8. april 2020

Cachetur på Romeriksåsen



Etter knapt å ha vært utenfor døra i flere uker måtte jeg bare ut på tur, men hvor?

Full vinter i deler av bygda

Det ble en kort tur opp på åsen for å sjekke om noen av cachene mine var i god stand. Barfi og jeg tråkket i vei i retning Gardlimåsan. Første delen var måket så jeg satte igjen trugene underveis. Like etterpå var det selvfølgelig slutt på brøytet vei, men snøen bar fint så det var lett å gå. Som jeg skriver i cachebeskrivelsen, det er en kjedelig tur og ja det var skrekkelig kjedelig. En sånn ca 3 km seig oppoverbakke uten noe annet å se på enn grantrær. Men jeg hadde altså lyst til å sjekke om det sto bra til med cachene. Den siste kilometeren bar ikke snøen like godt så jeg savnet trugene som sto igjen nede i bakken. Men jeg kunne ikke snu nå, jeg måtte sjekke cachen ved Aurtjern. Den er litt spesiell og inneholder noe som kan være "fint å ta med seg". Ingen fare alt var på plass her også.  Alt vel og tørre logger på de tre jeg sjekket.
Barfi og jeg fikk oss 6 km luftetur med frisk luft og litt vinterfølelse.


Det var meldt knallvær og nå ville jeg ut på tur! Det er fortsatt en del snø, skiføre og ikke minst fare for mye folk på åsene rundt her. Jeg ville et sted der det var bart og helst noen uloggede cacher. Valget denne dagen falt på Gjerdrum. Jeg parkerte ved Lysdammen. Der var det fullt av biler, men jeg regnet med at mesteparten av menneskene ikke gikk der jeg hadde tenkt å gå. Jeg begynte med 2-3 km etter en kjedelig og sølete vei. Etter hvert begynte det å bli en del is. Å nei, jeg skulle tatt med meg brodder likevel?

Så kom jeg til den første cachen jeg hadde sett meg ut, nå skulle jeg følge sti og da minket det på snø/isen også.
Etter å ha logget 5 cacher var jeg framme ved Busterudvangen. Det var godt og varmt i sola så jeg satte meg ned og tok ei lita matpause.

En cache til, så var jeg ferdig med første delmål av turen. Cachen Rundetjern ligger litt ensomt til, litt utenfor rekken av cacher som ligger som ei perlesnor i dette området. I følge kartet så skulle det gå greit å følge en sti videre sørover åsen i 2 km så kom jeg til Rundetjern. Joda, dette måtte være perfekt anledning til å logge den cachen. Så jeg fortsatte videre.
Jeg ble litt skeptisk da jeg så snøen, men det viste seg heldigvis bare å være et kort stykke og ikke var den råtten så jeg gikk i gjennom heller. 
Snart var det fint å gå.
Det er selvfølgelig litt myr i området.
Det gikk greit å komme seg til Rundetjern. Isen lå fortsatt på tjernet.
Her var det både benker og gapahuk. Jeg valgte å sette meg like ved cachen isteden for der skinte sola.
Ny matpause og litt studering av kart. Jeg hadde gått i 7 km og måtte nødvendigvis gå sånn ca like langt tilbake for å komme til bilen. Jeg burde vel snu? Men det var jo bare en km til neste cache ( i luftlinje....) og sola skinte....

Joda, jeg fortsatt selvfølgelig mot neste cache ;)  At dette er en trail der det er meningen å tas fra Nittedal-sida, nei sånt bryr jo ikke jeg meg om ;)
Her var det helt bart, fine stier å gå på og det var i grunnen deilig å gå på tur. Litt bløtt innimellom, men det skulle jo bare mangle. Litt bekymringsfullt at det gikk nedover og nedover. Jeg må jo nødvendigvis gå disse høydemetrene oppover igjen seinere.
Det var heldigvis enkelt å komme seg over denne elva

Cachene var enkle å finne. Jeg så knapt et menneske og kunne lete og logge i fred. Etter å ha gått det meste av runden var jeg oppe ved Søndre Ryggevann.
Her var det fint. Fortsatt is på vannet her også, men deilig å sette seg ned i sola. Tror det var 12-16 varmegrader denne dagen og sola varmet deilig. Nå begynte jeg å bli litt bekymret for tilbaketuren. Det var en god del km for å komme tilbake til bilen.
Like ved Lysdammen
Joda det gikk bra det. Det er jo lange lyse dager allerede. Jeg merket at formen ikke er på topp, men nå er jeg i hvert fall i gang. Barfi har behov for litt massasje før hun legger ut på lange turer så denne gangen gikk jeg aleine.
Lysdammen

Det ble i alt en tur på vel 21 km og 22 cacher logget. Så nå har jeg logget hele 27 cacher i 2020. Jeg regner med at det blir en del caching framover. Problemet er jo bare at det er så skrekkelig mange folk ute å går i disse dager. Jaja, etter påske så minker det vel på antallet som er hjemme med  hjemmeskole og karantene.

GOD PÅSKE!

4 kommentarer:

  1. Ser kjempefint ut! Er så deilig å komme seg ut når man bare har vært hjemme i dagesvis. Er nesten så jeg kunne dratt ut på tur uten å skulle finne noen cacher, men bare nesten altså ;)

    SvarSlett
  2. Caching på turen er absolutt et stort pluss :) Men de fineste turene finner jeg ofte der det ikke er så mange cacher. Enten fordi jeg allerede har logget cachene der eller at det ikke er noen cacher der. Så det kan ikke være et krav med caching for å gå tur ;)

    SvarSlett
  3. Litt av en tur! Over to mil, du begynner hardt :)
    Håper påskeværet holder seg, og at dere får flere fine turer.
    Jeg begynner å jobbe nå, men har jo noen fridager neste uke. Så hvis du fremdeles er permittert, så...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, den var lang, men ikke så mange høydemeter.

      Jeg frykter jeg kommer til å være permittert lenge.

      Slett