15. juli 2024

Tur til Pukla - fra den enkle siden

Tirsdag 9. juli 

Ny dag, nye muligheter. Vi våknet til strålende solskinn og i følge Yr skulle vi slippe å kjenne regndråper  denne dagen. Etter litt om og men så bestemte vi oss for at Pukla skulle være dagens mål.

Det begynte bratt denne turen også. Men heldigvis ikke så langt 

før det flatet ut og det var lett å gå igjen. Jeg fant ut at jeg egner meg best til å gå på flatmark nå for tiden.

Vi, eller meg var det kanskje, hadde fablet om å bade, så jeg speidet etter et egnet badevann. Her var det for grunt

Her virket det mer lovende.
Men først skulle vi finne Pukla. 
Det er to fjelltopper som ser nettopp ut som to pukler, i hvert fall om du ser dem nedenfra i Vassfaret. 

Her oppe var det ikke så selvfølgelig for det var flere kuler som fint kunne kalles pukkel, men denne toppen var tydelig i formen og stemte overens med det som kartet kalte Pukla. Det var bare å bestige toppen på 1 200 moh.
Utsikten ned i Vassfaret måtte beundres

og det måtte dammen med masse myrull også

Plusser du på fine hvite bomulls-skyer og blå himmel, kan det bli bedre?

Ok, ei god matpause med utsikt ned i Vassfaret kanskje 😉 Vi måtte "gjemme" oss litt for vinden.

Vi hadde god utsikt til Vassfaret og de fleste av stedene vi har vært, Bringen, Nevlingen, Skrukkefylla, Aurdalsfjorden og Bjørke, så mange ganger.

Men vi kunne ikke bli der heeeele dagen

Men det var tungt å si farvel til Nøves paradis. Findus hadde ikke lyst til å begynne på tilbaketuren.

Men jeg hadde altså sagt at denne dagen skulle det bades! Det hadde begynt å skye over og blåse en del så jeg skal ikke påstå at det fristet, men...

Foto: Inger Synøve Natten
noen ganger skal man bare hoppe uti det. Og det var akkurat det jeg gjorde, til Tølle og Findus forskrekkelse. Det var nemlig ikke fritt for at det ble litt klaging, det var kaldt! Veldig kaldt vann. Såpass at jeg fant ut at det ikke hjalp om jeg ble uti vannet en stund. Så det ble et kort bad. Men jeg har altså tatt årets første bad.
Klærne kom ganske fort på før vi begynte å gå i retning bilen. Nå dukket sola opp igjen og vi hadde mer varmt vann igjen i termosen, så vi satte oss ned en stund her også.

Vi hadde en ulogget cache nede blant hyttene. Nå var det på tide å leite etter den. Og for en gangs skyld var det Nøve som fikk lov til å prøve seg på en liten klatretur

Da blir man sååå fornøyd

Og det måtte feieres

Guttaboys var godt fornøyd de også, med nok en fin tur.







 









3 kommentarer:

  1. Haha, det var ikke bare Tølle og Findus som blei forskrekka da du hoppa til vanns!!! Altfor kaldt badevann, ellers var det en veldig fin tur :) Dette var faktisk noe vi hadde fabla om i mange år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men vi har fortsatt Høgfossen til gode...

      Slett
    2. DA skal jeg ta meg en dukkert også 👍🏼

      Slett