27. august 2020

Hestgjuvnatten

 

Søndag var jeg på tur igjen, denne gang skulle vi prøve oss på Hestegjuvnatten, Nøve og jeg.

Den toppen stikker opp og skiller seg lett ut på nesten alle utsiktsbilder oppover dalen, men den ser så veldig lite turvennelig ut.

Etter 5 km på grusvei vare det vi endelig framme der turen egentlig begynner.

Selv om stien begynte greit så var jeg skeptisk, med god grunn.

Nøve tar heldigvis hensyn og venter på oss som til vanlig stort sett går på flatmark.

Stien ble fort bratt og pauser var nødvendig.

Vi nærmer oss, men det ser fortsatt veldig bratt ut.

Endelig er vi i gang på den siste stigningen. Joda, det var mulig å komme seg til topps.

Det er alltid godt å se varden rett der framme.

Selv om toppen ikke er så høy 1068 moh så er utsikten veldig god. Her mot Krødern og Noresund.

I skyggen av skyene, litt til høyre i bildet var jeg sist mandag.

Tølle vurderer bademulighetene.

Vi måtte sjekke ut denne toppen.

Før det var tid for ei matpause i le av varden.

Men været begynte å bekymre oss litt. Hvor ble det av knallværet Yr hadde lovet? Det regnet både her og der rundt oss.

Plutselig var det ikke rundt oss lenger...

Regn og hagl. Vi beskyttet oss så godt vi kunne. Burde tatt bilde av oss, men det var ikke så enkelt.

Ikke lenge etter var det sol der vi var.


Gruppebilde hører med.

Det blåste godt så vi tørket fort opp.

Et siste bilde ved varden

Vi måtte jo sjekke ut den andre toppen også.

Det er litt kjedelig å gå tilbake samme vei. Vi sjekket kartet og vurderte om det var mulig å gå ned en annen vei. Litt skeptiske bestemte vi oss for å prøve. Det var i hvert fall ikke mindre bratt.

og ikke alltid helt lett å komme seg fram.

Ned denne kanten var det helt uaktuelt å gå.

Her var det nemlig rett ned.

men ved å gå litt til siden så kom vi oss ned i en liten dal der det fortsatt var veldig bratt, men helt greit å gå. Og til og med antydning til sti.

 på skyggesiden av denne toppen.
Vi gikk ned i mellom disse to toppene.

Det er ikke ofte jeg har denne høydeprofilen på mine turer.


Du kan se mange fine bilder på innlegget til Nøve




5 kommentarer:

  1. Fytte grisen! Antagelig er den stigningen omtrent det samme som Siv Anita og jeg hadde de første par kilometerne av Norge på tvers-turen. Det var brutalt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Der ser du, du greide det du. Alt går så lenge jeg får gå i mitt "Kilimanjaro"-tempo og ta pauser stadig vekk. Men jeg skal ikke påstå jeg liker de bratte bakkene ;)

      Slett
  2. Du MÅTTE utpå kanten for å se på de skumleste stedene... ikke rart jeg hadde noen mareritt-aktige drømmer natta før!
    Men det ble en kjempefin tur, da ☺️

    SvarSlett
    Svar
    1. Ps. Kjøpt meg ny regnponcho idag, så nå er jeg klar for nye turer. Kjøpte nye turstøvler også, men ble usikker da jeg kom hjem, tror kanskje de må byttes 😬

      Slett
  3. Selvfølgelig må man gå på kanten for å se :) Da må du huske på å ta med regnponcho'n. Ikke la den ligge igjen i bilen som jeg gjorde.

    SvarSlett