21. juli 2011

Sommerferie del - 3

Kitzbühel
Så ankom vi Kitzbühel. Nok et sted der hotellene lå på rekke og rad og parkeringsplasser så ut til å være en mangelvare. Vi fikk plass på et koselig sted og fikk et ganske så spesielt rom. Fikk velge mellom dette og et “vanlig” lyst rom.
Sommerferie-11 324 Sommerferie-11 322
Vi gikk for det spesielle. Og så jeg som trodde dette var et vintersportssted og at det dermed var lite folk om sommeren. Helt feil! Selv om det virket stille på vårt hotell så var det rikelig med folk i gatene her også. Vi hadde hatt det sol og varmt på turen hit. Temperaturen så langt denne ferien lå på mellom 20 og 32 grader. Men nå snudde det og gikk over til litt regn og mye skyer. IKKE bra. Vi var jo her for å se på fjelltopper og de lå nå gjemt et sted inni skyene.
Det dårlige været var ikke blitt bedre på torsdag Trist fjes Men vi valgte likevel å gjøre det som vi hadde planlagt, nemlig å kjøre i Alpene. Først tok vi turen innom Zell am See, det er et navn vi har hørt. Er det mulig? Det var såååå mye folk og biler, det var køer alle steder. Og etter 2 runder så ga vi opp å  finne parkeringsplass og bestemte oss for at hit skulle vi aldri mer. Så satte vi kursen mot veistrekningen Grossglockner. Dette så ut til å ble en bortkastet dag Trist fjes Vi så ganske enkelt kun en hvit vegg!
Sommerferie-11 339
Det var satt opp bilder på rasteplassene med oversikt over hva de ulike fjelltoppene het, de som vi altså i utgangspunktet skulle ha panoramautsikt til…. Over rammen midt på bildet ser du hva vi faktisk så! men det skal de ha, veiene var fine og godt vedlikeholdt. Den var bratt og hadde mange svinger og skjæringene hadde store fine steinmurer. Akkurat det ikk vi med oss – og kun det. Ja og så skiltene i hver sving som sa hvor moh vi var. Vi var litt skuffet ja, men været fikk vi ikke gjort så mye med og det var denne dagen som var aktuell, dessuten så var ikke værutsiktene noe bedre de neste dagene heller. Da vi kom til toppen kjørte vi gjennom en kort tunell. OVERRASKELSE!! på andre siden så skinte faktisk sola!!! ikke knallvær, men ganske så bra. Snakk om forskjell!
Sommerferie-11 344
Her var det utgangspunkt for flere turer i fjella. Og så en veldig kort tur opp på en liten topp, 5-10 min tok det. Jeg måtte jo bare gå opp dit Smilefjes som blunker Og her fikk jeg nok et bevis på hvordan været skifter. For nå var jeg jo på skillet mellom disse to sidene av fjellet igjen og på den ene siden var det tjukk tåke og jeg måtte nok en gang ty til bildene som viste hva som skulle vært mulig å se.
Sommerferie-11 353
Sommerferie-11 359
Mens den andre veien så det slik ut Smilefjes
Sommerferie-11 362 Sommerferie-11 357
Og jammen var det litt relgiøst oppå her og. Det blåste noe voldsomt her oppe.  Varmegradene  var forsvunnet og fram til nå så hadde gradene ligget på fra 15 til 9. Nå skulle vi ned av fjellet og moten by som het Lienz. Og der var det plutselig 23 grader. Hotellverten vår fortalte at været var ofte veldig forskjellig i disse områdene. Han sa at han hadde vært i militærtjeneste i Lienz og den vinteren hadde de hatt MYE snø i Kitzbühel, mens i Liens hadde jordene vært grønne. Det er ikke så langt i mellom disse to stedene. pga været tok vi ikke avstikkerene eller kabelbaner til noen av toppene.
Sommerferie-11 412
ned av fjellet så kom vi til en dal som faktisk ikke var brei og flat. Og her var det mange bratte jorder som skulle slåes. Vi så forresten merkelig få husdyr på turen vår. Med så mye eng så må de ha mye dyr. Vi så en del ku-flokker, men ikke i nærheten nok til å spise opp alt fôret. Det spørs om de fleste står på bås hele året? Geiter så vi toppen 15 stk av totalt og de fleste av dem var nok beregnet på turister. På bildet kan du også se ei “mini-kjerke”. Det var det mange som hadde. Folk var som sagt ganske relgiøse i Bayern. Eller hadde i hvert fall vært det.
Så satte vi kursen tilbake til Kitzbühl, denne gangen over Hockhalpenstrasse. Ikke helt de samme høye fjella, bl.a pga en lang tunell.