25. oktober 2022

En gråværsdag ved Avalsjøen

Det har regnet en del i høst og det må da bare synes i vannmagasinene etter hvert? Det synes i hvert fall godt i Hæra, godt hjulpet av beverne.

Stien jeg går nesten hver dag var plutselig blitt til en elv.
Jeg prøver å gå en tur 5-6 dager i uken. Veldig ofte denne lufteturen i skauen like ved oss.

Forrige onsdag var det knallvær og jeg skulle gjerne vært på en litt mer spennende tur, men på onsdager har jeg ingen mulighet til å gå tur.

Med finværet kommer også kuldegradene.
På torsdag (dagen etter) var jeg derimot klar for å dra på tur. Hr. Yr påsto at sola skulle vise seg fram denne dagen også, vel og merke i samarbeid med skyene. Nå viste det seg at sola og Hr. Yr ikke var helt enige. Sola gjemte seg nemlig veldig godt bak skyene. Men jeg hadde bestemt meg for at jeg ville på tur og kjørte til Brovoll. Jeg skulle gå rundt Avalsjøen.

Første delen av turen går på en sti/gammel skauvei. Etter en stund ble den omgjort til en gjørmevei, for de holder fortsatt på med å rydde opp etter alle toppbrekka som kom vinteren for to år siden. Jeg gikk og var litt bekymret for om jeg kom meg over elva, mener jeg hadde problemer sist jeg gikk her, men det viste seg å ikke være noe problem lenger.

Etter et par km så var jeg nede ved vannet. Her går turen på vei et stykke, men med god utsikt til vannet så er det helt greit.

Det er fint her nede ved vannet, men jeg savnet sola.

Så er det inn i skauen og turen går videre på en fin sti. Fram til demningen og utløpet av Avalsjøen.

Det  var lett og se at det har regnet mye i det siste her også. Best å gå litt forsiktig så jeg kom meg over uten problemer.

Elva var unormalt stor.

Jeg syns det er så fint her. Litt magisk med det lave skydekket og "frostrøyk" over vannet.

Det speilet seg fint i vannet selv uten sola.
Så var det å gå et stykke videre på stien langs vannet. Jeg passet på å sjekket ut noe med tanke på et prosjekt jeg har som mål å gjennomføre før jul. Før det var å finne stien som førte tilbake til bilen.

Alt i alt en tur på ca. 10 km. Der hovedmålet var å komme meg ut på en litt lengre tur enn den vanlige lufteturen min. Jeg tok veldig få bilder denne dagen, men det finnes atskillig flere bilder fra den samme turen som jeg gikk i 2016 da jeg gikk min første tur rundt Avalsjøen