bestemor. 



Det blir lenge til neste gang vi sees.


OK så var den biten i orden. Men resten da? Noe mer som skal ordnes? Hvordan er det der de skal bo? Skal de ha med seg dyne og pute? Forsikringen var i boks etter hvert. Studielån ble det søkt om etter hvert. Ja det var hele tiden noen bekreftelser og papirer som Irene ventet på. Når skulle hun søke om visum? Hallo, du MÅ jo ha det i orden! Jeg blei litt beroliget da jeg fant ut at det sto at det vanligvis bare tok 3 dager. Men det drøyde og det drøyde før de rette dokumentene kom. Og hva med litt informasjon om skolen og ikke minst der de skulle bo? Endelig, 13 august kom det melding om at de kunne komme på universitetet for å hente det de trengte til visumet. Hele 3 uker før de skulle dra ;-) Så var det i orden. Men hva med disse sengeklea???? Hvorfor så opptatt av dette? De tar stoooor plass. Og stakkaren må jo få sove når hun kommer fram. Kan ikke gå ut å kjøpe dyne som det første hun gjør der borte. Og det var ikke aktuelt med noe form for overvekt eller ekstra bagasje bortover. Her skulle alt være i orden sånn at de i hvert fall ikke fikk problemer pga det. Jeg stolte fortsatt ikke helt på disse kineserne....

Sammen med bekreftelsen til visumet så fikk de endelig litt informasjon om skolen og krav om å betale inn skolepenger....Hurra! De trengte ikke å ha med seg sengetøy. Nå begynte jeg endelig å roe meg – vel jeg var fortsatt bekymret for den stramme reiseplanen, men selvfølgelig klaffer alt når Irene skal på tur! :-)


Så var det å begynne å tenke på pakkingen. Hmmm har de samme elektriske system der borte. Virker telefonen der borte. Hva med bankkortene??? Hvor mye bagasje kan de ta med seg? Sjekke begge selskaper. Ut å kjøpe ny koffert, adapter som kan brukes, valuta. Sapporo har vinter som Norge og det er ikke uvanlig med – 20 grader der. Men NÅR begynner vinteren der? Det har jeg fortsatt ikke funnet ut. Vi har tenkt som så at hun får kjøpe det hun trenger når hun kommer bort. Men asiater er små... Og jeg har hatt kunder som sier at de må kjøpe klær når de er hjemme i Norge fordi de finner ikke den rette størrelsen der borte. Så klær blei prioritert. Også vinterjakke og vintersko. Det tar plass og er tungt..Irene prøvepakket og hadde hele 5 kg å gå på. Og enda så hadde hun ikke lagt noe i handbagasjen. Jøss dette kommer jo til å gå bra! Jeg begynte å glede meg på Irenes vegne. Hmmm den kofferten blei visst fort nok full likevel da hun pakket kvelden før hun skulle dra. Vi veide og flyttet klær . Puttet noen tilbake i skapet. Hmm skulle gjerne hatt med ei skolebok til, men nei den fikk bli igjen hjemme. 

Tirsdagsmorgen møtte vi opp, foreldre og to jenter som var klare for avreise. Vet ikke hvem av oss, gamlingene eller jentene som var mest spente? Avreise fra Gardermoen kl 10.25 og ikke framme i Sapporo før kl 6.50 norsk tid 13.50 japansk tid neste dag. Og så komme seg til skolen ved hjelp av tog/buss. En laaaaaag reise med andre ord. Irene fikk formaninger om å sende meg en SMS så fort hun hadde registrert seg på skolen. Men hjelp, hva oppdager jeg. Norske telefoner og i hvert fall ikke dem med kontantkort virker i Japan! Og jeg hadde ikke så stor tro på at Irene var den som fikk lap-top’n til virke så fort hun kom seg på rommet sitt. Jaja, bare å slå seg til ro med at selvfølgelig har alt gått bra og de er framme på rett plass til rett tid.
 Lettelsen var stor da jeg får melding om at alt har gått bra :-) Men det er varmt! Ser det meldes om 28 varme grader i Sapporo i morgen. Det er kanskje på tide å innse at jenta vår er voksen? På Blindern ble de fortalt at bare de kom seg bort dit så kommer de til å bli tatt godt hand om. Så nå er det bare å ønske Irene lykke til. Håper du får 4 lærerike måneder med masse opplevelser og moro!
 Og så kan jeg begynne å bekymre meg om viktige ting, slik som: Hvem skal lufte bikkjene?  henge opp klesvasken? osv ;-)

6 kommentarer:

  1. Hardt når ungene skal ut i verden :-)
    Men,de klarer seg som regel greit på egenhånd når de først reiser.. Er nok værst for oss her hjemme...
    Men håper hun får en flott tur og mange opplevelser. Og ja, nå må du gjøre alt hjemme selv :-) :-) Men det blir jo litt mindre av det meste også da. klesvask, oppvask osv.osv...

    SvarSlett
  2. Du Tove, du Tove - du vet å avslutte an lang avhandling med noe så trivielt som den siste setningen din. Da måtte jeg le..:-)

    Irene kommer til å få noen supre måneder der borte i gokk, og tenk på alt ho får oppleve, da!! Og det lille jeg har snakket med Irene - jeg vet at ho vil gjøre det bra uansett, det er i alle fall mitt inntrykk så langt!

    Du har gjort en god jobb, og har fått en flott datter!! Vær stolt!

    Men hvem skal lufte bikkjene?? :-)

    SvarSlett
  3. Ja tenk på det, Irene skal bare ha det moro i 4 mnd mens jeg må ta meg av ALT her hjemme! Stakkars meg!!

    Det var dette med om hun rakk å komme fram skolen innen fristen som var min store bekymring. Nå tar jeg det heeeeelt med ro :-)Og er litt misunnelig på alt hun får oppleve.

    Irene kommer nok til å bli skikkelig god på riskoking. I tillegg til sengetøy så står det nemlig nevnt at det det er riskoker der ;-)Og så er det skikkelig strenge regler. IKKE NOE besøk på rommet! Være inne til kl 23 ALLE dager! Her skal det nok ikke være rom for noen form for utskeielser ;-)

    SvarSlett
  4. Ikke rart du har vært nervøs. Helt til Japan, uff det er langt. Men du har da gjort alt hjemme før, Tove. Og i tillegg så blir det ikke så mye klesvask, oppvask og annet når Irene har reist. Nå blir det bare etter deg og PE. Ikke så mye.

    Tenk så glad du blir når hun kommer hjem igjen. :)))) Og alt hun har opplevd og vil fortelle. Det kommer til å bli som julekvelden. :))))

    SvarSlett
  5. Når de unge blir voksne og drar ut i verden, helt på egenhånd, er det ikke alltid like lett å gi slipp.

    Du var god som lot henne dra Tove:o)
    Det er som Nina skriver, julestemning når hun en vakker dag igjen står i døra der hjemme:o)))

    SvarSlett
  6. Spennende dager, slik skal det være for den som er ung ;)

    Plutselig står ho på trappa og smiler igjen, Tove. Lurer på hva slags gave ho har med til deg. Samler du fortsatt på griser?

    SvarSlett